Van der Poel glashelder over veiligheid in koers: 'Meest gevaarlijke aan wielrennen zijn de coureurs zelf' Wielrennen
Wielrennen

Van der Poel glashelder over veiligheid in koers: 'Meest gevaarlijke aan wielrennen zijn de coureurs zelf'

Van der Poel glashelder over veiligheid in koers: 'Meest gevaarlijke aan wielrennen zijn de coureurs zelf'

Veiligheid in het peloton: het is één van de meest besproken, zo niet hét meest besproken onderwerp in de wielerwereld. Ook Mathieu van der Poel liet er zijn licht over schijnen. Dat deed de wereldkampioen bij een persconferentie in aanloop naar Parijs-Roubaix, waar ook In de Leiderstrui bij aanwezig was!

Eerder deze week wijdde Van der Poel zijn eerste tweet in een jaar tijd aan de door de organisatie van Parijs-Roubaix geïntroduceerde chicane, vlak voor het Bos van Wallers. Die strook ligt er vaak slecht bij en loopt ook nog eens af naar beneden. Woensdagmiddag kwam de definitieve bevestiging van het hierboven omschreven idee. 'Het parcours zal een chicane nemen, net voor de ingang van de sector, om zo de snelheid waarmee de renners de sector binnenkomen te vertragen en het risico op valpartijen op de kasseien te beperken', schreef de organisatie. 'Is dit een grap?', reageerde de 29-jarige Nederlander cynisch.

Chicane in Parijs-Roubaix: Van der Poel deelt zijn opinie

Volgens Van der Poel is die chicane dus allesbehalve de beste oplossing. 'Het is goed dat ze iets anders proberen', vertelde hij in een overvolle persruimte, ruim een uur voordat 'MVDP en de zijnen' de boel in Noord-Frankrijk zouden gaan verkennen. 'Maar die chicane is naar mijn mening niet de best oplossing. Misschien is het ook niet de slimste oplossing om het zo kort voor de koers bekend te maken. Met zestig kilometer per uur remmen op een spoorbaan is evengoed gevaarlijk, vooral als er dan nog een 180 graden-bocht volgt. Het Bos van Wallers is sowieso een van de mest gevaarlijke sectoren van het jaar. In het peloton voel ik me ook niet helemaal comfortabel op die strook. Het is dus goed dat ze er over nadenken en iets willen veranderen. Maar veranderen om maar te veranderen is ook niet nodig.'

'Met de chicane wordt het waarschijnlijker nog gevaarlijker', vervolgde Van der Poel zijn relaas. 'Als je de chicane in 20ste positie ingaat, wordt het moeilijk. Je kan een halve minuut verliezen als je niet rond maximaal positie vijf à tien zit. Daarachter ga je waarschijnlijk haast stilstaan en kun je wel ene halve minuut verliezen. Maar als de meerderheid van de wielerwereld vermoedt dat het wél goed is, ga ik er wel in mee.'

Van der Poel ziet ook enorm gevaarlijke strook in Luik-Bastenaken-Luik

Donderdagmiddag, één dag voor de persconferentie, was er in de Ronde van het Baskenland een horrorcrash waarneembaar. Bij die valpartij waren onder anderen Jonas Vingegaard en Remco Evenepoel betrokken. Van der Poel geeft te kennen dat hij op dat moment onderweg was naar het vliegveld, om vanuit zijn uitvalsbasis Spanje terug naar 'het noorden' te reizen. 'Maar het meest gevaarlijke aan wielrennen zijn de renners zelf', vertelt de man uit Kapellen erover. 'Wij nemen de risico’s en dat is het hoofdprobleem. Iedereen wil tegelijk van voren zitten, maar dat is niet altijd mogelijk. Je kan uiteraard verschillende dingen proberen om het tegen te gaan, maar het gevaar helemaal wegnemen lukt gewoon niet gauw.'

'In elke klassieker zijn er wel gevaarlijke punten', concludeert Van der Poel. 'De afdaling naar Le Redoute in Luik-Bastenaken-Luik is naar mijn mening ook één van de gevaarlijke stukken die we rijden. We racen bovendien op open wegen, dus is het moeilijk om alles om te gooien op basis van één gevaarlijk stuk. Als je alles omgooit, is het zeer zeker mogelijk dat ze op een ander punt vallen. Nogmaals, het gaat om de renners. Soms moet je ook geluk hebben.'

'Bos van Wallers-kasseien zijn niet geschikt voor een racefiets', aldus Van der Poel

Komt Van der Poel later in de persconferentie tóch nog een keer terug op die veelbesproken Arenberg-kasseien (eerder het Bos van Wallers genoemd, red.). 'De Arenberg-kasseien zijn niet geschikt voor een racefiets. Dat heeft, met 65 kilometer per uur, niet echt meer iets te maken met vaardigheden op de fiets, maar juist met de vraag of je fiets het houdt', klinkt het duidelijk. 'De rest is doenbaar, maar natuurlijk ook erg lastig. De sleutelpunten zijn natuurlijk cruciaal. Je kijkt in iedere koers om je heen en probeert zoveel mogelijk ruimte te creëren voor het geval dat er iets gebeurt.'

Ten slotte: is Van der Poel als wereldkampioen dan iemand die het voortouw in de discussie moet nemen? Sommigen zeggen van wel, anderen - zoals zo vaak - van niet. 'Ik geef mijn mening, maar als andere coureurs er anders over denken ga ik er ook in mee', stelde Van der Poel koeltjes. 'Ik wil er niet té veel mee bezig zijn. Maar vorig jaar legde de organisatie van de Tour de France bijvoorbeeld een finish op een autoracecircuit. En dat was een van de gevaarlijkste finishes die ik ooit heb gezien. Het is dus een lastige kwestie.'

Youri van den Berg (Twitter: @YourivndnBerg)

Place comments

666

0 Comments

More comments

You are currently seeing only the comments you are notified about, if you want to see all comments from this post, click the button below.

Show all comments

more news