Boetes en tijdstraffen Giro d'Italia 2023 | Iedereen onbestraft in klimtijdrit Wielrennen
Wielrennen

Boetes en tijdstraffen Giro d'Italia 2023 | Iedereen onbestraft in klimtijdrit

Boetes en tijdstraffen Giro d'Italia 2023 | Iedereen onbestraft in klimtijdrit

Weggooien van afval, verboden houdingen op de fiets, plakbidons, of een schouderduw in aanloop naar een massasprint; er kan tijdens een koers van alles gebeuren, zeker in de Giro d'Italia, die 21 etappes telt. In de Leiderstrui houdt in dit overzicht de verschillende overtredingen en bijbehorende straffen voor u bij!

Een renner kan om verschillende redenen een straf krijgen van de jury. Een vaak voorkomende reden is het weggooien van voedsel en bidons. Op het parcours zijn hiervoor speciale zones. Mocht een renner toch buiten deze zones zijn afval weggooien, dan kan hij daar beboet voor worden. Verder worden boetes vaak uitgedeeld voor een plakbidon. De coureur spaart daarbij de benen door zich bij het overhandigen van een bidon zich mee te laten voeren door de ploegleidersauto. Hedendaags moeten renners ook letten op de houding die ze op de fiets aannemen. Zo zijn de tijdrithouding (polsen over het midden van het stuur leggen) tijdens een etappe en de ‘super-tuck’ (in een afdaling op de bovenbuis zitten) sinds vorig jaar niet meer toegestaan.

Boetes zijn niet het enige strafmiddel dat de jury kan toepassen. Zo kunnen ze ook tijdstraffen uitdelen of punten in mindering brengen betreffende nevenklassementen zoals het puntenklassement of de bergtrui. Verder zijn ook de UCI-ranking-punten van een renner niet veilig bij zware, of herhaalde overtredingen. Hoe ernstiger de overtreding, of hoe vaker een overtreding in een etappe, leidt dus ook tot een zwaardere straf. Het uiterste strafmiddel is wat dat betreft diskwalificatie.

Boetes en tijdstraffen Giro d'Italia 2023

Etappe 20 - zaterdag 27 mei 2023: Tarvisio - Monte Lussari

Geen boetes of tijdstraffen uitgedeeld.

Etappe 19 - vrijdag 26 mei 2023: Longarone - Tre Cime di Lavaredo (83 km)

Tijdens de negentiende etappe zagen we beelden van Carlos Verona, die van fiets wisselde. Ook had hij een paar fikse schaafwonden. De renner van Movistar - die deel uitmaakte van de ontsnapping - ging onderuit door een manoeuvre van de ploegwagen van AG2R Citroën. De auto - bestuurd door ploegleider David Giraud - werd daarna door de jury uit de koers gehaald. Giraud kreeg ook een boete van 1000 Zwitserse frank.

Een andere ploegleider die geld moet overmaken aan de organisatie is Alexandr Shefer. De ploegleider van Astana Qazaqstan volgde de instructies van de commissarissen niet op en kreeg daarvoor 200 Zwitserse frank boete. Verder werden 49 fietsen gecontroleerd op mechanische fraude. De UCI kon wederom niets ontdekken.

Etappe 18 - donderdag 25 mei 2023: Oderzo - Val di Zoldo (161 km)

Een lange lijst met namen is door de jury opgesteld in deze bergetappe. Het eerste rijtje renners is beboet voor het vastpakken van een plakbidon. Daaronder een bijzondere naam: jawel, etappewinnaar Filippo Zana. Zou hij het zonder hulp van zijn ploegleider ook hebben gered? De jury zag het voorval en gaf de Italiaan en zijn ploegleider David McPartland bij Jayco-AlUla beiden een boete van 200 Zwitserse frank. Hetzelfde geldt voor de renners Nicolas Prudhomme (AG2R Citroën) met ploegleider Laurent Biondi en Thomas Champion (Cofidis) met ploegleider Roberto Damiani.

Verder zijn er waarschuwingen gegeven aan negen ploegleiders die de aanwijzingen van de jury onvoldoende opvolgden. Wie wel een boete toegestuurd kreeg, zijn de bestuurders van twee tv-motoren. Zij kregen beiden een boete van 500 Zwitserse frank. Vandaar het warrige beeld soms...

Luis Leon Sanchez kreeg in etappe 18 ook de jury op zijn dak. De Spanjaard van Astana gooide buiten de toegestane zones afval weg, waardoor hij 500 Zwitserse frank en 25 UCI-punten armer is. Na de etappe werden 23 koersfietsen gecontroleerd op mechanische doping.

Etappe 17 - woensdag 24 mei 2023: Pergine Valsugana - Caorle (197 km)

Na de zeventiende etappe moesten drie ploegleiders diep in de buidel tasten voor de daden van hun renners. Een renner van Jumbo-Visma, EOLO-Kometa en Movistar gooiden afval weg buiten de toegestane zone. Zodoende konden Arthur van Dongen, Max Sciandri en Stefano Zanetta alle drie 500 Zwitserse frank overmaken aan de organisatie.

Verder werden 33 fietsen gecontroleerd op mechanische fraude. De UCI kon geen onregelmatigheden vinden.

Etappe 16 - dinsdag 23 mei 2023: Sabbio Chiese - Monte Bondone (203 km)

Van de renners gingen Lorenzo Fortunato en Marius Mayrhofer op de bon. Fortunato (EOLO-Kometa) zette zich af tegen een volgauto en kreeg 200 Zwitserse frank boete, drie punten aftrek in het puntenklassement, tien punten aftrek in het bergklassement en tien strafseconden. Mayrhofer (DSM) gooide afval weg buiten de toegestane zone én op een gevaarlijke manier. 500 Zwitserse frank en 25 UCI-punten aftrek was het verdict.

Verder werd Israel-Premier Tech-ploegleider Sam Bewley met 500 Zwitserse frank bestraft voor het negeren van de instructies van de commissarissen. Ploegleider van INEOS-Grenadiers ontving een boete met hetzelfde bedrag omdat één van renners afval weggooide bij de daarvoor aangewezen zone.

Ook 500 Zwitserse frank boete was weggelegd voor een motorrijder van Radio RAI omdat die een gevaarlijke manoeuvre maakte. Ten slotte werden 37 fietsen getest op mechanische doping. De UCI kon wederom niets ontdekken.

Etappe 15 - zondag 21 mei 2023: Seregno - Bergamo (195 km)

Het was een opvallend incident tijdens de vijftiende etappe: Einer Rubio en Ben Healy die schouder aan schouder gingen in de strijd om de bergpunten van de eerste klim. De jury zag Einer Rubio als de aanstichter van het geduw met de schouders. De renner van Movistar - die deze ronde als een etappe won - kreeg 200 Zwitserse frank boete en tien UCI-punten aftrek.

Verder meldt het juryrapport een waarschuwing voor een volgwagen van Shimano, die onderweg een gevaarlijke manoeuvre maakte. Ook was er een stevige waarschuwing voor alle volgers op de motor dat ze niet zonder toestemming achter een groep renners mogen rijden. Ten slotte werden er 21 fietsen gecontroleerd op mechanische fraude; alle fietsen doorstonden de test.

Etappe 14 - zaterdag 20 mei 2023: Sierre - Cassano Magnago (194 km)

Van de renners ging enkel Niccolò Bonifazio van Intermarché-Circus-Wanty op de bon. De Italiaanse sprinter zou intimiderend en onbehoorlijk gedrag hebben vertoond dat anderen in gevaar bracht. De boete was dan ook stevig met 2000 Zwitserse frank en 100 strafpunten in het UCI-klassement.

Verder gingen ploegleiders Roberto Reverberi (Green Project-Bardiani CSF-Faizanè) en Maximilian Sciandri (Movistar) op de bon voor onfatsoenlijk gedrag van één van hun renners. De renners in kwestie gooiden afval weg buiten de toegestane zone, maar konden niet door de jury geïdentificeerd worden.

Ten slotte controleerde de UCI vijftien fietsen op mechanische doping. Verrassing, ze waren alle vijftien in lijn met de UCI voorschriften.

Etappe 13 - vrijdag 19 mei 2023: Le Châble - Crans Montana (74,6 km)

Na de dertiende etappe naar Crans-Montana viel er weinig te melden. Alleen Astana-renner Vadim Pronskiy was de jury een doorn in het oog. De Kazach zette zich onderweg af tegen een auto en dat kostte hem een boete van 200 Zwitserse frank, drie strafpunten in het puntenklassement, tien punten aftrek in het bergklassement en tien strafseconden. Verder controleerde de UCI tien fietsen op mechanische doping, alle tien kwamen overeen met de regelgeving.

Etappe 12 - donderdag 18 mei 2023: Bra -  Rivoli (185 km)

De regels omtrent de fietspositie zijn al een paar jaar geleden aangescherpt, maar toch zijn er nog renners die in de afdalingen een onreglementaire fietspositie aannemen. In de twaalfde etappe was het Pavel Sivakov die hiervoor een waarschuwing kreeg van de wedstrijdjury. Boetes waren er ook deze etappe: Maxime Bouet (Arkéa-Samsic) kreeg van zijn ploegleider Yvon Caer een 'plakbidon', wat beide een boete opleverde van 200 Zwitserse frank.

Daarnaast werden meerdere ploegleiders op het matje geroepen, omdat renners van hun ploeg op een ongeoorloofde plaats hun etenszakjes hadden weggegooid. Het betreft hier Bart Leysen (Alpecin-Deceuninck), Stefano Zanatta (Eolo-Kometa), Matteo Tosatto (INEOS Grenadiers) en Arthur van Dongen (Jumbo-Visma). De renners konden niet geïdentificeerd worden, waardoor de boete naar hun ploegleiders ging. Boete: 500 Zwitserse frank voor ieder.

Tot slot staat ook Daan Hoole in het communiqué van de jury. De renner van Trek-Segafredo kreeg 200 Zwitserse frank aan de broek voor ongepast gedrag. De renner in kwestie wist te melden net niet optijd klaar te zijn met zijn sanitaire stop, waardoor de jury hem een boete oplegde.

Etappe 11 - woensdag 17 mei 2023: Scandiano -  sul Camaiore - Tortona (219 km)

Jumbo-Visma heeft zijn stempel gedrukt op het juryrapport van de elfde etappe. Zo ging Primoz Roglic op de bon (200 Zwitserse frank) voor onbehoorlijk of ongepast gedrag. Koen Bouwman mocht 200 Zwitserse frank afrekenen voor een plakbidon. Waarschijnlijk ging die in samenwerking met ploegleider Arthur van Dongen, die ook 200 Zwitserse frank mag overmaken naar de organisatie.

Jonathan Milan hield de jury ook bezig. Voor intimidatie en ongepast gedrag (duw met de schouder en de hand) kreeg de Italiaan 500 Zwitserse frank boete en 20 strafpunten in het UCI-klassement. Dan hebben we nog de plakbidon van de zieke Kaden Groves, die uit alle macht probeerde bij het peloton te blijven. Daar hoorde een plakbidon bij. De renner en ploegleider Bart Leysen mogen 200 Zwitserse frank afrekenen.

Verder controleerde de UCI negentien fietsen. Ze doorstonden de test op mechanische fraude met vlag en wimpel.

Etappe 10 - dinsdag 16 mei 2023: Scandiano -  sul Rubicone - Viareggio (196 km)

De tiende etappe kende een hectisch verloop, dus was er ook wel wat te melden in het juryrapport. Het meest opmerkelijke voorval was de botsing van Alberto Bettiol tegen een mekanieker, die midden op de weg stond. De boete - van 2000 duizend Zwitserse frank - ging naar Jayco-AlUla-ploegleider James McPartland.

Dan was er Fernando Gaviria, die zich tijdens de etappe afzette tegen een volgwagen. Het leverde de sprinter van Movistar een boete op van 200 Zwitserse frank, 10 punten aftrek in het puntenklassement, 4 punten aftrek in het bergklassement en tien strafseconden in het algemeen klassement op.

Door ploegleider Pablo Lastras moet Movistar nog meer geld overmaken. Hij volgde instructies van de organisatie niet op en dat kost hem 500 Zwitserse frank. Verder kreeg Bahrain Victorious nog een waarschuwing voor het niet respecteren van de timing van de ploegenpresentatie.

Etappe 9 - zondag 14 mei 2023: Savignano sul Rubicone - Cesena (tijdrit, 35 km)

Het te dicht achter de renner rijden door de volgwagen komt wel eens voor, zo ook tijdens de tweede tijdrit van de Giro. Zowel ploegleiders Matti Breschel (EF Education-EasyPost) als Valerio Piva (Intermarché-Circus-Wanty) gingen voor het betreffende feit op de bon. Ze mogen beide 200 Zwitserse frank overmaken naar de organisatie.

Etappe 8 - zaterdag 13 mei 2023: Terni - Fossombrone (207 km)

Wederom een kleine lijst aan boetes en overtredingen. Een zeer kleine lijst, want alleen de Italiaan Marco Frigo heeft zich niet aan de regels gehouden tijdens deze etappe. De Italiaan, normaal gesproken de ideale schoonzoon van het peloton, nam in de laatste twintig kilometer van de etappe nog wat voeding aan, en dat is niet toegestaan. Dit werd bestraft met een geldboete van 200 Zwitserse frank en twintig seconden tijdstraf. Ook zijn ploegleider bij Israel-Premier Tech, Oscar Guerrero Celaya kreeg een boete: 1.000 Zwitserse frank.

Etappe 7 - vrijdag 12 mei 2023: Capua - Gran Sasso (218 km)

In tegenstelling tot voorgaande ritten was het lijstje met boetes en overtredingen in het juryrapport van rit zeven een korte. INEOS Grenadiers kreeg de 'eer' om als enige formatie plaats te nemen in het 'gestraftenbankje'. Coureur Ben Swift en ploegleider Matteo Tosatto kregen allebei een boete van 200 Zwitserse frank opgelegd wegens het onbehoorlijk aannemen van een bidon (de zogeheten plakbidon).

Etappe 6 - donderdag 11 mei 2023: Napoli - Napoli (162 km)

Een behoorlijke lijst aan overtredingen, viel er uit juryrapport na de zesde etappe op te maken. De meest opmerkelijke is voor Matthew Riccitello (Israel-Premier Tech). De jonge Amerikaan verkleedde zich op een manier die niet toegestaan is volgens de regels. De boete bedroeg 200 Zwitserse frank. Ploegleider Oscar Celaya hielp de renner en kreeg daar een boete van 500 Zwitserse frank voor.

Kristian Sbaragli (Alpecin-Deceuninck) ging voor 200 Zwitserse frank op de bon voor onbehoorlijk/ongepast gedrag. Niccolo Bonifazio en Veljko Stojnic kregen een straf voor het weggooien van een bidon buiten de toegestane zone: 500 Zwitserse frank en 25 UCI-punten aftrek voor beiden. UAE-ploegleider Fabio Baldato kreeg ook die straf. In zijn geval kon de renner niet worden geïdentificeerd.

Verder kregen Jumbo-Visma ploegleiders Addy Engels en Arthur van Dongen beide een waarschuwing voor omdat de volgwagens zich tegelijkertijd in het eerste konvooi bevonden. Het rapport sluit af met de 24 fietsen die door de UCI op technologische fraude werden gecontroleerd. Ze doorstonden allemaal de test.

Etappe 5 - woensdag 10 mei 2023: Atripalda - Salerno (171 km)

Gezien de hectiek van de vijfde etappe viel het met het aantal overtredingen reuze mee. Niet geheel onverwacht stond Alberto Dainese op de lijst. De sprinter week volgens de jury af van zijn lijn, waardoor Mark Cavendish onderuit ging. Voor die actie werd de DSM-renner bestraft met een declassering, een boete van 500 Zwitserse frank en er werden dertien punten van zijn totaal in het puntenklassement afgetrokken.

De tweede en laatste boete van 500 Zwitserse frank ging naar INEOS-ploegleider Matteo Tosatto. Eén van zijn renners gooide een etenszakje weg buiten de daarvoor aangewezen zone. Omdat de betreffende renner niet geïdentificeerd kon worden, ging de boete naar de Italiaanse ex-renner.

Etappe 4 - dinsdag 9 mei 2023: Venosa - Lago Laceno (175 km)

De vierde etappe van de Giro d'Italia was er één van een boete en twee waarschuwingen. De boete ging naar BORA-hansgrohe-ploegleider Enrico Gasparotto. Niet omdat hij een fout beging, maar één van zijn renners. De renner gooide een etenszakje weg buiten de toegestane zone, maar kon niet geïdentificeerd worden. Zodoende mag Gasparotto 500 Zwitserse frank overmaken.

Verder kreeg Jayco AlUla een waarschuwing omdat ze niet op tijd op de ploegenpresentatie waren. De tweede waarschuwing ging naar een fotograaf - nota bene van de organisatie (RCS) zelf - omdat hij de regels overtrad aangaande voertuigbewegingen. Daarnaast testte de UCI 24 fietsen op technologische fraude. Er kwamen geen overtredingen uit naar voren.

Etappe 3 - maandag 8 mei 2023: Vasto - Melfi (213 km)

In de derde etappe kregen enkele renners een prent. Jefferson Cepeda (EF Education-EasyPost) moest 500 Zwitserse frank aftikken voor het weggoien van een bidon op een plek waar dat niet mocht. Daarbij krijgt hij 25 UCI-punten in mindering.

Nadat Geraint Thomas zondag al beboet werd voor het vertonen van onbehoorlijk gedrag,w as die eer nu toebedeeld aan INEOS-ploegmaten Thymen Arensman en Laurens De Plus. Beide heren moeten 200 Zwitserse frank overmaken aan de organisatie.

Etappe 2 - Zondag 7 mei 2023: Teramo - San Salvo (203 km)

Er zijn verschillende boetes uitgedeeld in de tweede etappe van de Giro d'Italia. De grootste naam die een prent kreeg van de organisatie, is Geraint Thomas. De Welshman kreeg een boete van 200 Zwitserse frank voor onbehoorlijk of ongepast gedrag.

Drie ploegleiders kregen ook een boete, alle drie voor hetzelfde vergrijp. Bart Leysen (Alpecin-Deceuninck), Matteo Tosatto (INEOS Grenadiers) en Gregory Rast (Trek-Segafredo) kregen allen een boete van 500 Zwitserse Frank wegens het weggooien van een bidon buiten de daarvoor bestemde afvalzone. De renner in kwestie die het afval had weggegooid, kon in alle drie de gevallen niet geïdentificeerd worden.

Etappe 1 - Zaterdag 6 mei 2023: Fossacesia Marina - Ortona (tijdrit, 19,6 km)

Het is voorlopig nog even wachten op de eerste overtreding en boete. De jury had bij wijze van spreken een rustdag en hoefde het boeteboekje niet tevoorschijn te halen. Alle tijdritfietsen voldeden aan de regels, en geen ploegleider reed te dicht op zijn renner voor een aerodynamisch voordeeltje. Het juryrapport was duidelijk: 'er is niets te melden'.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws