Like ons!

IDL-producties

Gespot op Strava: 'Lunch Ride' met 42 km/h gemiddeld door de Italiaanse heuvels

Renners zijn niet altijd even open over hun prestaties, wattages en gegevens, maar Strava biedt bij veel mannen toch uitkomst. Wie reed er records aan puin tijdens trainingen en hoe presteerden de renners in wedstrijden? In de Leiderstrui kijkt in 'Gespot op Strava' wekelijks naar de cijfers achter de prestatie. Deze week: Wilco Kelderman richting de Ronde van Lombardije.

Twee zesde plaatsen, we kunnen wel stellen dat Kelderman er goed op staat. De Nederlander reed in de Tre Valli Varesine bij de voorsten mee naar de meet, al ontbrak het aan een eindschot. Een dag later in Milano-Torino kwam de diesel van Kelderman wat laat op gang, maar deelde hij de slotklim prima in. Wat kunnen we leren van zijn gegevens op Strava?

Allereerst is het altijd grappig om te zien dat Kelderman zo'n type is die zich niet bekommert om een leuke titel boven zijn rit. Zijn tijdlijn bestaat louter uit een 'Morning Ride' of een 'Lunch Ride'. Alsof hij even een blokje om ging met de stadsfiets in de pauze op het werk. Wie de cijfers ziet, concludeert echter wel anders. In de Tre Valli Varesine zat Kelderman bijna vijf uur op de fiets voor een rit van 201,9 kilometer. Hij verteerde 2932 hoogtemeters, maar reed wel doodleuk 41,2 kilometer per uur gemiddeld. Niet zo gek dat er geen eindschot meer op zat vanwege krampen.

Een dag later waren de benen alweer hersteld, want in Milano-Torino ging het nog harder. De 199 kilometers werden afgelegd in 4.44 uur tegen een gemiddelde van 42,1 kilometer per uur. Dat er twee keer een klim in de finale zat van vijf kilometer met stukken van dik 13 procent, dat laten we voor het gemak even buiten beschouwing. 

Strava-gegevens Kelderman: Tre Valli Varesine en Milano-Torino

De Tre Valli Varesine uitgelicht: Dik tweehonderd kilometer op en af. En hard ging het. De eerste 'hobbeltjes' worden gezien als vals plat en gaan tegen dik vijftig kilometer per uur. We zien aan de hartslag van Kelderman dat het daarna in de 'vallei' richting de eerste echte klim even tijd is om uit te blazen. Van zo'n 146 slagen per minuut gaan we naar dik 100. Daarna wordt het tempo weer de hoogte in gejaagd en zien we de hartslag zelfs boven de 160 gaan.

Op de lokale ronde met telkens een knobbeltje van zo'n 5 procent gaat het steeds harder. De eerste keer wordt er 27 gemiddeld gereden, daarna gaat het constant boven de 30 kilometer per uur. In de finale wordt het steiler en zien we dat Keldermans hartslag steeds verder stijgt tot dik boven de 170 slagen. De Nederlander zit duidelijk op de max, want ook in de afdaling is er amper sprake meer van herstel. Dat is niet zo gek met dik 69 kilometer per uur in een korte afdaling en een sprint waar Kelderman de 58 kilometer per uur nog aantikt. Het is goed voor een zesde plaats.

Strava-gegevens Kelderman: Diep gaan in de finale

Een wielertoerist zou drie dagen plat liggen na zo'n inspanning, Kelderman stapt de volgende dag alweer op. Milano-Torino begint in dat opzicht heel fijn, met een heel lange aanloop naar de lastige finale. Dat blijkt wel, want we zien de hartslag van Kelderman zelfs onder de 100 slagen per minuut gaan. Dat kwam de dag ervoor amper tot niet voor. De eerste klimmetjes volgen pas na tachtig kilometer en het tempo ligt in die fase iets boven de 30 kilometer per uur. Uitfietsen voor de profs, zou je het haast kunnen noemen.

Het tempo gaat de lucht in als we na 150 kilometer op de vlakke aanloop richting de Superga klim komen. We tikken de 50 regelmatig aan en we zien de hartslag nauwelijks meer onder de 140 gaan. De steile stroken worden bedwongen tegen een gemiddelde van zo'n 20 kilometer per uur. Op de slotklim zit iedereen tegen de max aan, ook Kelderman. Met een maximale hartslag van 180 rijdt hij op eigen tempo naar plek zes. Hij geeft 38 seconden toe op winnaar Thibaut Pinot.

Kelderman zat sinds zijn laatste wedstrijd op woensdag niet meer op de fiets, als we in ieder geval zijn trouwe Strava-uploads mogen geloven. De Nederlander bereidt zich na twee zware tests voor op het ultieme slotstuk; Il Lombardia. In de Ronde van Lombardije wacht een 'Morning Ride' van 241 kilometer en 4000 hoogtemeters. Het hart van de renner van Team Sunweb zal zaterdag ongetwijfeld overuren maken. (foto: Team Sunweb)

Reageren? Dat kan in onze gloednieuwe reactie-sectie onder de artikelen!

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: redactie@indeleiderstrui.nl

0 reacties

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven