Nederland juicht amper om Jumbo-Visma: 'Geen Max Verstappen-effect' Tour de France

Nederland juicht amper om Jumbo-Visma: 'Geen Max Verstappen-effect'

Door Bram van der Ploeg 16 september 2020 | 10:26


Jumbo-Visma lijkt op weg naar de eerste eindoverwinning in de Tour de France, maar Nederland loopt er volgens sportmarketeer Marcel Beerthuizen nog niet warm voor. Het feit dat Primoz Roglic de man is die het geel naar Parijs brengt, zorgt voor een wat matte reactie. 'Het Max Verstappen-effect. Dat gaat met Roglic niet gebeuren.'

'Ook bij Jumbo zullen ze blij zijn met de gele trui. Maar als ze mogen kiezen, zien ze liever Tom Dumoulin de Tour winnen dan Roglic. Vooral vanwege de trots en de beleving die dat losmaakt in ons land', zo vertelt Beerthuizen in het AD. Voor Jumbo zal de sponsordeal er niet minder om worden, want een Tour winnen is een Tour winnen. Maar dat gebeurt wel door een stoïcijnse Sloveen. 'We leven mee als Bauke Mollema het goed doet, als Tom Dumoulin de Giro wint of als Steven Kruijswijk in de roze trui in een sneeuwmuur rijdt. Het gevoel bij landgenoten is bij wielrennen heel sterk. Dat gaat over beleving en trots.'

Nederland staat nu alles behalve op zijn kop. Dumoulin staat negende in het klassement na zestien etappes, Mollema is al naar huis. Jumbo-Visma heerst in de Tour, maar het heeft straks met Roglic een niet echt aansprekende winnaar. 'Je weet weinig van hem. Geen gepeperde uitspraken, geen uitspattingen. Dat helpt niet voor de beleving in Nederland. Mensen willen een gezicht zien. Als Peter Sagan voor Jumbo-Visma zou rijden, was dat alweer heel anders geweest. Een soort rockster waarmee mensen zich wel willen identificeren. Of in elk geval iemand die écht opvalt', aldus Beerthuizen. (foto: Sirotti)

Lees 2 Reacties

Tags:

Reacties

Aart Planck
16 Sep 2020 om 11:32

Alsof Max Verstappen charisma heeft... Door die non-uitstraling kijk ik geen F1.

Stamina
16 Sep 2020 om 11:28

Op de 1 of andere manier heb ik het nooit zo op sportmarketeers die hun mening geven in de media. Al klopt de inhoud van het bericht wel redelijk, ik zou alleen de kop wat minder scherp stellen. Volgens mij is er best veel aandacht voor Jumbo en wordt de teamprestatie meer dan ooit geroemd. Juichen is het misschien net niet, maar het komt in de buurt.

Reageer


Meer nieuws