Gespot op Strava: Pogacar heeft geen kilometers nodig om Valverde te verslaan IDL-producties

Gespot op Strava: Pogacar heeft geen kilometers nodig om Valverde te verslaan

Door Bram van der Ploeg 08 februari 2020 | 08:11


Renners zijn niet altijd even open over hun prestaties, wattages en gegevens, maar Strava biedt bij veel mannen en vrouwen toch uitkomst. Wie reed er records aan puin tijdens trainingen en hoe presteerden de renners in wedstrijden? In de Leiderstrui kijkt in 'Gespot op Strava' wekelijks naar de cijfers achter de prestatie. Deze week: Tadej Pogacar in de Ronde van Valencia.

Dat de 21 jarige Pogacar geen eendagsvlieg is, weten we na 2019 al wel zeker. In zijn debuutjaar vloog de Sloveen meteen van overwinning naar overwinning en was hij eigenlijk vanaf het voorjaar tot in de Vuelta a Espana op de afspraak. Nu de verwachtingen zijn verhoogd voor 2020 bewijst Pogacar dat hij niets anders van plan is. In de tweede etappe van de Ronde van Valencia wees hij op een typische Valverde-aankomst Alejandro Valverde en specialist Dylan Teuns terug.

Wattagemeter Pogacar heeft kuren, kilometerteller niet

Dat de tweede etappe op de steile slotklim zou worden beslist, was wel bekend. De puncheurs wreven zich alvast in de handen. Dit was spek naar de bek voor Valverde, Teuns, maar ook Dan Martin en Philippe Gilbert. Pogacar had nog niet eerder aangetoond dat hij dit werk ook aan kon; slechts enkele minuten lang volle bak omhoog fietsen. Lange cols, loeisteile Vuelta-puisten of een lastige Algarve-aankomst met tegenwind had hij al wel bedwongen, maar Pogacar toonde hier wéér een nieuw gezicht.

Om tot winst te komen reed hij in de laatste kilometer van de klim 291 watt gemiddeld. Hij haalde een piek van 774 watt. Voor een lichtgewicht van zo rond de 66 kilogram zijn dat niet eens buitengewoon spectaculaire cijfers. 291 watt is 4,4 watt per kilogram, terwijl we bij de echt grote prestaties ook getallen van boven de 6 watt per kilogram zien. Het kan betekenen dat Pogacar niet eens diep hoefde te gaan, dat hij lang in het kielzog kon blijven, dat hij een paar kilo zwaarder is óf dat zijn Strava-gegevens misschien niet kloppen.

Een blik op de cijfers van Jack Haig, die vijfde werd in de rit, toont aan dat de Australiër op dezelfde klim een gemiddelde haalde van 510 watt, met een piek van 780 watt. Dat is met Haigs 70 kilogram een gemiddelde van 7,3 watt per kilogram. Dat lijkt er al meer op. Laten we het op een bug in de wattagemeter van Pogacar houden, want de snelheidsmeter had geen kuren. Pogacar reed met 22,4 kilometer per uur gemiddeld omhoog, met een piek van 37,8 kilometer per uur. Bergop... Haig haalde als piek 34,9 kilometer per uur. Dat is dus het verschil tussen winnen en vijfde worden.

 De cijfers van Pogacars winnende slotklim. 

Pogacar zonder veel kilometers al in vorm

Nadat we al schreven over kilometervreter Egan Bernal zijn we ten slotte wel benieuwd wat Pogacar in de winter zoal gedaan heeft om nu al zo in orde te zijn bij zijn eerste aankomst bergop. Bernal trainde in december 3.643,5 kilometer, Pogacar registreerde 'slechts' 1.949 kilometer op Strava in die maand. Wat ook opvalt is dat hij in oktober en november met dik 600 en 1000 kilometer rustig aan deed qua afstanden.

In februari ging de kilometerteller weliswaar richting 2.187,8, maar dat komt nog steeds niet in de buurt van de grote trainingsbeesten in het peloton. Rijdt hij dan heel hard? Nee, eigenlijk ook niet. Wie in januari random wat trainingsritten aanklikt, ziet vaak gemiddeldes van rond de 28 of 29 kilometer per uur. Wel koos Pogacar een aantal keer voor het veldrijden, wat zijn explosiviteit dan weer kan verklaren. Valverde en Haig, twee van zijn tegenstanders in zijn gewonnen rit in Valencia, overlegden in december en januari in ieder geval honderden kilometers meer, maar beten hun tanden toch stuk. Less is more, of niet, Tadej? (foto: Sirotti)


Links de kilometerbalk, die zelden over de 3.000 gaat. Pogacar is geen kilometervreter. 

Voor meer Gespot op Strava, klik hier.

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: redactie@indeleiderstrui.nl


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws