Like ons!
Zonneveld bewijst dat Van der Poel zonder hulp van auto's en motoren won

Algemeen nieuws

Zonneveld bewijst dat Van der Poel zonder hulp van auto's en motoren won

Thijs Zonneveld heeft via social media de verhalen onderuit gehaald dat Mathieu van der Poel in zijn achtervolgende groep voordeel had van auto's en motoren in de Amstel Gold Race. Volgens de journalist reed de Nederlander vooral in de laatste kilometer volledig op eigen kracht naar de koplopers toe.

Julian Alaphilippe en Jakob Fuglsang waren met zijn tweeën weg in de finale en leken het uit te gaan maken. Ze begonnen echter naar elkaar te kijken, alvorens een ontketende Van der Poel alle achtervolgers terughaalde, om vervolgens naar de kop te rijden en in de sprint te winnen. 

Vanuit Deceuninck-Quick-Step, de ploeg van Alaphilippe, was er na afloop kritiek bij Sporza. Ploegleider Klaas Lodewyck zette zijn vraagtekens bij de snelle terugkeer van de groep van Van der Poel. 'Alaphilippe was enorm verrast, het was echt een rare situatie. Het is niet dat hij en Fuglsang volledig stilgevallen of beginnen te surplacen zijn. Normaal gezien kon die groep niet terugkeren. Ik zag trouwens dat er veel auto's en motoren tussen de eerste groep en de achtervolgers reden, terwijl dat in de slotfase van deze koers niet nodig is.'

Zonneveld: 'Fuglsang neemt niet over, Van der Poel rijdt vól door'

Volgens Zonneveld was de inhaalrace van Van der Poel en consorten de verdienste van Van der Poel. De journalist pakte zijn stopwatch erbij en klokte op anderhalve kilometer van de meet een achterstand van 25 seconden van Van der Poel op Alaphilippe en Fuglsang. 'Alaphilippe en Fuglsang rijden relatief langzaam omdat Fuglsang niet meer overneemt, Van der Poel rijdt vól door', merkt Zonneveld op. Met nog een kilometer voor de wielen is het verschil nog twaalf seconden volgens de tv-beelden en dat klopt volgens Zonneveld. Als er verkeerde informatie werd doorgegeven, dan lag dit volgens hem aan de ploegen, niet aan de informatie uit de koers. De verschillen linksboven in beeld waren constant juist.

Daarnaast laat Zonneveld met enkele beelden uit de koers zien dat er helemaal niet zoveel auto's en motoren in de finale reden. Op 5 en 2,5 kilometer van de finish zien we geen enkele auto voor de groep van Van der Poel rijden. Pas bij het bijhalen van Bauke Mollema en Simon Clarke is er één camera-motor die enigszins voordeel geeft. Ook achter achtervolgers Michal Kwiatkowski en Matteo Trentin zat slechts één motor.

'Conclusie: ja, er reden twee motoren tussen de koplopers en Van der Poel. Maar die zaten er logischerwijs omdat er ook groepjes tussen zaten. Van der Poel kon er niet langdurig achter stayeren. Ze zaten er en hij reed erlangs', aldus Zonneveld, die afsluit met een tip richting Deceuncink: 'Alaphilippe, Fuglsang en hun ploegen moeten het vooral bij zichzelf zoeken. Ze hebben het tempo zo ver laten zakken dat zowel Kwiatkowski als de groep Van der Poel kon terugkeren.' (foto: screenshot Sporza)

1 reacties

  1. Ennie Quipere

    Ennie Quipere

    24 Apr 2019 om 09:47

    Zinloze discussie, geleid door teleurgestelde anti- fans en wat zure ploegleiders. Bij de remonte van v. Aert in de "Strade B", niet toevallig op hetzelfde calculerende duo, werden terecht ook geen vraagtekens geplaatst.

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven