Tijdlijn coronavirus Italië: 'Organisatie denkt aan start op nationale feestdag' Algemeen nieuws

Tijdlijn coronavirus Italië: 'Organisatie denkt aan start op nationale feestdag'

Door Bram van der Ploeg 26 maart 2020 | 08:20


Het coronavirus hield de wereld al een paar maanden flink bezig en eind februari brak het virus ook massaal uit in bepaalde delen van Italië. Ondanks noodmaatregelen slaat het virus nu al weken om zich heen. Lees hier de ontwikkelingen vanuit Italië, met invloed op de wielerwereld.

Let op: de tijdlijn is logischerwijs chronologisch opgesteld, dus vind je de laatste update onderaan.

22-02: Italië schrapt evenementen, wieleragenda op dun ijs

Op 22 februari kwamen de eerste berichten in het nieuws dat het wielrennen weleens slachtoffer zou kunnen worden van het coronavirus in Italië. De Italiaanse regering nam al meerdere noodmaatregelen. Zo werden verschillende wedstrijden in de Serie A van het programma geschrapt en met het snel naderende Italiaanse voorjaar zou ook Milaan-Sanremo in het gedrang kunnen komen. 

Nederlandse media meldden dat de noodmaatregelen werden afgekondigd voor de regio's Veneto en Lombardije. Hoofdstad van Lombardije is Milaan, wat ook de startplaats is van La Primavera. Buiten de startplaats, ligt de rest van het parcours wel buiten het afgesloten gebied. Verder kwam de Strade Bianche in die opzet vooralsnog niet in het gedrang. Die wedstrijd speelt zich namelijk af in het zuidelijker gelegen Toscane.

24-02: Vegni vreest voor voorjaar, Lefevere niet in paniek

Mauro Vegni zat eind februari met de handen in het haar. Er zaten belangrijke beslissingen aan te komen voor zijn RCS Sport, organisator van onder meer Milaan-Sanremo en de Giro d'Italia. In gesprek met Corriere della Sera uitte hij zijn zorgen over de snelle uitbreiding van het coronavirus. Een plan B voor Milaan-Sanremo was en is er niet. 'Het heeft geen zin om de start twintig of vijftig kilometer te verplaatsen. Ik hoop maar gewoon dat de piek afneemt', aldus Vegni. Het zou de vierde keer in de geschiedenis van La Primavera zijn dat de wedstrijd niet door kan gaan. De andere gevallen dateren van de Eerste en Tweede Wereldoorlog.

Patrick Lefevere was op dat moment een stuk rustiger. Volgens de ploegbaas van Deceuninck-Quick-Step maken Italianen zich altijd al snel zorgen. 'Het is eigenlijk niet om te lachen, maar David Bramati was daar ook en hij was helemaal paranoia. Supermarkten die lege rekken hebben. Italianen zijn nogal snel in paniek, ik weiger daaraan mee te doen. Er sterven veel meer mensen aan griep dan aan het coronavirus, daar wordt niet over gepiept. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we niet voorbereid moeten zijn, maar ik hoop dat de storm binnenkort gaat liggen', aldus Lefevere tegenover Het Laatste Nieuws

In de rest van het peloton werden er al wel zorgen geuit. Wout van Aert veranderde zelfs zijn programma. Hij besloot Omloop Het Nieuwsblad toch te rijden, mochten de Strade Bianche en Milaan-Sanremo worden afgelast. 'We volgen de situatie met grote aandacht. Het is duidelijk dat deze situatie voor wielrennen een behoorlijke impact kan hebben', aldus Jumbo-Visma-ploegleider Merijn Zeeman in het Algemeen Dagblad.

26-02: UCI wacht rustig af

De UCI bleef in het hele geheel lang op de vlakte. De wielerbond slingerde wel enkele persberichten de wereld in, maar daarin was de boodschap steeds hetzelfde: 'De UCI blijft in nauw contact met de organisatoren van de internationale wedstrijden en de gezondheidsautoriteiten van de landen', zo viel vaak te lezen.

Een besluit over bijvoorbeeld de Italiaanse koersen werd in die fase dan ook nog niet genomen. Het aantal besmette mensen in Italië liep ondertussen met de dag sneller op en verspreidde zich ook al naar het midden en zuiden van het land. In Italiaanse media hield en houdt men naast de Strade Bianche en Milaan-Sanremo ook het hart vast voor de Giro d'Italia, die in mei start.

28-02: UAE Tour getroffen, beslissing komt dichterbij

Op 28 februari, met het coronavirus inmiddels meer dan een week in het land, werd bekend dat ook het coronavirus in de UAE Tour was beland. En daar zaten meerdere renners en stafleden die ook deelnemen aan het Italiaanse voorjaar. Van paniek was geen sprake, eerder van berusting. Vanuit verschillende hoeken kwamen al snel geluiden dat renners rekening hielden met afgelastingen. 

De UCI liet zich ondertussen nogmaals horen, dit keer via Tom Van Damme, voorzitter van de wegcommissie van de UCI. Hij vertelde aan Sporza dat er mogelijk op maandag 2 maart een beslissing zou worden genomen over het lot van de Italiaanse koersen met het oog op de uitbraak van corona in het land. 'Veel stafleden zitten nu nog vast in de UAE Tour, dus het is de vraag of ze op tijd naar Italië kunnen reizen', vertelde hij. 'Maar het is te vroeg om nu te zeggen of de koersen doorgaan.'

02-03: Italiaanse koersen gaan door, of toch niet?

Op de betreffende maandag 2 maart werd duidelijk dat de organisator van de Italiaanse koersen gewoon wil doorgaan met de wedstrijden. Alle ploegen werden via mail op de hoogte gebracht. Probleem was en is echter wel: het is niet aan de organiserende partij om te beslissen of evenementen doorgang kunnen vinden. Die beslissing is voorbehouden aan de verschillende overheden in het land. Die voeren daarover overleg met de gezondheidsautoriteiten.

Terwijl de organisatie van het Italiaanse voorjaar slechts 'een slag om de arm' hield, kwamen vanuit Italië al snel geluiden dat de overheid zelfs speelt met de gedachte om een maand lang alle evenementen in het land af te gelasten. Op deze manier hoopt de regering het coronavirus eindelijk onder controle te krijgen. Het ging in deze fase nog wel om een voorstel van Italiaans premier Giuseppe Conte. 

03-03: EF Education wil niet rijden in Toscane

Terwijl de meeste ploegen meteen hun koffers begonnen te pakken, reageerde niet iedereen bij op de beslissing om de Italiaanse koersen gewoon door te laten gaan. Zo is Zeeman van Jumbo-Visma bezorgd om een lastminute-afgelasting in het Algemeen Dagblad. 'Ik hoop dat de RCS in contact is met de overheden en instanties, voordat ze ons zo'n bericht sturen. Want om dit als team te managen, is een enorme uitdaging. De fietsen in Italië kunnen niet naar Parijs-Nice komen als op het laatste moment dingen worden beslist.'

Andere ploegen hielden tot voor kort een slag om de arm, maar EF Education was de enige die dinsdagavond 3 maart stelling innam. Het Amerikaanse WSJ meldde dat de Amerikaanse ploeg in een brief aan de UCI heeft gevraagd om coulance. Het team wil niet deelnemen aan de Italiaanse koersen, uit vrees voor het coronavirus. Omdat de wedstrijden de WorldTour-status hebben, is er echter wel startplicht. De UCI kan een boete opleggen als een ploeg niet komt opdagen.

04-03: Ploegartsen schrijven open brief, Vegni zoekt al nieuwe data

Op woensdag 4 maart gebeurde er veel. Artsen van maar liefst veertien ploegen namen het heft in handen en gaven aan dat fietsen in Italië op dit moment niet slim is. In Het Nieuwsblad luidden ze de noodklok: 'Dit is de meest verantwoordelijk ingreep: voor de renners, maar ook voor de algemene gezondheid', zo klinkt het in een open brief aan de organisatie. Volgens deze ploegen moet er een streep door Strade Bianche, de Tirreno en Milaan-Sanremo. Deceuninck-Quick-Step is een opvallende naam die ontbrak in het protest.

'Op dit moment is er veel onzekerheid over COVID-19. Daarom is het nodig om vooraf duidelijke plannen op te stellen voor alle mogelijke scenario’s. En dat is op dit moment niet het geval. Er zijn weinig sporten die zo dicht met het publiek in contact komen als het wielrennen. Daarnaast is het voorjaar ook de periode waarin renners kunnen kampen met koorts of ademhalingsproblemen. Wat zal er gebeuren als een renner die symptomen krijgt tijdens een van de komende koersen?', zo wordt hardop gevraagd.

De ploegen schreeuwden om duidelijkheid vanuit de UCI, maar die liet woensdag nog op zich wachten. Om die reden namen verschillende ploegen het heft in eigen hand. Onder meer Jumbo-Visma en Mitchelton-Scott kondigden aan dat ze Italië mijden in maart. Groupama-FDJ sloot zich daar in de avond bij aan. Circus-Wanty Gobert reisde als één van de weinige ploegen al wel af naar Italië. 'Als het niet doorgaat wordt het een weekendje Italië zonder koers en met training', zo klonk het vanuit de ploeg. Vanuit de organisatie is het wachten op signalen van de regering. Baas Mauro Vegni liet in de media al wel weten dat hij bij afgelasting op zoek wil naar nieuwe data voor de Strade Bianche, de Tirreno en Milaan-Sanremo. Na de Giro of in september zijn volgens hem opties.

05-03: Italië doet laatste poging

In Italië had men zich donderdagochtend nog niet neergelegd bij de afgelasting van de Italiaanse koersen in maart. Volgens La Gazzetta dello Sport werd er zelfs nagedacht over een Strade Bianche zonder publiek. Dat zou betekenen dat mensen langs het parcours weg moesten blijven en dat er op het plein in Siena, de Piazza del Campo, geen mensen welkom zouden zijn. 

Op donderdag om 11.00 uur gingen de betrokken partijen met elkaar om tafel, met al na een uur als uitkomst dat de Strade Bianche in ieder geval niet door zal gaan op zaterdag. Over de Tirreno-Adriatico en Milaan-Sanremo zou later worden beslist. RCS Sport heeft bij de UCI een verzoek ingediend om de Strade Bianche later in het jaar in te halen. De verwachting was toen al dat door het besluit van de regering om tot 3 april alle sportevenementen zonder publiek te laten spelen, ook de Tirreno en Milaan-Sanremo moesten worden verplaatst. 

06-03: Verplaatsing Milaan-Sanremo en Tirreno probleem

Ondanks dat de organisatie er alles aan had gedaan om het te voorkomen, moest de organisatie van de Italiaanse koersen op zoek naar nieuwe data voor de drie grote Italiaanse voorjaarskoersen. Op vrijdagmiddag werd bekend dat na de Strade Bianche ook de Tirreno en Milaan-Sanremo waren afgelast. Ook de Ronde van Sicilië en de Coppi e Bartali moesten op zoek naar een nieuwe datum.

Paolo Bellino, CEO van RCS Sport, liet vrijdagochtend nog aan La Gazzetta dello Sport weten dat het praktisch heel moeilijk is om de Tirreno en Milaan-Sanremo te verplaatsen. 'We werken er hard aan en doen alles wat mogelijk is, tot het laatst aan toe.' Voor Strade Bianche zijn meerdere opties: na de Giro, voorafgaand aan de Giro di Sicilia in april of zelfs na de Ronde van Lombardije in oktober. De Tirreno-Adriatico opnieuw inplannen op de overvolle wielerkalender wordt een probleem. RCS Sport hoopt daarbij de plek in te nemen van een koers in moeilijkheden of er moet worden gewerkt met overlap.

11-03: Giro d'Italia wordt zenuwachtig, Nibali roept landgenoten op

Na de afgelasting van alle Italiaanse koersen in maart was het even rustig wat betreft het coronavirus op de wielerkalender, maar sinds het complete land op maandag 9 maart op slot werd gedaan door de premier Guiseppe Conte, maakte men zich weer serieuze zorgen over de Giro d'Italia. Op woensdag 11 maart werden er reeds duizenden besmettingen en honderden doden geteld in Italië.

Volgens BiciTV is het in het land zelfs verboden om recreatief te fietsen, Conte heeft serieuze maatregelen genomen. 'We hebben te maken met een serieuze toename van besmettingen, een toename van mensen die in het ziekenhuis moeten worden opgenomen op de intensive care en helaas ook van mensen die overlijden. We moeten onze manier van leven veranderen, nu meteen.' UCI-baas David Lappartient noemde een eventuele afgelasting van de Giro op dinsdag 10 maart 'een ramp'. Giro-baas Mauro Vegni noemde het al 'een moeilijke situatie'. De Giro start op 9 mei in Boedapest, over twee maanden dus. 

Vanuit Parijs-Nice riepen de grote Italiaanse sterren uit het peloton woensdag 11 maart hun landgenoten op om te luisteren naar de strikte regelgeving van de overheid. Vincenzo Nibali en Elia Viviani riepen op Twitter op om elkaar te respecteren, onder de noemer #DISTANTIMAUNITI (samen, maar met afstand). 'Ik kan alleen maar hopen dat de situatie zal verbeteren. Ik vraag iedereen om de richtlijnen van de autoriteiten te respecteren. Wees verantwoordelijk, tegenover jezelf en anderen', aldus Nibali. Dat zei ook Viviani: 'Het is moeilijk om gefocust te blijven in de race wanneer mijn land een moeilijke tijd doormaakt. Ik ben er zeker van dat we deze periode overwinnen.'

12-03: Capecchi roept renners op, Giro kan verplaatst worden

Vincenzo Nibali en Elia Viviani richtten zich op woensdag nog op de Italianen in eigen land, volgens Eros Capecchi moet de hele cycling-community nadenken over het coronavirus. 'Ik ben heel blij met de beslissing die door de Italiaanse overheid is genomen. Maar we moeten deze regels allemaal respecteren, niet alleen de Italianen. Het virus kent geen grenzen, we moeten een team zijn. We moeten respectvol zijn, de doktoren helpen en een voorbeeld zijn voor onze landen. Was je handen, voorkomen contact met gezicht, mond en ogen en zelfs als de overheid van jouw land geen restricties heeft opgelegd; blijf thuis!'

Ondertussen werd donderdag in Hongarije de noodtoestand afgeroepen. Dat betekende dat mensen die vanuit Italië, Zuid-Korea, China of Iran kwamen, aan de grens zouden worden geweigerd. Andere mensen die naar het land reisden of nog reizen moeten twee weken in thuisquarantaine. Hongarije is in mei gastheer van de eerste drie etappes in de Giro d'Italia. Baas van de RCS, Mauro Vegni, hield donderdag serieus rekening met een datumverplaatsing van zijn Giro. Dat vertelde hij tegenover Adkronos. 'Het is echter te vroeg voor beslissingen, maar het verzetten van de Giro is mogelijk. Ik denk dat de hele kalender wordt omgegooid, het gaat echter een grote puzzel worden. Voor nu is het afwachten.'

13-03: Giro d'Italia uitgesteld

Op vrijdag 13 maart werd al vroeg duidelijk dat de Giro d'Italia in 2020 zou worden uitgesteld. Hongarije kondigde eerder in maart de noodtoestand af en had al gesprekken met de Giro-organisatie. Samen zetten de twee partijen in op een andere startdatum. Wanneer dat zal zijn, is de vraag. Met Strade Bianche, Milaan-Sanremo en de Tirreno heeft Italië al drie wedstrijden uitgesteld. 

16-03: Tour of the Alps volgende slachtoffer

Ook de Tour of the Alps kreeg slecht nieuws op maandag 16 maart. In een officieel statement liet de organisatie van de wedstrijd weten geen andere optie te hebben dan het afblazen van de wedstrijd door het coronavirus. 'Het is moeilijk voor ons, en voor vele organisaties met dezelfde problemen, maar we gaan door een serieus moeilijke tijd. De algemene gezondheid staat daarin voorop.'

17-03: 'Nieuwe datum voor Giro wordt heel lastig'

Waar de organisatie van de Giro eerder liet weten dat verplaatsing van de ronde niet alleen noodzakelijk, maar ook mogelijk is, lag dat volgens Het Nieuwsblad toch anders. Volgens het Belgische medium zou de UCI het niet toestaan om de Giro te laten overlappen met andere rondes als de Dauphiné of de Ronde van Zwitserland. Aangezien er geen lege plek van drie weken op de World-Tour-agenda staat, zou de Giro dus nergens ingepast kunnen worden.

Normaal zou de UCI inderdaad niet staan te springen om die overlap, maar als dat afgelasting van de Giro betekent, staan ze daar wellicht wat anders in? Het zal waarschijnlijk op dinsdag 24 maart bekend worden, nadat de UCI een grote vergadering gehouden heeft over de hele situatie. 

25-03: 'Organisatie Giro wil starten op nationale feestdag, 2 juni'

Het is misschien tegen beter weten in, maar Het Nieuwsblad meldde op woensdag 25 maart dat Giro-organisator RCS op de Italiaanse nationale feestdag de Giro d'Italia van 2020 wil laten beginnen. Op 2 juni 1946 werd de Italiaanse republiek uitgeroepen en ook nu zou het een symbolische start zijn na de corona crisis.

De startdatum moet nog goedgekeurd worden door de Italiaanse regering, wat heel onwaarschijnlijk lijkt. Als de Giro al gereden wordt dit jaar, zal dat wellicht pas na de Tour de France zijn. Hoewel, alles in deze periode onzeker lijkt. (Foto: Sirotti, 2019)

Wordt vervolgd...

Lees 1 Reacties

Tags:

Reacties

Aart Planck
13 Mar 2020 om 17:32

Dit wordt hoe dan ook een jaar waar alle ploegen/renners hun oorspronkelijke plannen/piekmomenten moeten herzien. Alles staat op zijn kop. Het lijkt me daarom onder deze omstandigheden geweldig om de Tour en Giro gelijktijdig te rijden. Het zijn immers verschillende organisatoren. Als ze dat een beetje handig afstemmen qua Koninginnenrit/tijdritten en de één begint wat eerder en de ander in de stijl van de ronde van Polen wat later, dan krijgen we 3 weken wielrennen die nooit eerder vertoond zijn. Het lost ook het probleem op dat uitzendingen vaak te lang en saai zijn. Nu kun je dan door het verschil in startijd van de etappes de rondes gaan combineren in een uitzending waar je overschakelt als de één klaar is en de ander interessant wordt op bijvoorbeeld de laatste beklimming. Klinkt als het idee van een waanzinnige, maar als je het even laat indalen, kan dit ook fantastisch uitpakken. Denk aan de uitgestelde Wimbledon finale tussen Pat Rafter en Goran Ivaniševic. Van de nood een deugd maken!

Reageer


Meer nieuws