Like ons!

Opinie

Analyse: Groenewegen wint de traagste wedstrijden omdat hij de allersnelste is

‘Het lage gemiddelde speelde zeker in zijn voordeel’, zo sprak Belgisch kampioen Yves Lampaert na de eerste ritzege van Dylan Groenewegen in deze Tour de France. Een opmerking met wat frustratie of zit er een kern van waarheid in? In de Leiderstrui ging op onderzoek uit en legde de gemiddelde snelheden van de laatste vijftien overwinningen van negen topsprinters naast elkaar.

NB. In het tabel is Peter Sagan niet opgenomen, omdat hij vaak een ander type koersen dan massasprints wint.

Wat direct opvalt is dat als Groenewegen wint de gemiddelde snelheid inderdaad verrassend laag ligt. Van de vijftien etappes/koersen was de gemiddelde snelheid 41,56 kilometer per uur. De snelste wedstrijd uit het rijtje ging aan 43,65 km/u, dat ligt lager dan het gemiddelde van de laatste vijftien zeges van Marcel Kittel (43,67) en Fernando Gaviria (45,20). Bij Démare – die na Groenewegen de traagste snelste race had – lag het koersgemiddelde al een stuk hoger 45,81 km/u. Terwijl bij zeges van Cavendish en Viviani de grens van de 50 km/h zelfs overschreden werd.

Je kan de lage snelheid van Groenewegen zijn overwinningen op twee manieren benaderen. Je kan – en dat is waarschijnlijk de eerste reflex die velen maken - zeggen dat Groenewegen zwaarder betwiste koersen niet goed verteert en moeite heeft om dan nog een goede sprint te rijden. Dit is niet heel onwaarschijnlijk, zeker voor een renner van nog altijd maar net 25 jaar. Zware koersen goed verwerken, is iets dat bij veel renners met de jaren komt. De kopman van LottoNL-Jumbo gaf de voorbije week zelf bovendien regelmatig aan dat hij nog moest herstellen van het zware NK.

Andersom kan je stellen dat Groenewegen in essentie de snelste is. Wanneer renners tijdens een zwaardere koers worden afgemat, is het wiskundig gezien logisch dat Groenewegen naar verhouding meer topsnelheid moet inleveren dan zijn concurrenten. De verschillen in snelheid worden dan steeds kleiner. Wanneer de verschillen kleiner worden, krijgen bovendien andere factoren een grotere rol. Denk aan positionering bij het ingaan van de sprint en misschien nog wel belangrijker de krachten die je niet verspeelt tijdens de positionering in aanloop naar de sprint.

Het is wat dat betreft niet gek dat de gemiddelde snelheid van Gaviria er zover bovenuit steekt, de Colombiaan heeft bij Quick-Step Floors een haast perfecte sprinttrein tot zijn beschikking. Wat hem na een afmattende koers frisser naar de laatste driehonderd meter kan brengen. Ook Viviani, Kittel en Cavendish (boven de 43 km/h) zijn sprinters die doorgaans meer op hun trein (kunnen) leunen dan Démare, Greipel, Kristoff en Ewan (onder de 43 km/h). En is het toeval dat het kwartet boven de 43 km/h allemaal bij de goed geoliede formatie van Patrick Lefevere rijden of hebben gereden? 

Een mooi voorbeeld binnen deze Tour de France zijn de etappes die Gaviria won (45,76 en 44,15) tegenover die van Groenewegen (40,33 en 41,20). Daarbij zag je nog een andere factor bovenkomen. In de Gaviria-ritten stak de trein van Quick-Step er ver bovenuit, waardoor Gaviria haast niet meer kon verliezen. Bij de Groenewegen-zeges hadden de blauwe mannen een stuk meer moeite om de slagorde vast te houden, want door het lage koersgemiddelde mengden, met alle respect, mindere renners zich in hun rijtje.

Overigens is het niet gezegd dat Groenewegen nooit een snelle koers wint, maar daarvoor moeten we wel wat verder terug naar 2016. Toen reed hij de Tour de l'Eurométropole aan 46,4 km/h, het NK aan 46,9 en Heist op den Berg zelfs aan 48,02. Het moet wel gezegd dat hij destijds niet de strijd aanging met sprinters van topniveau. Zo werd, wederom met alle respect, Wouter Wippert in twee van die koersen tweede.

Maar er zit dus zeker een goede kern van waarheid in de uitspraak van Lampaert. Want als je Groenewegen onderweg verzuimt af te matten, dan weet je bijna zeker dat hij wint.

Door Kasper Hermans 
Twitter: @Kzzas
Email: kasper@indeleiderstrui.nl

0 reacties

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven