Maakt bekendmaking Giro-parcours de puzzel van Jumbo-Visma gemakkelijker? IDL-producties

Maakt bekendmaking Giro-parcours de puzzel van Jumbo-Visma gemakkelijker?

Door Jannick van der Hooft 27 oktober 2019 | 13:30


Met de bekendmaking van het Giro-parcours lopen de speculaties over het mogelijke programma van de renners van Jumbo-Visma weer wat extra op. In de Leiderstrui bekeek de rittenkaarten en zocht uit waar de kansen liggen voor de speerpunten van de ploeg.

Giro versus Tour: de brute cijfers

Tom Dumoulin en Primoz Roglic zullen niet met een brede glimlach hebben gekeken naar het voorgeschotelde parcours van de Tour de France. Met 36 kilometer kan het aantal kilometers tegen de klok zeker summier genoemd worden. De afgelopen twintig jaar stonden er maar drie keer nóg minder individuele tijdritkilometers op het programma, maar toen werd het parcours nog opgesierd door een ploegentijdrit. Pech voor het duo, want ook daarmee kunnen zij in 2020 geen extra tijd scoren.

Dat de Giro zou starten met een openingstijdrit was al een tijdje bekend. Deze ouverture in Budapest kent echter maar 9,5 kilometer, waardoor de verwachting ontstond dat er wel een tweede, misschien derde, tijdrit gepland zou kunnen worden. De tijdritkanonnen kregen waar ze op hoopten, want in rit veertien en op de allerlaatste dag staan er met een tijdrit van 33,7 en 16,5 beduidend meer individuele kilometers gepland.

De Tourorganisatie heeft de titel ‘bergetappe’ acht keer opgehangen tijdens het beoordelen van alle ritten. De Giro doet daar absoluut niet voor onder met zes (zeven met openingstijdrit) geplande aankomsten bergop. Daartussen zijn enkele bergetappes zonder finish boven nog niet eens meegerekend.

Dylan Groenwegen telde vier of vijf sprintkansen in de Tour. Niet bijster veel voor een sprinter die al moet knokken voor een plek in de selectie van zijn team. In Italië kunnen er iets meer kansen gevonden worden, maar daarvoor zullen de rappe mannen wel veel bergen moeten bedwingen. Zo staat er bijvoorbeeld in de negentiende etappe, een dag na de Stelvio, nog één gepland.

De puzzel: wie rijdt waar?

Eerder sloten Marijn Zeeman en Steven Kruijswijk niet uit dat alle drie de klassementsmannen hun opwachting zullen maken in de Tour de France. Één klein detail daarbij: ze zullen zeker niet alle drie als kopman starten. Er zal dus een keuze gemaakt moeten worden wie het speerpunt van de ploeg zal zijn in de Giro. Met het grote aantal tijdritkilometers lijkt de keuze voor Roglic of Dumoulin een logische optie.

Enige probleem is dat Jumbo-Visma er geen geheim van heeft gemaakt dat het winnen van de Tour de France hét grote hoofddoel is in de jacht op het succes van Team INEOS. Met de lange herstelperiode van Dumoulin lijkt Roglic de grootste uitdager van het Britse team te zijn. Zeker gezien zijn dominante optreden in afgelopen Vuelta.

Als Groenewegen volgend seizoen zijn titel van zegekoning wil prolongeren, zou hij er verstandig aan kunnen doen om af te zakken richting Italië. Het parcours biedt iets meer kansen voor hem, plus hij zit het klimteam in de Tour de France niet in de weg.

De afweging: 'zekerheid' of all-in?

Met het parcours van de Giro krijgt Jumbo-Visma in principe een parcours dat perfect op het lijf geschreven is van Roglic. Met het onvoorspelbare parcours van de Tour in het achterhoofd kan het mikken op de Italiaanse grote ronde met de Sloveen al vroeg in het seizoen een grote vis opleveren. Daarmee zetten ze hun 'hoofddoel' de Tour wel op het spel, want het betwisten van beide grote rondes lijkt onmogelijk met het oog op eindwinst.

Dumoulin kan natuurlijk ook floreren in de Giro met dit parcours, maar de vraag is hoe goed zijn vorm is tegen die tijd: een stuk meer onzekerheid met andere woorden. De belangrijkste overweging die het team dus lijkt te moeten gaan maken is hoe belangrijk het winnen van La Grande Boucle voor ze is. Zetten ze Roglic in in de Giro, verklein je je kansen in Frankrijk. Doe je het niet, loop je een risico om straks helemaal met lege handen te staan.

Ook is er nog een ander aspect waar geen rekening mee gehouden is, wat voor een lastige opgave kan zorgen. Voor afgelopen seizoen leek de hiërarchie in het team duidelijk. Jongens als George Bennett, Laurens De Plus, Antwan Tolhoek en Sepp Kuss moesten zich koste wat kost wegcijferen voor de kopman. Een nieuw jaar biedt ook weer nieuwe kansen met enkele groeibriljanten. Niets hoeft net zo helder te zijn als een jaar eerder.

De Giro d'Italia leent zich meer voor een hybride team, deels gericht op klassement, deels in dienst van Groenewegen. Jammer genoeg zou het mixen van kwaliteiten zich dan op kunnen gaan breken in de loeizware slotweek van de Giro, waardoor de winstkans op de eindzege kleiner lijkt. De puzzel lijkt daarom met de komst van het Giro-parcours alleen nog maar ingewikkelder te zijn geworden.

Wellicht dat het parcours van de Vuelta uitkomst kan bieden. (Foto: Sirotti)

Door: Jannick van der Hooft (E-mail: jannick@indeleiderstrui.nl)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageren

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!

Meer nieuws