Like ons!
Nabeschouwing: 'Ben toch bang dat Roglic te vroeg gepiekt heeft dit jaar'

IDL-producties

Nabeschouwing: 'Ben toch bang dat Roglic te vroeg gepiekt heeft dit jaar'

Heroïsche koersen, mooie en minder mooie momenten, spraakmakende incidenten en opmerkelijk nieuws. Wekelijks gebeurt er genoeg in de wielerwereld. Daarom blikt In de Leiderstrui iedere maandag met één van de redactieleden terug op de afgelopen koersweek. In deze editie: redacteur Ward Hilhorst.

Tweede week Giro! Dat was lekker, hè?!
'Ja man, super! We hadden even te maken met stilte voor de storm, maar vanaf vrijdag hebben we alles gekregen wat we verdienden, en meer. Het is een topkoers!'

Vorige rustdag had Primoz Roglic bijna twee minuten op eerste belager Nibali. Nu staat hij 47 seconden achter op Carapaz en nog maar een minuut voor op Nibali. Ben ik te voorbarig als ik zeg dat het de verkeerde kant op gaat?
'Als ik hier vorige week had gezeten, had ik je zonder enige twijfel verteld dat Roglic de Giro zou winnen. Met het verhaal van de ploeg dat hij pas op negentig procent was, ging ik er rustig vanuit dat hij nog wel goed zou zijn voor een etappe of 5, plus de eindzege. Het is nog niet gedaan, maar nu wordt het langzaamaan wel een hele zware kluif.'

Gisteren ging het in ieder geval verkeerd, met in eerste instantie die plaspauze van de ploegleiding. Ik heb het woord ‘amateuristisch’ meermaals gelezen.
'Dat zo lezende had ik ook wel de neiging dat te denken. Het was nog minder dan twintig kilometer, kom op! Mijn moeder zou me op weg naar vakantie gewoon in een flesje hebben laten plassen, en dan waren we nog niet eens verantwoordelijk voor het materiaal van een van de kandidaten voor Giro-winst.'

Lance Armstrong meent dat hij zijn ploegleider niet meer in de auto had laten stappen, oftewel had ontslagen, vanwege een gebrek aan professionaliteit.
'Armstrong is natuurlijk een controlfreak. Als ik de verhalen moet geloven heeft hij in zijn wielercarrière ook de nodige ploeggenoten weggestuurd om relatief kleine dingen. Boven heeft een fout gemaakt, maar meteen ontslaan is natuurlijk bullshit. Met die mentaliteit waren de werkloosheidscijfers in Nederland een flink stuk hoger geweest.'

Volgens Pavel Sivakov versnelde Movistar op het moment van de pech van Roglic. Is dat oncollegiaal of wacht de koers op niemand?
'Dat is een lastige. Het is niet collegiaal, maar in het laatste uur wachten op je tegenstander kan ook betekenen dat je kans om een aanval te plaatsen verkeken is. Het is niet netjes om het doelbewust te doen, maar soms wegen voor een ploeg resultaten zwaarder dan collegialiteit.'

Waar gaat het deze Giro nog heen met Roglic?
'Ik heb werkelijk waar geen idee. Hij is nog altijd sterk, maar aan zijn manier van rijden kan ik nooit zien of hij goed is. Als ik eerlijk ben ben ik toch bang dat er te vroeg gepiekt is dit jaar, de sleet lijkt er op te komen.'
 
Zijn naaste belager lijkt Vincenzo Nibali. Heb je ook zo genoten van dat mentale steekspel?
'Heerlijk! Vooral vrijdag zat ik op het puntje van mijn stoel. Roglic moet ook bijna wel. Hij heeft geen De Plus of Gesink om iets voor hem dicht te rijden, en alle aanvallen van iedereen die ook maar enigszins kort staat zelf pareren is zelfmoord.'

En, wie heeft de grootste?
'Nou, ik denk dat Nibali wel een centimeter of 25 kan overleggen. Nee, zonder gekheid, de Haai is hier zo goed in. Hij is een meester in winnen als hij niet de sterkste is. Ik heb het idee dat Roglic koeler is dan Kruijswijk in 2016 was, maar toch heeft Nibali hem alweer precies waar hij hem hebben wil.'

Door dit gepoker kon Richard Carapaz zijn slag slaan en rijdt hij nu in het roze. Houdt hij dit vol tot Verona?
'Weer een lastige vraag, Marijn. Hij lijkt op dit moment de sterkste klimmer, maar hij is onervaren. Het zou me verbazen als Nibali niet nog een plannetje achter de hand heeft om ook hem te kraken. Maar de tijd van Carapaz komt nog wel als hij zich zo blijft ontwikkelen.'

Movistar heeft Landa én Carapaz hoog staan in het klassement. Hoe zou jij het aanpakken?
'Ze zijn beiden onnoemelijk sterk bergop. Ik zou zeggen, schraap dinsdag en woensdag nog wat tijd bijeen en laat Landa vrijdag aan de voet van de slotklim wegrijden. Hij kan een lange klim alleen aan, en als hij toch wordt teruggepakt zal iedereen geïsoleerd zitten. In die man-tegen-man is Carapaz zoals het er nu uit ziet het sterkst. Aan de andere kant heb ik Movistar nog nooit een hele grote ronde met een goede tactiek zien rijden, dus ook dit zou nog wel eens helemaal mis kunnen gaan.'

Je schreef van de week in je column dat je een podium verwachtte en hoopte voor Bauke Mollema. Hoe denk je daar nu over?
'Dat is dus een beetje een misverstand. Ik hoopte het zeker, maar heb het nooit durven verwachten. Nu blijkt toch dat het er helaas weer niet in zit. Toch kan hij nog wel een mooi resultaat neerzetten. Als hij het slim speelt, zou hij wellicht op het randje top-5 kunnen halen. Tenminste, dat hóóp ik.'

Wie valt je het meest tegen? Simon Yates, Miguel Angel Lopez..?
'Bob Jungels. Na zijn voorjaar had ik eigenlijk stiekem gedacht dat hij hier mee zou gaan spelen zoals Dumoulin dat in 2017 deed. Goed in de tijdrit, bijna niet te lossen op de klim. Ik dacht niet dat hij hem dan ook zou kunnen winnen zoals Dumoulin toen, maar het podium had me niet verbaasd. Dit valt me dus zeker flink tegen.'

Sam Oomen moest de Giro verlaten en mist de Tour door een gebroken heup. Dat was het dreamteam van Sunweb dan…
'Ja, jammer man. De ploeg is nog steeds niet extreem zwak, maar om ook maar enigszins te wedijveren met Team INEOS was naast Kelderman ook Oomen zeker nodig. Toch zou ik als ik Dumoulin was nog altijd voor de Tour gaan, en hopelijk kan Oomen zich dan goed voorbereiden op de Vuelta. Daarnaast is hij nog jong, ook zijn tijd komt nog wel.'

Misschien draaf ik door, maar de pech stapelt zich wel op voor die ploeg hè…
'Tja, ook dat is wielrennen. Ik had ook niet verwacht dat ze na het uitvallen van Dumoulin opeens de ritzeges aaneen zouden gaan rijgen. Die ploeg was daar niet op voorbereid, en in deze Giro zijn er elke dag enorme klasbakken mee in de kopgroep. Misschien is er nog een mogelijkheid, al ben ik bang dat een Hindley of een Bakelants niet sterk genoeg gaat zijn.'

Maar er zit geen andere reden achter dan botte pech? In het voorjaar was het ook regelmatig bal.
'Daar durf ik weinig over te zeggen. De valpartij van Dumoulin was niet zijn schuld, die van Power en Oomen heb ik niet op beeld gezien. Vervaeke werd ziek en dat Kelderman niet de beste stuurman is wisten we. Angst voor vallen doet vallen hoor ik wel eens, dus het kan een soort domino-effect binnen de ploeg zijn. Doordat er een valt, is de rest te veel bezig met niet vallen, waardoor ook zij er aan moeten geloven. Maar ook botte pech sluit ik helemaal niet uit.'

Bradley Wiggins zei deze week dat hij vond dat Tom Dumoulin beter bij INEOS zou passen. Ben je het daar mee eens?
'Nouja, het is een sterkere ploeg, dus hij zou daar natuurlijk wel wat klaar kunnen spelen. Ook heeft hij over het algemeen baat bij een heel georganiseerde koers, waar de Britten patent op hebben. Maar hij moet ook nog maar eens onomstreden kopman zien te worden bij die ploeg met Froome, Thomas en Bernal, terwijl Sivakov, Sosa en Geoghegan Hart er aan zitten te komen. Nee, dan zie ik hem liever bij Sunweb, waar hij gewoon onomstreden is.'

Waar je het waarschijnlijk wel met Wiggins mee eens bent: 'Verfrissend om een grote ronde te zien die niet door INEOS wordt gedomineerd'.
'Ik was haast vergeten hoe het was, die ouderwetse chaos. Verschrikkelijk fijn om weer eens te zien. Ik denk dat de Italiaanse regie er minder tevreden mee is. Die hebben sowieso al moeite de juiste groep in beeld te nemen. Team Sky zorgde er meestal wel voor dat het pas een paar kilometer voor het eind uiteen spatte, dus konden de Italianen het rustig aan doen.'

Heb je Mathieu van der Poel dit weekend nog zien vlammen?
'Maar natuurlijk! Ik voel me wel successupporter, want ik was nooit zo'n fervent volger van het mountainbiken. Het is denk ik heel goed voor zijn vertrouwen om zo vlak voor zijn pauze toch te bewijzen dat hij Schurter 1-op-1 kan verslaan. Ik ben benieuwd wat er richting Tokio nog allemaal gaat gebeuren!'

Even terug naar de Giro nog, want begin deze week was er een beetje heisa met Clement. Wat is jouw opinie op die situatie?
'Ik vind het allemaal maar een beetje overtrokken. Volgens mij was Clement heel redelijk, hij insinueerde ook helemaal niet dat er sprake was van dopinggebruik. Hij vond het alleen raar dat er met twee maten gemeten wordt. Alleen maar logisch, toch? Hij had het hele verhaal misschien alleen wat handiger kunnen timen...'

Yes, de derde week! Zeg het maar!
'Ik hoop dat het spektakel zich nog een weekje doorzet, en dat verwacht ik ook wel. Nibali wint roze, Ackermann pakt zijn paars terug. Sivakov blijft Lopez nipt voor in de strijd om het wit. Ciccone wint nog een etappe en gaat nog enorm veel bergpunten oprapen, die man oogt zo sterk. Carapaz wordt tweede in het klassement, en Roglic completeert het podium. Zes namen genoemd, ik ga voor minstens vier goed!' (Foto: Sirotti)

Door: Marijn van den Berge (E-mail: marijn@indeleiderstrui.nl / Twitter: @Marijnvdberge97 )

Met dank aan: Ward Hilhorst (E-mail: ward@indeleiderstrui.nl)

5 reacties

  1. Aart Planck

    Aart Planck

    28 May 2019 om 12:27

    Quote van wardhilhorst
    En ik sta ook zeker achter wat ik gezegd heb. De beste manier om te zorgen dat je iemand in dienst hebt die geen cruciale fouten maakt, is door niet iedereen die zijn eerste grote fout maakt onder de bus te gooien. En volgens mij werkt dat zo met een 'normale baan', en misschien nog wel meer in de topsport ;).
    Naar mijn mening ontberen we in Nederland inderdaad de echte winnaarsmentaliteit en dat laatste stukje professionaliteit om een grote ronde te winnen. Maar wat willen we dan, Lance Armstrongs kweken die ten koste van alles winnen? Laten we maar een beetje lief blijven voor elkaar, en onze kinderen meegeven dat winnen juist niet het allerbelangrijkste is. Ik heb eerder aangegeven dat ik Jumbo-Visma een ploeg vind waar ze het altijd weer weten te verprutsen, maar als iemand dit kan doorbreken dan is het die eigenaardige Sloveen. Ik hoop dan ook dat hij mijn ongelijk bewijst:-)
  2. KasperHermans

    KasperHermans

    28 May 2019 om 11:45

    Ben benieuwd of Carapaz nog gaat tegenkomen wat Yates vorig jaar gebeurde. Heeft nu toch ook al flink wat ritten gehad dat hij lang vol gekoerst heeft op een manier die hij niet gewend is. Nou was Yates vorig jaar volgens mij nog wel extremer daarin, maar ook voor Carapaz is dit allemaal nieuw. Verder heb ik vooral het idee dat bij Roglic zijn explosiviteit ontbreekt. Het tempo is wel in orde. Zondag verloor hij op die slotklim ook niks meer nadat Nibali en Carapaz een gaatje hadden geslagen. Dat bleef in de laatste twee kilometer hetzelfde, als het zelfs niet kleiner werd. Ik durf m'n geld op dit moment in ieder geval op niemand te zetten.
  3. wardhilhorst

    wardhilhorst

    27 May 2019 om 23:01

    Quote van Seggg
    @Marijn volgens mij begrijp jij er helemaal niks van met je: "Met die mentaliteit waren de werkloosheidscijfers in Nederland een flink stuk hoger geweest" Heb je enig benul wat topsport is? Een vergelijking trekken met werknemers met een "normale baan" raakt kant nog wal. In de topsport geld maar een ding en dat is winnen! En iedereen daaromheen moet precies dezelfde mentaliteit hebben om te kunnen winnen. Cruciale fouten: exit! Anders krijg je nog meer verliezers en daar hebben we er al te veel van in NL!
    En ik sta ook zeker achter wat ik gezegd heb. De beste manier om te zorgen dat je iemand in dienst hebt die geen cruciale fouten maakt, is door niet iedereen die zijn eerste grote fout maakt onder de bus te gooien. En volgens mij werkt dat zo met een 'normale baan', en misschien nog wel meer in de topsport ;).
  4. Marijn van den Berge

    Marijn van den Berge

    27 May 2019 om 22:45

    Quote van Seggg
    @Marijn volgens mij begrijp jij er helemaal niks van met je: "Met die mentaliteit waren de werkloosheidscijfers in Nederland een flink stuk hoger geweest" Heb je enig benul wat topsport is? Een vergelijking trekken met werknemers met een "normale baan" raakt kant nog wal. In de topsport geld maar een ding en dat is winnen! En iedereen daaromheen moet precies dezelfde mentaliteit hebben om te kunnen winnen. Cruciale fouten: exit! Anders krijg je nog meer verliezers en daar hebben we er al te veel van in NL!
    Voor de duidelijkheid: Dit zeg ik niet, maar Ward ;-)
  5. Seggg

    Seggg

    27 May 2019 om 21:31

    @Marijn volgens mij begrijp jij er helemaal niks van met je: "Met die mentaliteit waren de werkloosheidscijfers in Nederland een flink stuk hoger geweest" Heb je enig benul wat topsport is? Een vergelijking trekken met werknemers met een "normale baan" raakt kant nog wal. In de topsport geld maar een ding en dat is winnen! En iedereen daaromheen moet precies dezelfde mentaliteit hebben om te kunnen winnen. Cruciale fouten: exit! Anders krijg je nog meer verliezers en daar hebben we er al te veel van in NL!

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven