Arkéa-Samsic onder vuur na skippen Giro, Dan Martin fileert 'gebroken puntensysteem' UCI Wielrennen
Wielrennen

Arkéa-Samsic onder vuur na skippen Giro, Dan Martin fileert 'gebroken puntensysteem' UCI

Arkéa-Samsic onder vuur na skippen Giro, Dan Martin fileert 'gebroken puntensysteem' UCI

De procontinentale ploegen in de Giro d'Italia lieten zich in mei van hun beste kant zien. Toch kleeft het dat er met Arkéa-Samsic één ploeg met startrecht besloot om de Ronde van Italië links te laten liggen. Een bewuste keuze, die nog goed heeft uitgepakt ook. Een keuze die desondanks wel voor kritiek zorgt vanuit het peloton.

Arkéa-Samsic maakte het besluit om de Giro over te slaan al in februari. 'Onze diepste wens is om in 2023 toe te treden tot de WorldTour. Het wordt een ingewikkelde keuze om te maken en er zullen ongetwijfeld frustraties zijn', zo was toen de uitleg. Arkéa koos ervoor om andere, kleinere koersen te rijden, om zo makkelijker punten te scoren voor de UCI-ranking. Daar moet je in 2022 bij de eerste achttien eindigen om een WorldTour-licentie te bemachtigen voor de seizoenen 2023, 2024 en 2025.

De beslissing is legaal en legde Arkéa bovendien geen windeieren. Met Hugo Hofstetter werd er gewonnen in de Tro-Bro Léon en Amaury Capiot won een rit in Boucles de la Mayenne. In kleine koersen zoals Rund um Köln, Boucles de l'Aulne en Tour du Finistère werden kostbare ereplaatsen gehaald. Het zorgde ervoor dat Arkéa-Samsic op de UCI-ranking meer punten scoorde dan bijvoorbeeld Jumbo-Visma, dat twee etappes én de bergtrui won in de Giro d'Italia. In totaal waren er elf teams die minder punten verdienden in mei dan Arkéa.

Kiezen kleinere ploegen straks voor kleinere koersen?

En daar begint de discussie, aangezwengeld door Trek-Segafredo-ploegleider Luca Guercilena en geretweet door zijn collega Koen de Kort. Waar de achttien WorldTourteams van nu verplicht zijn om deel te nemen aan de grootste WorldTour-koersen, kunnen de procontinentale teams hun wedstrijden uitkiezen. 'Het is iets om over te discussiëren. Kleinere teams zullen dit ook zien en hun beste ploegen naar de kleinere wedstrijden sturen om punten te scoren, om zo degradatie uit de WorldTour te voorkomen. Daardoor worden teams vermoord.'

Arkéa-Samsic profiteert dit jaar optimaal van het verdwijnen van Qhubeka uit de WorldTour. De Zuid-Afrikaanse ploeg kreeg door financiële problemen geen licentie meer. Alpecin-Fenix kreeg als winnaar van de Europe Tour al startrecht in alle belangrijke koersen, maar Arkéa-Samsic kreeg dat als nummer twee van de Europe Tour ook, na het vertrek van Qhubeka. De ploeg wordt in de zomer verwacht in de Tour de France en normaliter rijdt het eind dit jaar ook de Vuelta a España.

Dan Martin geeft 'gebroken systeem' aan

Overigens is er ook meteen een tegengeluid en wel via social media. De reeds gestopte Dan Martin is altijd uitgesproken, dus ook deze keer. De Ier vindt het niet de fout van Arkéa-Samsic dat er momenteel gebeurt wat er gebeurt. 'Sterkere teams in kleinere koersen zorgen ervoor dat sponsoren in beeld komen en teams kunnen overleven. We hebben jarenlang een grote focus gehad op de WorldTour, met het aantal kleinere koersen dat afnam. Dat er nieuwe races bijkomen, is alleen maar goed voor de sport.'

Martin sneert naar de UCI, die er met een 'gebroken puntensysteem' voor zorgt dat Arkéa in de meimaand in kleine koersen meer heeft kunnen scoren dan het in de Giro d'Italia had kunnen doen. 'Het blijft een rittenkoers tegen eendagskoers-issue. Als je twee eendagskoersen in de WorldTour wint, krijg je evenveel punten als de winnaar van de Tour de France. Winst in een 1.1-koers wordt gelijk gesteld aan een ritzege in de Tour. Het is in de tussentijd onmogelijk om een eerlijk systeem te bedenken voor iedereen.' Tadej Pogacar is helder en reageert op deze tweet: 'Dan for president!'

Het geeft ook te denken, en dat doet Martin dan ook. Want het tegenargument voor zijn eerdere standpunten is helder: 'Ik heb jarenlang alleen maar WorldTour-wedstrijden gereden, omdat dat de wedstrijden waren die telden. De kleine koersen gingen er aan onderdoor. De grote punten zijn nog steeds te verdienen in de belangrijke koersen. En als je in die belangrijke koersen in de WorldTour geen punten kunt scoren, verdien je het dan wel om een WorldTour-licentie te krijgen?'


Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws