📸 Op deze fiets moet het gebeuren: met 'banden die niet lek rijden' jaagt Van der Poel op tweede Parijs-Roubaix-zege Wielrennen
Wielrennen

📸 Op deze fiets moet het gebeuren: met 'banden die niet lek rijden' jaagt Van der Poel op tweede Parijs-Roubaix-zege

📸 Op deze fiets moet het gebeuren: met 'banden die niet lek rijden' jaagt Van der Poel op tweede Parijs-Roubaix-zege

In Parijs-Roubaix zijn uiteraard alle ogen gericht op titelverdediger Mathieu van der Poel. De Nederlander van Alpecin-Deceuninck verkeert zoals bekend in een uitstekende vorm en is derhalve dé te kloppen man in de Hel van Het Noorden. Zijn Canyon Aeroad CFR - de fiets waarop hij al naar vele overwinningen snelde - is voor deze editie van de kasseiklassieker echter iets aangepast...

Zondagmiddag vormden de alom gevreesde kasseien uit het noorden van Frankrijk het decor van Parijs-Roubaix, de 260 kilometer lange voorjaarsklassieker waar afgelopen week het nodige om te doen was in het kader van veiligheid. 'Het is goed dat ze iets anders proberen', vertelde de wereldkampioen over de nieuw geïntroduceerde chicane, vlak voor het Bos van Wallers. 'Maar die chicane is naar mijn mening niet de best oplossing. Misschien is het ook niet de slimste oplossing om het zo kort voor de koers bekend te maken.'

Over de 'Russische roulette' genaamd Parijs-Roubaix was MVDP duidelijk. 'Als we een situatie als vorig jaar creëren, is dat voor ons beide goed', doelde hij op de aanwezigheid van 2023-runner-up Jasper Philipsen. 'Onze kracht is juist dat we met twee sterke jongens zijn. Jasper bewees vorig jaar dat hij erg goed is in zo'n wedstrijd. Je hebt natuurlijk ook wat geluk nodig. Vorig jaar bleven we gevrijwaard van pech. Geen valpartijen, geen lekke banden.'

Van der Poel en zijn Canyon: veel Sella Italia, 54/40-voorblad

En over lekke banden gesproken: Van der Poel rijdt zondagmiddag rond met banden waarmee je haast geen lek kan rijden, zo wordt gesteld. De coureur uit Kapellen rijdt met tubeless Vittorio Corsa van 32mm breed. Normaal gesproken rijdt hij met bandjes van 28mm. Over de bandendruk kon men nog niet veel prijsgeven, evenals de verklaring waarom die banden niet lek konden gaan. Naar verluidt zit er in de banden geen 'liner', het opvulstuk dat bescherming zou bieden als er met tubeless toch lek gereden wordt. Carbon C50-velgen zijn ook aanwezig.

Verder rijdt Van der Poel met een stuur van 43 centimeter breed (gemeten van uiteinde tot uiteinde), een dubbel stuurlint van Selle Italia, een in 3D afgedrukte standaard voor zijn fietscomputer, twee bidonhouders van Elite en een gepersonaliseerd zadel van Selle Italia (het Flite Boost-model). En wat met zijn cassette? Die verschilt weinig van wat hij in andere koersen hanteert. Vooraan een 54/40-voorblad, achteraan een 12-cassette van 11 tot 30. Het schakelsysteem is dan weer het elektronische Dura-Ace DI2, top of the bill. In een chic filmpje werd de fiets alvast in het zonnetje gezet.

Video: de Parijs-Roubaix-fiets van Mathieu van der Poel

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws