Fysiek herstel door goede nachtrust is van essentieel belang voor Team Jumbo-Visma Algemeen nieuws

Fysiek herstel door goede nachtrust is van essentieel belang voor Team Jumbo-Visma

Door Niels Opdam 06 oktober 2020 | 14:55


Dit is een gesponsord artikel. Tijdens de drie grote wielerrondes Giro d’Italia, Tour de France en Vuelta Espana is Team Jumbo-Visma telkens ruim een maand weg van huis. Toch slapen de renners daar niet minder om. Het comfort van thuis hoeven ze niet te missen, want een persoonlijk matras reist met het wielerteam het hele land door van hotel naar hotel. Matrassenmerk M line ondersteunt de ploeg met een goede nachtrust, zodat men overdag de beste topprestaties levert. Joop Zoetemelk, één van de beste wielrenners die Nederland gekend heeft, zei het jaren geleden al: ‘De Tour win je in bed!’

Voor aanvang van het wielerseizoen kijkt iedereen al reikhalzend uit naar de ronde van Italië, Frankrijk en Spanje. Deze evenementen worden over de hele wereld gevolgd en kennen met de roze, gele en rode trui felbegeerde hoofdprijzen. De organisatie zorgt dan ook dat alles tip top geregeld is en laat niets aan het toeval over. Zo worden de verschillende wielerploegen over diverse hotels verdeeld. Het is echter onmogelijk om tijdens de hele wielerronde een vijfsterren verblijf te regelen voor alle deelnemers. Dit betekent dat er ook weleens mindere slaapvoorzieningen beschikbaar zijn. Harde bedden, doorgezakte boxsprings en een niet werkende airconditioning zijn geen uitzondering.  "Na elke etappe wacht een ander hotel met een andere kwaliteit. Laten we zeggen dat de Fransen er vaak andere standaarden op nahouden", zegt Jaap Westland, commercieel directeur van M line. Om niet voor zulke verrassingen te komen staan fietsen renners als Tom Dumoulin, Primoz Roglic en Wout van Aert nergens heen zonder hun eigen matras. Het Nederlandse bedrijf M line haast zich voor het peloton uit om te zorgen voor een optimale nachtrust met M line matrassen en kussens.

Bestel nu jouw eigen M line matras! 

Hoe zorgt M line voor optimale nachtrust?

De samenwerking tussen M line en de Nederlandse wielerploeg stamt al uit 2015, destijds met de ploeg van Belkin. "Het contact ontstond online, toen we hen veel succes wenste met de Tour de France”, kan Westland zich nog herinneren. Zij waren toen heel erg bezig met het onderwerp nachtrust. Welke details dragen bij aan een optimaal presterende sporter? Ze vroegen of wij hen daarbij konden helpen." Inmiddels rijden er twee ‘matrassenmannen’ mee met de Tour, in een busje vol matrassen, kussens, dekens, dekbedovertrekken, airco's en verduisterende gordijnen. Ze maken de bedden op én ontsmetten de ruimte wanneer ze klaar zijn. “Elke renner heeft spullen met zijn eigen naamtag erop, want slaapgewoonten en lichaamsbouw is voor iedereen anders en dus is ook het gewenste slaapcomfort erg persoonlijk”, legt Westland uit. “Voorafgaand aan het wielerseizoen nemen we de tijd om iedere nieuwe renner van slaapadvies te voorzien. De uitkomsten nemen we mee tijdens de grote wielerrondes en omdat dit maar drie maanden in het jaar betreft, ontvangen ze voor hun eigen slaapkamer thuis dezelfde M line matrassen en kussens.”

Effecten van een goede nachtrust

Binnen Team Jumbo-Visma is Mathieu Heijboer als ‘Head of Performance’ bezig om niets aan het toeval over te laten wat betreft optimale prestaties van de renners. Samen met inspanningsfysioloog en embedded scientist Gerard Rietjens blijven ze alle facetten optimaliseren die invloed hebben op de prestaties op de fiets. “Slaap is het belangrijkste herstelmiddel voor een renner en voor de mens in het algemeen. De enorme inspanning die tijdens de etappes geleverd wordt, brengt het lichaam schade toe. Om de volgende dag opnieuw zo’n prestatie te leveren, is voeding en slaap essentieel voor een goed herstel”, geeft Heijboer aan

In de wielersport is, net als bij schaatsen, het verschil tussen winnen en verliezen soms een honderdste van een seconde. Zeker bij de sprint die de renners er net voor de eindstreep nog weten uit te persen. Met de verschillende inzichten vanuit de wetenschap kan dat verschil met de concurrentie gemaakt worden door de onderdelen materiaal, voeding en slaap constant te onderzoeken en verbeteren. “Om optimaal te presteren traint een renner 2-6 uur per dag, eet diegene 2-4 uur per dag en slaapt hij 8-12 uur per dag”, laat Rietjens weten. “De meeste tijd gaat dus naar het fysieke herstel. Daarom moeten we de voorname rol van diepe slaap optimaal benutten.” Wanneer de diepe slaap verstoord wordt, komt er een knauw in het herstel. Daarnaast lopen de renners meer risico’s: afname in alertheid, verminderde aandacht, langere reactietijd, geheugenproblemen, slechtere motorische coördinatie, minder efficiëntie en minder correcte informatieverwerking liggen op de loer.

Het team heeft dus zelf geen invloed op waar ze precies slapen tijdens de grote wielerrondes, maar ze kunnen er wel voor zorgen dat de omstandigheden zo goed mogelijk zijn. Dat is ook deels de verantwoordelijkheid van de renners zelf. "Je hebt het meeste baat bij routine: slapen en opstaan op gezette tijden. In een koele en donkere kamer", weet Westland nog toe te voegen. De grote droom en gezamenlijke doelstelling om de gele trui in veilige haven te brengen mag dan wel uiteen gespat zijn, Team Jumbo-Visma heeft zichzelf meer dan ooit op de kaart gezet en zal vanaf nu nog een tandje bijschakelen om de geleverde topprestaties te overtreffen. Dat de wielerploeg de dreun in Frankrijk niet te boven zou komen, daar ligt niemand wakker van.

Bestel nu jouw eigen M line matras! 

Lees 2 Reacties

Tags:

Reacties

Ennie Quipere
6 Oct 2020 om 18:21
Quote van corg81
Advertorial much? Dat mag er best even bij gezet worden.

Oei, hopelijk gaat het hier niet de kant op als bij die andere "onafhankelijke" site...

corg81
6 Oct 2020 om 15:41

Advertorial much? Dat mag er best even bij gezet worden.

Reageer


Meer nieuws