Like ons!
Voorbeschouwing Giro d'Italia | Ongelofelijk sterk veld op spectaculair parcours

Voorbeschouwingen

Voorbeschouwing Giro d'Italia | Ongelofelijk sterk veld op spectaculair parcours

Het klassieke voorjaar zit erop, eindelijk mogen de grote mannen van het klassement los in de eerste grote ronde van het jaar. De Tour de France is misschien de grootste, maar veel wielerfans kijken misschien wel het meest uit naar de Giro d'Italia. Na het lezen van deze voorbeschouwing van In de Leiderstrui is dat een logisch sentiment.

Historie Giro d'Italia

De Ronde van Italië is toe aan editie 102 en koersen met zoveel edities zijn doorgaan sowieso al episch. Al een eeuw lang wordt er ieder jaar gestreden om de roze trui. In 1909 deden renners dat voor het eerst, en omdat er tijdens de Tweede Wereldoorlog niet werd gefietst, komen we dit jaar uit op editie 102.

De Giro d'Italia is samen met de Tour de France en de Vuelta a Espana al jaren één van de drie grote rondes van het jaar. Maar pas in de laatste tientallen jaren is de ronde bezig aan een enorme opmars. Wie op de erelijst kijkt ziet in de eerste halve eeuw vooral Italianen. In totaal won er al 69 keer een thuisrijder. Maar de laatste jaren staan de grote kleppers aan het vertrek.

De Giro heeft een status verworven waarin passie en wielerliefde voorop staan. De Tour is de grootste, de Giro de mooiste; je hoort het steeds meer renners zeggen. Geen etappe is vooraf te voorspellen, omdat het Italiaanse landschap iedere dag weer een verrassing in petto heeft. Sprinters krijgen steeds meer een kans, maar bovenal staat de Giro bekend om de heuvels, de bergen en het onvoorspelbare weer.

Naast 69 Italianen won er ook één keer een Nederlander. Tom Dumoulin was in 2017 de sterkste. Alfredo Binda, Eddy Merckx en Fausto Coppi zijn recordhouders met vijf eindzeges. Van de nog actieve renners is Vincenzo Nibali de meest succesvolle met twee keer La Maglia Rosa

Laatste winnaars Giro d'Italia

2018 Chris Froome
2017 Tom Dumoulin
2016 Vincenzo Nibali
2015 Alberto Contador
2014 Nairo Quintana
2013 Vincenzo Nibali
2012 Ryder Hesjedal
2011 Michele Scarponi
2010 Ivan Basso
2009 Denis Menchov

Deelnemende ploegen Giro d'Italia

Naast de achttien WorldTour-ploegen, waaronder dus het Nederlandse Team Jumbo-Visma, zijn er ook dit jaar vier wildcards uitgedeeld. Vanuit het pro-continentale circuit mag het aanvallende Androni Giocattoli - Sidermec zich tonen. Daarnaast zijn Bardiani - CSF, Israël Cycling Academy en Nippo Vini Fantini Faizanè uitgenodigd. 

Bekijk de volledige deelnemerslijst.

Parcours Giro d'Italia

Wie naar het parcours van de Giro kijkt, kan het opdelen in twee delen; deel één voor de aanvallers, puncheurs en sprinters en deel twee voor de klassementsrenners. Wie echter verder kijkt dan zijn neus lang is, beseft dat de Giro na negen dagen al volledig kan zijn ontbrand. Vanaf de start in Bologna wordt het uitkijken geblazen en voor de sprinters zijn er vooraf eigenlijk meer twee of drie ritten die op zeker eindigen in een massaspurt.

In totaal zijn er 21 etappes, waarvan drie tijdritten, 8 aankomsten heuvel- of bergop en wat opvalt: maar liefst 9 gaan over en soms zelfs dik over de 200 kilometergrens. In totaal rijden we 3.518,5 kilometer. Vorig jaar moesten de renners over drie weken 3.562,9 kilometer overbruggen. De eindtijd van winnaar Chris Froome was toen 89:02:39. De Brit zat dus ruim 89 uur op de fiets.

De eerste week
Na een korte tijdrit in de eerste etappe naar de basiliek San Luca (die eindigt in een steile muur met stukken van 14%) trekken we in de eerste week langzaam via Toscane naar het zuiden. En wie Toscane zegt, zegt moeilijkheden. In etappe twee liggen diverse muurtjes richting de meet en in de derde rit liggen waaiers op de loer als we naar de kust rijden. In etappe vier eindigen we op een slot-heuvel van 4,2 kilometer aan 4,6 procent gemiddeld en pas in etappe vijf durven we wel met enige zekerheid te zeggen dat de sprinters hun kans kunnen grijpen. Etappe twee en drie zijn in potentie ook kansen, maar er liggen genoeg bananenschillen onderweg.

Dat blijft zo in de laatste vier etappes van de eerste week, tot aan de rustdag. In de zesde rit gaat de Coppa Casarinelle het peloton scheuren richting een glooiende finale en in de zevende etappe zien we een typische Italiaanse finale met een steil muurtje. In de achtste etappe moeten de sprinters een finale met meerdere beklimmingen een technische afdaling met haarspeldbochten overleven en de negende etappe is een tijdrit naar San Marino. Dit wordt een strijd over 34,8 kilometer tussen de klimmers en de specialisten met een vlakke aanloop een lange tweetraps-klim op het einde. 

De tweede week
Zo makkelijk is die eerste week dus helemaal niet, toch? Mochten de sprinters al drie kansen hebben gehad, dan hebben ze dat goed gespeeld. Pas in de tweede week zien we twee ritten die zo vlak zijn als een biljartlaken. In etappe tien en elf mogen de rappe mannen zich toch niet laten verrassen. De vraag is ook hoeveel mannen er na de elfde etappe nog in koers blijven, want voor de sprinters volgt er na die rit nog slechts één sprintkans.

De tweede week is namelijk het startschot voor het hooggebergte. Hier hebben de klimmers op gewacht, dus er zijn er vast een paar die meteen losgaan op eerste echte col in etappe twaalf; de Montoso (8,9 kilometer aan 9,4%). Na koersdag twaalf moet iedereen echt met de billen bloot. In rit dertien en veertien eindigen we bergop en beklimmen we onder meer de steile Pian del Lupo (9,4 kilometer aan 8,7%) en Colle San Carlo (10,5 kilometer aan 9,8%) en finishen we op de Lago Serru en in skioord Monte Bianco. In etappe vijftien krijgen we voor de tweede rustdag vervolgens de finale van de Ronde van Lombardije, met de meet in Como, voor de kiezen.

De derde week
De slotweek wordt enorm zwaar, met ogenschijnlijk zelfs twee koninginnenritten. We beginnen op maandag met koninginnenrit één, met beklimmingen van de Passo Gavia (16,5 kilometer aan 8%) en de Mortirolo (12,8 kilometer aan 10,1%). De finish ligt op de Ponte di Leggo. In de zeventiende rit finishen we op de Anterselva (9,6 kilometer aan 5,5%). Na die twee aankomsten bergop biedt etappe achttien de laatste kans voor de dappere sprinters die dan nog in koers zijn. Voor het hele peloton wordt het richting het laatste weekend vervolgens lijden met een lange IJ.

In de negentiende rit zal normaal gesproken de hele dag worden gekeken naar de slotklim van de San Martino do Castrozza met 13,6 kilometer aan 5,6%. En er zal met vrees worden uitgezien naar etappe twintig, waarin alle ingrediënten zijn verzameld voor een oorlog van start tot finish. Net als in rit zestien gaan we over de 5.000 hoogtemeters en beklimmen de renners vijf cols, waaronder de Passo Manghen (18,9 kilometer aan 7,6%) en de Passo Rolle (20,6 kilometer met stroken van 10%). We finishen bergop, op de Monte Avena. In de laatste kilometers moet iedereen alles uit de kast halen met stroken boven de 10%.

De klimmers zijn dan aan zet geweest, want in 21 is het voor hen zaak om de schade te beperken. Drie weken lang doemt de slottijdrit in Verona op, want hier kan alles nog veranderen. 16,9 kilometer strijden tegen de klok, met één heuvel van 4,5 kilometer (de Torricelle van 4,6% gemiddeld) in het midden. Na deze race tegen de klok moeten we wachten tot de stofwolken zijn opgetrokken en weten we wie editie 102 van de Giro heeft gewonnen. 

In de Leiderstrui verzorgt tijdens de Giro dagelijks een voorbeschouwing voor de volgende etappe!

Bekijk alle etappes één voor één op onze Giro-pagina!

Favorieten roze trui Giro d'Italia

Wielerkenners hebben het over misschien wel het sterkste deelnemersveld in de historie van de Giro. Uiteraard noemen we dan als eerste Tom Dumoulin (Team Sunweb). De Nederlander is de laatste dit jaar actieve winnaar van de ronde en met drie tijdritten lijkt het parcours op zijn maat gemaakt. Dan moet hij in al die bergritten in week twee en drie wel de beste vorm tonen en de klimmers van zich af zien te houden, richting de laatste tijdrit in Verona. Primoz Roglic (Team Jumbo-Visma) zit in dat opzicht in hetzelfde schuitje als man met een goede tijdrit en dito klim. De Sloveen is zelfs nog wat explosiever dan Dumoulin en wordt beschouwd als één van de topfavorieten.

De twee nemen het in Italië op tegen een hoop aan klimgeiten. Van hen springt Simon Yates (Mitchelton-Scott) als winnaar van de Vuelta in 2018 het meest in het oog. De Brit reed vorig jaar lang in het roze, maar zakte erdoor. Nu wil hij die trui naar de finish brengen. Miguel Angel Lopez (Astana) reed op het podium vorig jaar bij zijn debuut en wil dat nu beter doen. De Colombiaan heeft geen beste tijdrit, dus moet hij aanvallen bergop.

Deze top-4 moet het op papier gaan uitmaken, of moeten we spreken over een top-5? Vincenzo Nibali (Bahrain-Merida) richt zich volledig op de Giro en is in goede vorm. Met het hoogtepunt in week drie wordt Nibali op zijn wenken bediend. Pas in die week is de Haai van Messina namelijk altijd op zijn best. Ook Mikel Landa (Movistar) is in potentie een Giro-winnaar, al zat het de Spanjaard dit seizoen door een sleutelbeenbreuk nog niet mee. Hij kan net als Lopez niet buigen op een goede tijdrit, dus ook hij moet veel marge inbouwen, wil hij meedoen om de zege. En wat kan Ilnur Zakarin (Katusha), die ondanks zijn vele crashes toch echt al bewezen heeft podium te kunnen rijden in een grote ronde...

Op de deelnemerslijst zien we verder niet echt mensen die in staat lijken te zijn om de Giro te winnen, maar een verrassing is altijd mogelijk, het zij voor een top vijf-klassering. Bob Jungels (Deceuninck-Quick-Step) kan mogelijk zijn vorm uit voorjaar doortrekken en Davide Formolo en Rafal Majka (beide BORA-hansgrohe) maakten tot dusverre dit jaar een prima indruk. AG2R speelt het front Tony Gallopin-Alexis Vuillermoz uit, al hebben ze in het verleden nog geen erg indrukwekkende dingen laten zien. Bauke Mollema (Trek-Segafredo) mag het ook weer eens laten zien. Kan de Nederlander nog eens ouderwets uitpakken?

Naast al dit kopman-geweld hebben we ook nog wat schaduwkopmannen, die mogelijk voor hun kans kunnen gaan als de leider wegvalt, niet goed is of als knecht beter blijkt te zijn. Richard Carapaz (Movistar, na het wegvallen van Alejandro Valverde), Ion Izagirre (Astana) en Domenico Pozzovivo (Bahrain-Merida) springen dan het meest in het oog. Team Sky heeft met Tao Geoghegan Hart en Pavel Sivakov twee jonkies mee. Bij afwezigheid van de geblesseerde Egan Bernal krijgen zij misschien wel een vrije rol.

Bekijk alle favorieten één voor één op onze Giro-pagina!

Favorieten paarse trui Giro d'Italia

Paars? Ja, de puntentrui in de Giro is niet groen, maar paars. En de vraag is of er wel een sprinter mee aan de haal gaat dit jaar. In vlakke ritten pakt de dagwinnaar 50 punten, in heuvelritten zijn dat 25 punten en in bergetappes pakt de winnaar 15 punten. De vraag is hoeveel kansen er zijn voor de rappe mannen, anders moeten we de winnaar misschien ergens anders zoeken.

Maar we geven eerst de sprinters het voordeel van de twijfel. Er staan namelijk veel grote namen aan het vertrek. Elia Viviani (Deceuninck-Quick-Step) lijkt de te kloppen man, maar hij krijgt fikse tegenstand in de vorm van Fernando Gaviria (UAE Team Emirates), Arnaud Démare (Groupama-FDJ), Caleb Ewan (Lotto Soudal) en Pascal Ackermann (BORA-hansgrohe). Net daaronder zitten mannen zoals Giacomo Nizzolo (Dimension Data), Sacha Modolo (EF Education First) en Davide Cimolai (Israël Cycling Academy). 

Mochten zij te weinig kansen krijgen aan de meet of bij tussensprints, dan betekent dat dat het vaak oorlog wordt. In dat geval is het sowieso de vraag hoeveel sprinters tot aan Verona rijden, aangezien mannen zoals Ewan en Gaviria ook de Tour de France willen rijden. Voor de paarse trui kunnen we dus ook kijken naar de klassementsmannen van hierboven en anders puncheurs die vaak kort rijden, ook in lastige ritten. Zoek daarvoor vooral naar mannen net achter de kopman van hun ploeg.

Favorieten blauwe trui Giro d'Italia

Het kan bijna niet anders dan dat de bergtrui dit jaar naar een klassementsrenner gaat. Het parcours is ervoor gemaakt met veel beklimmingen in de finale en aankomsten bergop, maar bovenal zullen veel klimmers moeten aanvallen. De laatste tijdrit in Verona zal in week twee en drie als een Zwaard van Damocles boven de lichtgewichten hangen. Ze moeten wel, zo lijkt het op voorhand.

In de eerste en misschien ook nog tweede week zullen het vooral de aanvallers zijn die in het blauw zullen rijden. Het punten sprokkelen in de beginfase van een grote ronde is vaak goed weggelegd voor de kleinere ploegen, in dit geval Androni, Bardiani, Israël Cycling Academy en Nippo Vini Fantini Faizanè. Enkele aanvallers die eruit springen: Marco Frapporti (Androni), Davide Villella (Astana), Mirco Maestri (Bardiani), Ruben Plaza en Krists Neilands (Israël Cycling) en uiteraard aanvaller pur sang Thomas De Gendt (Lotto Soudal). 

Favorieten witte trui Giro d'Italia

Tot slot heeft de Giro de jongerentrui, voor de beste renner onder de 25 jaar. Deze trui is ook de enige trui zonder punten, waardoor de jongste renner die het hoogste eindigt in het klassement het witte tricot meteen binnen heeft. Het lijkt dit jaar een eenzame strijd te worden na het wegvallen van Bernal. Miguel Angel Lopez mag nog één jaartje meedoen als net 25-jarige en op papier lijkt er niemand bij hem in de buurt te komen.

Mocht de Colombiaan Verona niet halen of er doorheen zakken, dan zijn er nog enkele andere toptalenten die meedingen. Misschien dat zij in de eerste week nog even aan het wit mogen ruiken. James Knox (Deceuninck-Quick-Step), Valentin Madouas (Groupama-FDJ), Hugh Carthy (EF Education First), Giulio Ciccone (Trek-Segafredo), Jai Hindley en Robert Power (beide Team Sunweb), Ben O'Connor (Dimension Data), Tao Geoghegan Hart en Pavel Sivakov (beide Team INEOS) Er is veel om dan uit te kiezen.

TV en tijden Giro d'Italia

Wie niets van de Giro wil missen, stemt vanaf 11 mei af op Eurosport of de Eurosport Player. De sportzender heeft in ieder geval tot en met 2020 de alleen-rechten op de live-beelden. Sporza is sinds 2017 afgehaakt als vaste volger van de Ronde van Italië. Ook de NOS heeft sinds 2017 geen rechten meer. 

Eurosport zal iedere dag voorafgaand aan de live-uitzending een kleine voorbeschouwing geven op wat komen gaat. Zo gaat onder meer Bradley Wiggins een rol spelen bij de presentatie. Doorgaans begint die voorbeschouwing om 13.00 uur en start de live-uitzending om 13.15 uur. De eerste tijdrit op 11 mei wordt 's avonds verreden en is vanaf 16.45 uur live te volgen. Niet van alle etappes is al bekend hoe laat men start met de uitzending. 

In de Leiderstrui is er elke dag met een liveblog, die ongeveer een uur voor de start van de etappe online komt.

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: redactie@indeleiderstrui.nl

Meer info over de Giro d'Italia 2019:
- Giro nieuws
- Giro achtergrond

0 reacties

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven