Van Aert vindt dat puntensysteem heroverwogen moet worden: 'Beïnvloedt de startlijst'

| door Wilbert van der Velde

Het promotie en degradatie-systeem van de WorldTour houdt de gemoederen in het peloton al het hele seizoen bezig. Ploegen in de gevarenzone stellen hun sterkste renners steeds meer op in kleinere koersen, waar ze gek genoeg makkelijker meer punten kunnen scoren dan in de WorldTour. Hoewel Wout van Aert voorstander is van een promotie en degradatie-systeem, vindt hij de huidige opzet een ‘beetje tegenstrijdig.’

Aan het eind van het seizoen krijgen de eerste achttien ploegen op de UCI Ranking een WorldTour-licentie voor de komende drie jaar toegewezen. Daarmee hebben deze ploegen automatisch startrecht in de grootste wedstrijden. De teams kunnen zowel in de WorldTour-koersen als in kleinere UCI-koersen punten behalen voor de UCI Ranking, maar vreemd genoeg is het voor ploegen interessanter om hun sterkste renners in kleinere koersen op te stellen. Ze kunnen daar namelijk makkelijker (lees: minder concurrentie) veel punten halen dan in de WorldTour-wedstrijden. Ook zijn er in lagere categorie koersen relatief veel punten te behalen in vergelijking met WorldTour-koersen. Zo skipte Arkéa-Samsic de Giro d'Italia om in kleinere wedstrijden te scoren.

Zo ontstaat de situatie dat de sterkste renners van ploegen in de gevarenzone koersen rijden waar ze de grootste kans hebben om te winnen, wat afbreuk doet aan het deelnemersveld van de grotere koersen. ‘Het is een beetje tegenstrijdig’, antwoordt Van Aert als hij naar het systeem gevraagd wordt. ‘Ik vind het zonde dat ploegen niet met hun sterkste renners naar een koers als de Dauphiné komen, omdat ze genoodzaakt zijn om hun kopmannen naar eendagskoersen te sturen’, vervolgt hij tegenover Velonews.

Van Aert: 'Ze moeten puntenverdeling heroverwegen'

Van Aert heeft alle begrip voor de keuze die de ploegen maken. ‘Ik begrijp het helemaal; het hoort namelijk bij het huidige systeem.’ Hij ziet dan ook graag een verandering, met name wat betreft de te behalen punten. ‘Ze (de UCI, red.) moeten heroverwegen hoe ze punten verdelen over de verschillende wedstrijden, want nu geeft het systeem de prikkel om kleinere koersen te rijden. Je ziet het aan de startlijsten van sommige koersen. Verder is het overduidelijk dat het aantal punten in sommige koersen te veel is in vergelijking met andere wedstrijden’, besluit Van Aert.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen