Voorbeschouwing Milaan-Sanremo | Sprintfestijn met een vleugje klassiek Voorbeschouwingen

Voorbeschouwing Milaan-Sanremo | Sprintfestijn met een vleugje klassiek

Door Marijn van den Berge 23 March 2019 12:03


De Omloop, Kuurne-Brussel-Kuurne en Strade Bianche hebben we achter de rug, maar op zaterdag 23 maart maakt het klassieke voorjaar een schitterende doorstart met het eerste monument van het jaar: Milaan-Sanremo, La Primavera of La Classicissima. Het betekent allemaal hetzelfde: de koers over de Cipressa en de Poggio, met aan het eind altijd een groots winnaar. In de Leiderstrui blikt vooruit op Milaan-Sanremo.

Historie Milaan-Sanremo

De historie van de Sint-Jozefsklassieker gaat helemaal terug naar 1907, toen Milaan-Sanremo ontstond als samensmelting van een tweedaagse etappekoers tussen Milaan, Acqui en Sanremo. Van de slechts veertien renners die de finish bereikten in barre omstandigheden, was Lucien Petit-Breton als eerste in Sanremo. Het zou niet de laatste keer zijn dat sneeuw en kou de wedstrijd tot een hel maakte. In 1910 finishten slechts vier renners in een sneeuwstorm. Het meest recente anti-voorbeeld van waarom Milaan-Sanremo ‘De Lente’ heet is in 2013, toen het vroor, sneeuwde en de wedstrijd zelfs even werd stilgelegd. Een kleine verplaatsing met bussen zorgde er desondanks voor dat Gerald Ciolek kon winnen.

Het publiek in Sanremo mocht liefst 51 keer extra hard juichen door een Italiaanse winnaar. De eerste was Luigi Ganna in 1909, de laatste Vincenzo Nibali vorig jaar. Costante Girardengo won de koers zes keer voor Italië en Gino Bartali vier keer. Ook mannen als Fausto Coppi, Paolo Bettini en Mario Cipollini zegevierden. Twintigmaal won er een Belg, waarvan Eddy Merckx zeven zeges voor zijn rekening nam. Daarmee is hij recordhouder. Nederland kende slechts drie winnaars: Arie den Hartog in 1965, Jan Raas in 1977 en Hennie Kuiper in 1985. Een tijd geleden dus, maar een Belgische winnaar is ook niet meer zo vanzelfsprekend. In 1999 was Andrei Tchmil de laatste.

Ook het vermelden waard zijn de vier zeges van Erik Zabel en de drie van Oscar Freire, Roger De Vlaeminck en de eerder genoemde Coppi.

Laatste winnaars Milaan-Sanremo

2018 Vincenzo Nibali
2017 Michal Kwiatkowski
2016 Arnaud Démare
2015 John Degenkolb
2014 Alexander Kristoff
2013 Gerald Ciolek
2012 Simon Gerrans
2011 Matthew Goss
2010 Oscar Freire
2009 Mark Cavendish

Deelnemende ploegen Milaan-Sanremo

In een monument kunnen sowieso niet de WorldTour-ploegen ontbreken, dus die zijn allemaal van de partij. Daarnaast zijn er zeven wildcards uitgedeeld. Androni Giocattoli kreeg er één, net als Bardiani-CSF, Cofidis, Direct Energie, Israel Cycling Academy, Neri Sottolo-Selle Italia en Novo Nordisk.

Check hier de deelnemerslijst!

Parcours Milaan-Sanremo

Tekst gaat verder onder afbeelding!

De start- en finishplaats zullen u niet verbazen: Milaan en Sanremo. Ook de 291 kilometers ertussen zorgen niet voor veel verrassingen meer. Het begint met een lang vlak stuk van meer dan honderd kilometer. Even opwarmen, stofwisselen en voelen hoe de benen zijn dus. De eerste hindernis is de Passo Del Turchino, maar eigenlijk is het niet echt een hindernis. De klim is officieel 25 kilometer lang, met stijgingspercentages van 1 tot 2%. Alleen de laatste twee kilometer zijn wat lastiger met een hellingspercentage van 5%. De top ligt na 142 kilometer koers. Na de afdaling volgt weer een groot stuk vlak, al is het wat glooiender dan in de beginfase.

Na 240 kilometer, 51 kilometer van de finish, komt de finale los. Het begint met de drie korte beklimmingen van de Capo Mele, de Capo Cervo en de Capo Berta. Op de top van die laatste klim is het nog veertig kilometer tot de streep en wordt het vooral heel zenuwachtig in het peloton, want dan is de Cipressa in aantocht. Deze klim begint na 264 kilometer koers en is 5.6 kilometer lang. Gemiddeld gaat het aan 4.1% omhoog, maar vooral in het begin is het een stukje lastiger met 5 à 6, tot zelfs 9 procent.

Tekst gaat verder onder afbeelding!

Een afdaling van vier kilometer en een vlak stuk van negen kilometer brengt het peloton op de klim die al vaak de scherprechter was in Milaan-Sanremo: de Poggio. De laatste kans om de sprinters het nakijken te geven en ook de laatste kans om sterke klimbenen te tonen. Het gaat los vanaf de voet, want de klim is niet bijster lang met zijn 3.7 kilometer en een stijgingspercentage met exact dezelfde getalen. Niet ver onder de top zit het steilste stukje: 8%. Wie solo bovenkomt heeft nog maar één optie in de laatste pakweg zes kilometer: zichzelf de afdaling in smijten en in de laatste twee vlakke kilometers stoempen voor wat hij waard is richting de streep op de fameuze Via Roma.

Tekst gaat verder onder afbeelding!

Favorieten Milaan-Sanremo

Klassiekers zijn sowieso vaak al loterijen, maar dat is bij Milaan-Sanremo helemaal het geval. In ieder geval moeten we rekening houden met de snelle mannen. Peter Sagan kende geen goede voorbereiding, maar blijft een klasbak. Sam Bennett, van dezelfde ploeg, liet in Parijs-Nice vorm zien met twee etappezeges. Elia Viviani is al helemaal op dreef, met al vier zeges dit seizoen. Dat geldt natuurlijk voor de hele Quick-Step-ploeg en met name voor Julian Alaphilippe. Deze twee mannen zijn de speerpunten van de ploeg, maar Philippe Gilbert kan het net zo goed doen.

Verdere snelle mannen zijn er genoeg: Oud-winnaar Arnaud Démare, al is hij nog niet in topvorm. Caleb Ewan viel hard in de Tirreno, maar liet eerder dit jaar op de Hatta Dam zien niet vies te zijn van een klimmetje. Dat was al langer bekend van Matteo Trentin en Sonny Colbrelli. Er zijn meerdere ploegen met twee snelle mannen. Trek-Segafredo heeft John Degenkolb, maar ook Jasper Stuyven die flink aan zijn sprint heeft gewerkt. Die laatste is niet meteen kanshebber in een massasprint, maar wél als hij in een vluchtgroepje de Poggio over komt. UAE neemt de tandem Alexander Kristoff-Fernando Gaviria mee, die al goed bleek te werken.

Dan zijn er natuurlijk ook nog de échte klassieke mannen. Waarom zouden zij geen kans maken? Romain Bardet moet het dan wel hebben van een ontsnapping op de klim en dat geldt ook voor ploeggenoot Oliver Naesen. Hij liet in Parijs-Nice zien goede klimmersbenen te hebben. Greg Van Avermaet heeft bovendien nog een snelle spurt in huis om het af te maken in een vluchtgroepje. En wat kan oude rot Alejandro Valverde? Deze koers is niet helemaal op zijn lijf geschreven, maar Valverde verbaast ons niet meer. Nog een kanshebber in een totaal andere categorie: de afdaling van de Poggio is technisch en dus schrijven we Matej Mohoric ook gewoon op.

Outsiders Milaan-Sanremo

Omdat La Primavera altijd verrast, zetten we ook nog wat outsiders op een rijtje. We beginnen met de ploeg van Jumbo-Visma, die met Dylan Groenewegen én Danny van Poppel twee snelle mannen hebben. De vraag is echter hoe zij de afstand overleven. Groenewegen wil vooral leren voor volgend jaar. Michael Matthews is op tijd ‘hersteld’ na zijn zware val in Parijs-Nice, maar zijn lichaam heeft een flinke opdoffer gehad. Cofidis komt met sprintduo Christophe Laporte en Nacer Bouhanni. Beiden lieten nog niet veel zien.

Iemand die we nog niet genoemd hebben is Vincenzo Nibali, de winnaar van vorig jaar. Dat heeft een goede reden, want de vorm van de Italiaan is vooralsnog ergens in de winter verdwaald. De kans dat hij opnieuw wint is klein. De Sunweb-ploeg heeft verder nog Tom Dumoulin en Sören Kragh Andersen mee. Kunnen zij het doen met een solo? Mannen die het ook op die manier zullen doen zijn Niki Terpstra en Sebastian Langeveld. Beide Nederlanders lieten al bloedvorm zien. Bij Sky zouden Michal Kwiatkowski en Gianni Moscon het moeten doen, bij Astana Magnus Cort en naast Valverde brengt Movistar ook de tot op heden onzichtbare Jürgen Roelandts mee.

TV en tijden Milaan-Sanremo

Er moeten bijna 300 kilometers overbrugd worden en dus wordt het een lange dag voor de renners. De start is al om 9.45 uur en de finish wordt verwacht tussen 17.00 en 17.30 uur. Vanaf 8.00 uur ’s ochtends is In de Leiderstrui er al met een liveblog, om u de hele dag op de hoogte te houden.

Televisie kijken kan natuurlijk ook gewoon. Eurosport heeft in Nederland en België de rechten en gaat om 14.30 uur live. Ook VTM heeft rechten voor een uitzending en ook daar begint de uitzending om 14.30 uur. Zowel Sporza als de NOS heeft geen rechten en op de websites ook geen livestreams. Livestreams zijn er wel op de Eurosport Player en de site van de VTM.


Tags:

Meer nieuws


Reageren

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!