Like ons!

IDL-producties

WorldTour op rapport: Movistar potentiële moordmachine, maar mist synergie

Het seizoen is ten einde en dus is het tijd om terug te blikken. Hoe hebben de teams dit jaar gepresteerd? Ondermaats, boven verwachting of sloegen ze gewoon totaal de plank mis? In de Leiderstrui zet in deze reeks de WorldTour op rapport.

Ploeg: Movistar
Overwinningen: 27 (Waarvan 12 in WorldTour)
Veelvraat: Alejandro Valverde (14)
Nederlanders: -

Index In de Leiderstrui: 6,8
Toelichting: Een gemiddeld seizoen voor Movistar. Ze wonnen veel, vooral dankzij Alejandro Valverde, maar er werden erg veel fouten gemaakt. ‘De ploeg bulkt van het talent en de kwaliteit, en dan vergooi je het zó vaak. Tactiek, daar hebben ze bij Movistar echt geen kaas van gegeten. Soms werd bij gebrek aan ideeën maar gewoon niks besloten’, oordeelt Marijn van den Berge (6), die wel genoot van Valverde. Aljan Wassens is iets milder met een 7.5. ‘Eigenlijk vooral voor Valverde. De man die het moest afmaken deed het ook. Carapaz en Soler toonden zich ook goed.’ De conclusie van Jasper den Boon (7,0) is duidelijk: ‘In grote rondes moet het veel beter.’

De mooiste zege
Eigenlijk is de grootste overwinning, die we straks behandelen, de allermooiste, maar er moeten keuzes gemaakt worden. Achter die zege is de Giro-ritzege van Richard Carapaz de allermooiste van 2018 voor Movistar. Wie had tot die etappe van de jonge Ecuadoriaan gehoord? Als een duveltje uit een doosje sprintte hij weg in de laatste kilometer van de Montevergine di Mercogliano, nadat het er lang op leek dat Koen Bouwman de ritwinst ging pakken. Toch was het de minder bekende Carapaz, die in de stromende regen mocht juichen.

Lees verder onder de video!

De grootste overwinning
De grootste en stiekem ook de allermooiste. Alejandro Valverde maakte zijn indrukwekkende seizoen en zijn abnormaal succesvolle carrière helemaal af door in Innsbruck wereldkampioen te worden op de weg. In 2017 lag zijn been helemaal aan gruzelementen na een verschrikkelijke val in de tijdrit van de Tour de France. Einde carrière, dacht de wielerwereld, die Spanjaard is al 37. Niets van dat alles. Op zijn 38e kwam de Movistar-renner sterker terug dan ooit en begon alles wat los en vast zit te winnen. Veertien keer kwam hij juichend over de streep, evenveel als Dylan Groenewegen. Alleen Elia Viviani (18) won meer.

En dus was Valverde één der favorieten op het loodzware parcours van Innsbruck op een ‘Sunday from hell’, zoals Engelse media kopten. Op de Hottinger Holl, waar alle botten in het oude lichaam van El Imbatido wel leken te breken op de immense hellingspercentages, maar waar hij met Michael Woods en Romain Bardet gewoon als eerste bovenkwam. Wat volgde was een afdaling richting de finish, waar hij van kop af met zijn allerlaatste druppeltjes benzine zijn twee medevluchters versloeg in de sprint. Eindelijk was het laatste ontbrekende puzzelstukje aan het palmares toegevoegd, al stopt Valverde voorlopig niet met winnen. En we zijn jaloers op de nog aangesloten Tom Dumoulin, want hij zat op de eerste rij bij de mooiste overwinning van dit seizoen.

Lees verder onder de foto!


(foto: Movistar / Bettini Photo)

De verrassing
Zoals eerder beschreven won Richard Carapaz op prachtige wijze in de Giro d’Italia, maar bovendien werd hij vierde in het algemeen klassement. Een nieuw rondetalent was geboren. Goed, hij won even daarvoor de Vuelta Asturias, maar wie had kunnen denken dat hij in de Giro zulke hoge ogen ging gooien? Een 36e plaats in de Vuelta van vorig jaar liet dat ook niet echt doorschemeren.

Carapaz boekte dus een mooie zege, maar was die Giro nog lang niet klaar. Elke bergetappe zat hij goed mee en zodoende reed hij zes keer in de top tien van een etappe. Het enige wat er nog aan ontbrak was de winst van de jongerentrui. Deze werd tot op de laatste dag betwist, maar Miguel Angel Lopez reed de ronde uiteindelijk 47 seconden sneller uit. Carapaz heeft echter geen wit shirtje nodig om een renner te zijn waar we de komende jaren veel plezier van kunnen beleven. Marc Soler mag overigens ook een eervolle vermelding krijgen.

De tegenvaller
We hadden kunnen kiezen voor de ploegleiding, want er klopte in de grote rondes tactisch weinig van Movistar, maar qua renners is Nairo Quintana toch degene die het meeste tegenviel. Hij won slechts twee keer. Een etappe in de Ronde van Zwitserland en die ultra-korte Formule 1-etappe uit de Tour de France. Maar verder was hij geen schim van zichzelf.

Nairo Quintana, winnaar van twee grote rondes en vier andere podia in grote rondes, werd zéér teleurstellend tiende in de Tour de France die hij moest winnen. Naast zijn zege reed hij slechts twee keer in de top tien, maar veel verder dan plaats negen en tien was het niet.

Was er dan revanche haalbaar in de Vuelta? Hij reed wat vaker kort, maar meer dan een vijfde plaats haalde Quintana niet in een etappe. In het klassement lag hij al snel op ruime achterstand en aan het einde van de ronde was hij zelfs gebombardeerd tot knecht van Alejandro Valverde. Ook die achtste plaats was Quintana-onwaardig. Een rampseizoen voor de ranke Colombiaan.

Lees verder onder de foto!


(foto: Movistar / Bettini Photo)

Algeheel oordeel
Met Amador, Anacona, Betancur, Landa, Quintana en Valverde heeft Movistar een fantastische klimploeg. En dan hebben we voor het gemak de verrassingen Carapaz en Soler nog niet meegerekend. Het beste resultaat in een grote ronde, hét terrein voor Movistar, werd nota bene geboekt door diezelfde Carapaz. In de Tour was Mikel Landa met plaats 7 de beste en Valverde kwam niet verder dan plaats 5 in eigen land.

Die resultaten hadden onder verzachtende omstandigheden geplaatst kunnen worden als Movistar als een beest tekeer was gegaan. Maar dat deed het niet, op altijd maar weer Valverde na. In de Tour moest een driekoppig monster de Ronde van Frankrijk gaan winnen, maar het beoogde monster was meer een misvormd, mak lammetje. Het liep niet en de onzekerheid sijpelde door in de ploegleiderswagen, die tactisch niet de sterkste was.

Lees verder onder de foto!


(foto: Movistar / Bettini Photo)

Dat bleek ook in de Vuelta, toen het met Valverde en Quintana opnieuw probeerde hoge ogen te gooien. Maar de prestaties waren om moedeloos van te worden. Het tactische schutteren en de besluiteloosheid werden in etappe 19 nog eens pijnlijk duidelijk. Quintana mocht aanvallen, liet zich terugzakken, viel opeens weer aan en moest uiteindelijk toch voor een moegestreden Valverde rijden, die zijn podium uit het zicht zag verdwijnen.

Perspectief voor 2019
Movistar heeft heel veel goud in handen. Letterlijk met de wereldtitel van Valverde, figuurlijk met het rennersmateriaal. Maar Movistar wist het goud in 2018 niet tot één mooie goudstaaf te smeden. De ploeg bulkt van het talent en er gloort ook leven ná Valverde. Maar dan zullen er in de bestuurskamer duidelijke plannen gesmeed moeten worden en eventuele plooien binnen de ploeg moeten worden glad gestreken. Als dat lukt, is Movistar levensgevaarlijk.

We noemden het lijstje al eens op: Carapaz, Soler, Amador, Anacona, Betancur, Landa, Quintana en Valverde, maar ook Erviti en Valls. Vul het aan met Carlos Verona, Lluis Mas en Eduard Prades, die werden aangetrokken, en je hebt een moordmachine bergop. Dan zal er wel een goede synergie moeten worden gegenereerd, maar het is duidelijk dat een goed Movistar tot krankzinnige dingen in staat is voor de grote rondes.

En Valverde, die kan alles winnen en wil alles winnen. Hij zal in de voorjaarsklassiekers zijn geluk gaan beproeven. Daarnaast heeft het Jurgen Roelandts aangetrokken, die het voorjaar voor de klassementsploeg moet inkleuren. Hij staat daar wel angstvallig alleen in, maar kan met zijn individuele kwaliteit zeker mooie dingen laten zien. (Foto: Movistar / Bettini Photo)

Lees ook het rapport van:
BORA-hansgrohe (7.6)
Dimension Data (4.1)
Quick-Step Floors (9.4)
Katusha (3.0)
Team Sky (8.9)
EF Education First-Drapac (4.8)
Mitchelton-Scott (8.0)
BMC (6.1)
Groupama-FDJ (6.7)
Lotto Soudal (6.3)
Trek-Segafredo (6.0)
Astana (7.6)
UAE Emirates (5.4)
Bahrain-Merida (6.6)
AG2R (5.6)

0 reacties

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven