...
salvatore puccio
Wielrennen

'Er zijn er nog maar een paar die remmen': INEOS-renner laat 'ongelofelijk gevaarlijke' wielersport op zijn 36ste achter zich

salvatore puccio

De lijst met afzwaaiende coureurs is deze winter lang en in die lijst vinden we ook Salvatore Puccio terug. De 36-jarige Italiaan kwam zijn gehele carrière uit voor het huidige INEOS Grenadiers, maar vindt het nu toch echt mooi geweest. De routinier uit Menfi zag de wielersport veranderen en daar sprak hij zich bij TuttoBici dan ook fel over uit.

Al in 2011 kwam Puccio uit voor Team Sky en vanaf dat moment droeg de Italiaan geen enkel ander shirt in het peloton. Zo komt er na vijftien jaar een einde aan zijn carrière. 'Na zoveel jaar voelde ik de behoefte om te zeggen: genoeg. Tijdens recente trainingen voelde ik me zelfs een beetje melancholisch, maar tijdens de wedstrijd voel ik de vermoeidheid.'

'Het is een eeuwigheid geleden', kijkt Puccio terug naar zijn debuut, ruim veertien jaar geleden. 'Ik heb altijd hetzelfde shirt gedragen, omdat ik me op mijn gemak voelde in deze groep. Ik heb veel ploeggenoten zien komen en gaan, en de staf zien wisselen. Ik ben niet de enige, maar ik ben wel een van de weinigen die over is van het oorspronkelijke project.'

In zijn carrière kende de routinier naar eigen zeggen 'nooit grote problemen'. 'Mijn eerste echte blessure deed zich dit jaar voor, toen ik vlak voor de Ronde van de Alpen mijn pols brak. Ik had graag weer de Giro d'Italia willen rijden, maar in plaats daarvan moest ik twee maanden stoppen met racen.' Winnen deed Puccio, de goede knecht die hij was, zelf uiteindelijk niet.

Lees verder onder de foto!

salvatore puccio

Puccio spreekt zag wielrennen veranderen naar 'ongelofelijk gevaarlijke' sport

Wat de Italiaan misschien wel het meest bij zal blijven, is hoe de wielersport veranderd is in de loop der jaren. 'Het vraagt ​​steeds meer. Om competitief te blijven, deed ik afgelopen winter drie trainingen per dag. Ik ging 's ochtends naar de sportschool, op mijn fiets, en daarna op de rollen, aangekleed om te zweten. Hoe lang kan een jong iemand dit tempo volhouden?'

'Er is een revolutie in voeding geweest', gaat Puccio verder. 'Vroeger deed je na een omelet een gewone vastenperiode van vijf uur, nu begin je met trainen met specifieke, persoonlijke sessies, met zakken vol gels. Je moet eraan wennen om 120 gram per uur op te nemen, heel veel.'

Ook de snelheid is in het peloton flink omhoog gegaan. 'Het is ongelooflijk gevaarlijk en uitputtend. Er zijn nog maar een paar van ons die remmen, en als je dan ineens afremt, verlies je 40 posities, wat lastig in te halen is', duidt de routinier de problematiek rondom de veiligheid. 'Als je een beetje ruimte laat, komen ze van alle kanten op je af.'

Daarbij ligt het volgens hem niet aan de versnellingen op de fiets. 'Maar aan de mindset. De ongelukken die we op tv zien, vormen slechts 1% van wat er gebeurt. In een groep is het constant duwen en de druk van de mensen om je heen voelen. Het peloton is echt heel compact.'

Lees verder onder de foto!

salvatore puccio

Puccio richt zich op tuinieren, maar ook op carrière als ploegleider

Daarmee ziet de Italiaan een heel duidelijk verschil met eerst. 'Vroeger ervoer je deze razernij alleen aan de finish, nu is het bij ons vanaf kilometer nul. Laatst haalde ik in een afdaling 84 km/u, en ik was bang. Helaas, ik vrees dat het alleen maar erger wordt', concludeert de afzwaaiende renner.

Waar gaat Puccio zich nu dan op richten? 'Ik ben tuinieren gaan beoefenen; het is ongelooflijk ontspannend', weet de Italiaan te vertellen. 'Mijn schoonvader heeft deze passie op mij overgedragen. Hij heeft altijd voor ons groen gezorgd, maar de laatste tijd doe ik alles graag zelf, van het draaien van de planten zodat ze van alle kanten zonlicht krijgen en niet meer doorbuigen, tot het snoeien.'

Toch laat de INEOS-man het wielrennen niet achter zich. 'Die liefde voor planten blijft een hobby. Ik heb me ingeschreven voor de UCI-opleiding om ploegleider te worden. Ik wil graag in de ploeg blijven en ik zou graag doorgroeien naar de ploegleiderswagen, zelfs voor een andere ploeg.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws