Like ons!
Gespot op Strava: Wie stopt de heerlijk draaiende diesel van Lucinda Brand?

IDL-producties

Gespot op Strava: Wie stopt de heerlijk draaiende diesel van Lucinda Brand?

Renners zijn niet altijd even open over hun prestaties, wattages en gegevens, maar Strava biedt bij veel mannen en vrouwen toch uitkomst. Wie reed er records aan puin tijdens trainingen en hoe presteerden de renners in wedstrijden? In de Leiderstrui kijkt in 'Gespot op Strava' wekelijks naar de cijfers achter de prestatie. Deze week voor het eerst op dinsdag met: De ronkende motor van Lucinda Brand.

Dat de 29-jarige Brand uit Dordrecht aan een lekker veldritseizoen bezig is, dat is wel een understatement. Van de twaalf crossen waar ze sinds half oktober aan meedeed, reed ze tien keer naar het podium. Sterker nog: Van die tien keer was het zes keer een eerste plaats en drie keer een tweede. De derde plaats behaalde ze in haar allereerste cross in Woerden. Kortom: Brand presteert bijna altijd als ze aan de start staat, mede dankzij haar winnende tactiek.

Strava-gegevens: Overwinning Lucinda Brand in Tabor

Veldrijden betekent voor de dames veertig minuten vol gas, helemaal omdat het deelnemersveld vaak aan elkaar gewaagd is. Van start tot finish moet je scherp zijn, er is zelden een Mathieu van der Poel-type die na twee rondes de boel al in de plooi legt. Dat bleek al in Tabor, waar de top-5 binnen zeven seconden van elkaar finishte. Het betekende voor Brand haar eerste zege en meteen eentje in de wereldbeker. Hoe? Door gas te geven in de slotfase.

Als Brand op de pedalen gaat staan, dan blijkt dit seizoen dat er vaak weinig kunnen volgen. In Tabor zagen we dat voor het eerst. In cijfers betekende dat dat de dames na een openingsronde van 7:50 minuten met vlakke tijden richting de finale gingen; 7:35, 7:36 en 7:37, aldus de Strava-gegevens van Brand. Waar de rest op de limiet zat, daar had Brand duidelijk nog wat over. Met een slotronde van 7:23 zette ze nummer twee Annemarie Worst op vijf seconden. Ze ging diep in het rood met een gemiddelde hartslag van 181 slagen per minuut, maar hield dat een hele ronde vol. 

Strava-gegevens: Lucinda Brand en haar geweldige decembermaand

Kijken we naar haar andere vijf zeges, dan valt meteen op: Brand is geen Van der Poel, die de wedstrijd vrijwel altijd meteen hard maakt. Ze is een diesel, die eenmaal op gang niet meer te stoppen is. Ze won begin december in Overijse, maar vooral rond Kerst en Oud en Nieuw was ze briljant. De zegereeks startte op 23 december in Namen, al was dat een race op zich met veel modder en regen. Op de schuine kant toonde Brand zich het sterkst, en hoefde ze in de slotronde alleen haar voorsprong te consolideren.

In Loenhout, Bredene en op het NK kon Brand weer rekenen op haar versnelling. In de Azencross in Loenhout knalde Brand in de voorlaatste ronde maar liefst 23 seconden sneller over het parcours dan in de voorgaande drie rondes. De hartslag ging over de 180, maar het leverde ook een gemiddeld gemeten vermogen op van 230 watt. De rest klampte alleen aan, maar was volledig gebroken op het lange, laatste rechte stuk. Brand was de enige die nog een sprint had...

Een dag later in Bredene was het weer raak en wederom was de punch in de slotrondes de concurrentie te machtig. In de slotronde ging Brand op de pedalen staan en reed ze twintig seconden sneller dan in ronde vier. Ze zocht opnieuw de grens op van haar hartslag en het bijbehorende vermogen en werd wederom beloond. Loes Sels kwam op plek twee op negen seconden binnen.

Strava-gegevens: Lucinda Brand op typische wijze Nederlands kampioen

De kroon op het werk van december kwam voor Brand in januari. Ze verdedigde haar Nederlandse veldrittitel met succes in Huijbergen. De manier waarop was typisch, ze sloopte stuk voor stuk haar concurrentes. Denise Betsema was al vroeg gezien en Maud Kapteijns kon ook niet mee. Marianne Vos werd in ronde drie onder druk gezet, alvorens het elastiek van de routinier brak.

'Diesel' Brand nam voor de verandering het voortouw in de openingsfase, maar kwam zoals zo vaak pas in over de helft van de koers echt op gang. 'Het was duidelijk dat initiatief tonen hier loont. Het was hard fietsen en proberen in een goed, maar hard ritme omhoog te lopen', zo analyseerde ze na afloop. Als ze haar diesel tijdens een trainingskamp in Spanje draaiende houdt, wie stopt haar dan op het WK in het Deense Bogense? (foto: printscreen Sporza)

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: redactie@indeleiderstrui.nl

Altijd als eerste op de hoogte van het belangrijkste en leukste wielernieuws? Meld je aan en ontvang jouw wielernieuws via Whatsapp!

0 reacties

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven