Geraint Thomas (INEOS Grenadiers) moest zondag tevreden zijn met een tweede plek in de tweede rit van de Giro. Het Welshe ouderdomsdeken van INEOS-Grenadiers probeerde triomfator Tadej Pogacar wel even te volgen, toen die aanging op de Oropa, maar besefte al snel dat dat de versnelling te veel was.
Verbaasd door de oppermachtige Pogacar was de INEOS-kopman alleszins niet. 'Het is niet nieuws. Tadej is gewoon Tadej. Ik hoopte te kunnen volgen, maar als ik dat zou doen, zou ik me volledig opgeblazen hebben. Ik zat echt op de limiet en liet me uitzakken naar de achtervolgende groep om wat te recupereren en in de sprint wat bonificatieseconden mee te pakken.'
Thomas wist naar eigen zeggen niet dat Pogacar gevallen was, toen de Sloveen op een dikke elf kilometer van de streep een lekke band had. Een fractie daarna zagen we INEOS-Grenadiers volledig naar voren stormen. 'Het plan was om naar voren te gaan, maar niet om aan te vallen. De ploeg wilde me veilig vooraan hebben, maar de communicatie via de radio verliep gewoon verschrikkelijk.'
In een latere reactie besprak Thomas ook de volledige rit. 'Het was een goede vlucht voor ons. We wisten dat we van bij de start moest beginnen rijden en daarvoor hadden we Connor Swift. We hadden immers de roze trui in onze rangen, dus dat moet je altijd respecteren. Nadien kwam UAE Emirates meehelpen, omdat ze voor ritwinst wilden gaan. Dat was eigenlijk ideaal voor ons, omdat we nog altijd vooraan konden zitten, maar het meeste werk niet moesten opknappen. Dat is altijd beter dan wanneer je achteraan zit en meer kans maakt om te vallen of pech te hebben. Op de slotklim had ik niet echt de benen om Pogacar te volgen, maar tweede beste van de rest is wel oké.'
Bekijk hieronder de korte reactie van Geraint Thomas.
O'Connor 'voelt zich de domste renner in het peloton' en vat het samen in een spreekwoord
Wie wil zo lang mogelijk bij Pogacar probeerde aan te haken, was Ben O'Connor. De Australische kopman van Decathlon AG2R La Mondiale betaalde dat wel dubbel en dik cash, want enkele kilometers later zagen we hem achteraan de favorietengroep bengelen. Uiteindelijk kon hij de schade nog ietwat beperken: O'Connor kwam als dertiende op exact een minuut van Pogacar binnen en verloor dus een halve minuut op zijn 'echte'concurrenten.
O'Connor vatte het bij GCN samen in een spreekwoord: 'Des te dichter je bij de zon rijdt, des te sneller verbranden je vleugels. Ik probeerde dapper te zijn en wilde Pogacar volgen, maar ik was waarschijnlijk de domste renner in de hele koers. Ik volgde te lang en toen ontplofte ik gewoon. Het is jammer, want ik heb zeker het gevoel dat ik de op één na sterkste was, maar waarschijnlijk de minst intelligente. Ik voelde me geweldig, dus ik had zoiets van waarom niet, je bent hier om te racen.'
Lees verder onder de foto.
Naar de wattagemeter kijkt O'Connor naar eigen zeggen nooit op een beklimming. 'Als ik solo ga soms, maar als je aan het aanvallen bent, kijk je nooit. Je koerst gewoon op instinct. Misschien had het me wel geholpen, als ik naar beneden had gekeken en had gezien wat ik deed. Ik realiseerde me misschien pas te laat dat ik zo ver in het rood zat. Pogacar keek om zich heen, zag dat ik op zijn wiel zat en wilde duidelijk alleen zijn, dus hij versnelde nogmaals en ik zat al tegen mijn limiet. Ik dacht dat ik het kon vasthouden, maar gokte iets te veel en maakte een behoorlijk grote fout.'
Desondanks staat O'Connor na twee dagen wel al in de top tien van het klassement. De Australiër volgt als tiende op een minuut en 24 seconden van Pogacar, maar staat in dezelfde tijd als nummers negen en elf Esteban Chaves (EF Education-EasyPost) en Alexey Lutsenko (Astana Qazaqstan). 'Het was stom. Ik hoefde vandaag geen tijd te verliezen. Ik had tijd moeten winnen. Ik heb hier een paar goede jongens die graag een grapje of twee maken, maar ik kan je vertellen dat mijn eerste reactie niet om mee te lachen was. Ik was behoorlijk boos op mezelf . Het was niet goed genoeg. Ik heb vandaag een grote les geleerd.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties