Hij moet de 'el nuevo jefe' worden bij Movistar: Cian Uijtdebroeks mag dan 22 jaar oud zijn, bij Movistar staat hij alweer voor zijn vijfde jaar als WorldTour-prof bij zijn derde ploeg. Een team waarvoor hij direct voor het eerst in zijn loopbaan de Tour de France als kopman gaat rijden. In de Leiderstrui sprak hem uitgebreid in Valencia.
Waar Enric Mas er - ondanks een Tourstart in Barcelona - voor kiest om de Ronde van Frankrijk een jaar te laten voor wat het is, staat Uijtdebroeks te popelen. 'ik moet er toch ook eens aan ruiken, zeker? Het is toch de wedstrijd waar ik mij de komende jaren wil tonen. Maar dat betekent niet dat ik er zonder ambitie heentrek, zeker niet. Ik wil mij tonen in het klassement.'
'Ik zal de Tour alleen doen, maar ook in alle andere wedstrijden doe ik doe mag ik mijzelf laten zien. Dat is uiteindelijk ook de reden dat ik naar deze ploeg ben gekomen', stelt de Belg, die zijn doorlopende contract bij Visma | Lease a Bike verbrak voor een transfer naar Spanje en in het prachtige Palau de les Arts werd voorgesteld door zijn nieuwe ploeg.
Lees verder onder de foto!
Interview Cian Uijtdebroeks na transfer van Visma | Lease a Bike naar Movistar
Cian, hoe bevalt het tot dusver bij Movistar?
'Positief tot nu toe. We zijn goed gestart en ik leer de ploeg goed kennen. We zijn al bezig met allerlei tests, zoals de tijdrit, om de boel op punt te zetten.'
Je transfer werd plots bekendgemaakt, uit het niets. Neem me eens mee naar het begin: hoe is het vanuit jouw perspectief gegaan?
'Het ding was: ik en Visma zaten een beetje op een verschillend spoor. Het doel bleef ontwikkelen als ronderenner, maar er zou waarschijnlijk geen grote ronde inzitten in 2026. Toen kwamen mijn manager en ik tot de conclusie dat dat niet overeenkwam met onze ambities.
Op dat moment hebben we duidelijk gesproken met de ploeg en hebben we eigenlijk dezelfde conclusie getrokken: het zou beter zijn om uit elkaar te gaan. En dan was het zo dat we keken naar alle andere opties, in de beperkte tijd die we hadden.
Er waren nog wel redelijk wat opties, maar we hebben dan voor Movistar gekozen op basis van het programma dat ik zou kunnen gaan rijden en het gevoel dat ik bij de ploeg had. Ze hebben een goede historie in de wedstrijden waarin ik me wil laten zien, dus die kans wilde ik direct grijpen.'
Hoe stelden Plugge en Niermann zich op toen je voor het eerst contact met hen opnam om te vertellen dat je het niet helemaal meer zag zitten?
'Ze begrepen het wel. Als twee partijen hebben we duidelijk onze ideeën naar de toekomst op tafel gelegd en daar zat een meningsverschil in, waarna we op een volwassen manier uit elkaar zijn gegaan. En dat is heel fijn. Er is nooit een gevecht geweest.'
Lees verder onder de foto!
Visma heeft het imago van een strikte, goed georganiseerde westerse ploeg, waar Movistar wel eens het predicaat 'Spaans' krijgt. Hoe zie jij dat?
'Het is natuurlijk een ploeg met een Spaanse identiteit, maar bij Visma is dat ook zo met het Nederlands. Movistar beseft ook wel dat ze iets internationaler moeten gaan als ze bij de beste ploegen willen horen en ik denk dat dit een stap is naar die internationaliseren van de ploeg.'
Hoe hebben ze dat naar jou gepresenteerd, want je hebt toch voor vier jaar getekend?
'Het doel is vooral die grote rondes en daar zo hoog mogelijk eindigen. In 2020 heb ik ook al eens met Movistar gesproken, verregaande gesprekken zelfs. Toen spraken we elkaar ook wel aan en het was voor mij dus ook niet zo dat het uit het niks kwam.'
Is het spannend, zo'n sprong in het diepe?
'Ik wil altijd gewoon voor het maximale gaan en het is niet dat de ploeg de druk al op aan het voeren is. We willen gewoon onze doelen nastreven en dat is op termijn een podium in de Tour de France. Ik krijg volledig de kans en dat is wat ik zocht.'
Hoe ziet je seizoen eruit?
'Ik zal starten in de Ronde van Valencia en vervolgens een hoogtestage inpassen. Dan rijd ik Parijs-Nice, ook met het oog op de ploegentijdrit in de Tour, en de Ronde van het Baskenland. Dat is voor de ploeg ook een heel belangrijke wedstrijd.
Vervolgens de Waalse klassiekers, doe ik voor het eerst ga rijden. De eendagswedstrijden gingen me vorig jaar goed af en ik zou mij graag verder verbeteren. Als een San Sebastian goed gaat en een Ronde van Lombardije redelijk oké, dan moeten dat wedstrijden zijn waarin ik wat moet kunnen laten zien.
Anderzijds moet je ook niet teveel willen veranderen. Neem mijn explosiviteit. Daar kun je aan werken, maar het blijft een feit dat mijn 20 minuten-waardes, en meer, mijn sterke punt zijn. De training leunt meer aan bij wat ik bij BORA deed en hoe UAE het nu ook doet, met veel zone 2. En dat vind ik ook echt wel leuk om te doen.'
Lees verder onder de foto!
Je hebt al supermooie dingen laten zien, maar hoeveel rek zit er nog op?
'Nog heel wat. Zeker op het gebied van tijdrijden. We hebben dat nog nooit gepersonaliseerd, uitgemeten of wat dan ook. Bij deze ploeg willen ze die kloof verkleinen en je ziet dat Ivan Velasco daar als ingenieur daar heel goed mee bezig is. Er zijn goede fietsen, de kledij klopt en de sfeer is heel rustig. Dat spreekt me aan.
Calma calma.
(lacht) 'Wij hebben dat als Belgen en Nederlanders misschien wat minder, maar voor een type als ik, die alleen maar vooruit wil gaan... is het misschien wel goed. Ik had een gesprek met mijn trainer (Xavier Muriel, red.) en legde hem al voor: ik wil dit en dat. Hij keek me aan en zei: Cian, denk even over vandaag, wat we vandaag gaan doen. Ik zit hier in goede handen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties