Like ons!

Algemeen nieuws

Walsh fileert Freeman en Sky: 'Andere dokters veranderden wachtwoord op UCI-website'

David Walsh heeft in een interview met Humo korte metten gemaakt met het gebruik en mogelijk misbruik van medische attesten bij Team Sky. De Ierse sportjournalist, die deze eeuw Lance Armstrong ten val bracht, stelt dat de Britse ploeg doping heeft gebruikt.

Volgens Walsh zou de UCI Wiggins zijn Tourzege uit 2012 af moeten nemen, omdat er onder valse voorwendselen attesten werden gebruikt. Volgens hem waren andere dokters bij Team Sky niet blij met ploegarts Richard Freeman, die steeds vaker en steeds meer attesten aanvroeg voor Wiggins. 'Ik heb met hen gesproken: zij vonden het niet koosjer dat Wiggins voortdurend attesten kreeg. Daarom veranderden ze het wachtwoord op de UCI-website waarop de teamdokters voorschriften konden aanvragen voor hun renners. En bij ploegbaas Dave Brailsford bekwamen ze dat een renner voortaan het akkoord van twee teamdokters nodig had voor een attest. Daardoor kon Freeman niet langer zijn gang gaan en moest Wiggins in september zonder Triamcinolon aan de bak. Het belette hem niet om de Ronde van Groot-Brittannië te winnen. Zo ziek was hij dus niet.'

Walsh benadrukt verder dat Wiggins altijd alleen een puffer gebruikte en bij Sky ineens, bovendien tegen de team-uitspraken in, naalden en zwaardere medicatie gebruikte. Hij noemt de zaak erger dan die van Lance Armstrong en dat vindt hij pijnlijk, omdat Walsh in 2013 zelf meeliep bij Sky en er een positief boek over schreef. 'Ik heb dertien weken met hen doorgebracht en niets verdachts opgemerkt. Zo vreemd is dat niet: de meeste dokters bij Team Sky wisten óók van niets. Chris Froome wist in 2012 evenmin dat zijn ploegmaat met een geneesmiddel op doktersvoorschrift koerste.' (foto: fragment Good Morning Britain)

0 reacties

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven