Like ons!

Dit is de pagina voor de Giro d'Italia 2019. De 102e editie van de Ronde van Italië belooft een spektakel te worden, van de start op 11 mei in Bologna tot aan de finish in Verona op 2 juni. Hieronder vind je alle informatie die nodig is om je in te lezen en voor te bereiden op misschien wel de mooiste wielerronde van het jaar!

Parcours Giro d'Italia 2019

De organisatie van de Giro d’Italia heeft het voor elkaar gekregen om een gevarieerd, maar loodzwaar parcours neer te leggen. Opvallend is vooral de drie tijdritten die in de ronde zijn opgenomen. Er wordt gestart met een race tegen de klok in Bologna, die 8,2 kilometer lang is, maar die het venijn in de staart heeft. In de laatste twee kilometer moet er namelijk geklommen worden, wat meteen voor verschillen kan zorgen in het klassement. Ook etappe 9 is een heuvelachtige en individuele tijdrit, maar deze keer wat langer. Over 34,7 kilometer gaat het van Riccione naar San Marino. De laatste tijdrit is in de 21e en laatste etappe door Verona. En ook in deze 15,6 kilometer ligt een vervelende heuvel. In totaal zijn er dus 58,5 tijdritkilometers. Het parcours bevat in totaal 3518 kilometer en de rustdagen zijn gepland voor 20 en 27 mei.

Zoals gezegd, de Giro heeft een gevarieerde route ontworpen, dus is er ook voor de sprinters genoeg te doen. Etappe 2 bevat wat heuvels, maar kan zeker uitdraaien op een massaspurt en dat geldt ook voor etappe 3 en 5. Deze 140 kilometer lange vijfde rit begint met twee beklimmingen, maar is verder op één heuvel na vlak. Maar wat die hoogtemeters met de sprintbenen gaan doen? Ook etappe 8 bevat genoeg hoogtemeters, het is tenslotte de Giro, maar draait waarschijnlijk uit op spurten. Etappe 10 en 11 zijn zo plat als een dubbeltje. De laatste sprintkans is dan pas weer in etappe 18, maar de vraag is hoeveel sprinters de tussenliggende etappes overleven.

Ook aan de puncheurs is gedacht, al is dat in iets mindere mate. Etappe 4 finisht heuvelop en etappe 6 is een lange, verraderlijke rit met in de slotkilometers een paar pittige heuvels. De finish is wel bergaf. De dag erop kent wederom een zeer lastige aanloop en finale, en finisht dit keer wel op een kuitenbijter. Etappe 12 kent een heuvel vlak voor de finish, maar door een enorme berg midden in het parcours, zullen de heuvelsprinters het lastig krijgen. De laatste kans dan: etappe 15 is een veredelde Ronde van Lombardije en biedt kansen, maar kan ook zomaar voor vluchters of klassementsmannen zijn.

De Giro zou de Giro niet zijn als er niet een paar heer-lijke bergritten waren gepland. In etappe 12 zit al een flinke berg, maar een serieuze bergetappe krijgen we voor het eerst in etappe 13. Twee flinke pieken onderweg en een lange, zware slotklim naar Ceresole Reale. Hier gaan échte verschillen vallen. Verschillen die in rit 14 meteen weer kunnen worden goedgemaakt of uitgebreid. Aankomst heuvelop, maar onderweg vier dikke bergen, met als hoogtepunt de San Carlo, en vier afdalingen.

Na een heuveldagje keert het hooggebergte in etappe zestien weer in volle glorie terug. Op één dag doet het peloton de Gavia en de Mortirolo aan, maar de aankomst is wel heuvelop. Een echte aankomst bergop vinden we weer in etappe 17, die na drie bergen/heuvels onderweg finisht in Anterselva. Na een waarschijnlijk rustdagje voor de klassementsmannen staat er voor etappe 19 weer een aankomst bergop gepland in San Martino. Dan wacht nog één loodzware etappe en waarschijnlijk de koninginnenrit. Na vijftien van de 193 kilometer koers is het al klimmen naar de Cina Campo, waarna het niveau nog een tikkie wordt opgeschroefd voor de Passo Manghen. Na een afdaling is het klimmen naar Passo Rolle. Na wederom een lange afdaling wordt er gefinisht op de Croce d’Aune.

Alle etappes apart bestuderen? Dat kan hier:

Giro etappe 1
Giro etappe 2
Giro etappe 3
Giro etappe 4
Giro etappe 5
Giro etappe 6
Giro etappe 7
Giro etappe 8
Giro etappe 9
Giro etappe 10
Giro etappe 11
Giro etappe 12
Giro etappe 13
Giro etappe 14
Giro etappe 15
Giro etappe 16
Giro etappe 17
Giro etappe 18
Giro etappe 19
Giro etappe 20
Giro etappe 21

Favorieten roze trui Giro d'Italia 2019

Tom Dumoulin (28)
Tom Dumoulin zal na zijn twee tweede plaatsen in de Giro en de Tour afreizen naar Italië als de absolute topfavoriet. Het programma voor 2019 leek te worden afgestemd op de Tour, maar toen de parcours van beide grote rondes bekend waren, was het voor Dumoulin en Team Sunweb duidelijk. De knoop werd al snel doorgehakt, waarmee Dumoulin na 2017 en 2018 dus weer de Giro rijdt. En wie de Tour voorlopig links laat liggen, wekt verwachtingen. Er zitten drie tijdritten in het parcours, de cols lijken perfect, Dumoulin gaat in 2019 vol voor de roze trui. Hij toonde, in tegenstelling tot vorige jaren, al prima vorm in de UAE Tour en Tirreno-Adriatico.

Simon Yates (26)
Simon Yates is misschien wel de belangrijkste uitdager van Dumoulin, nu Team Sky met Chris Froome én Geraint Thomas naar de Tour gaat. De Brit leek in 2018 al de Giro te winnen, totdat hij in de slotweek volledig door de ondergrens ging. In de Vuelta nam hij revanche met zijn eerste eindzege in een grote ronde en er lijken nog veel te gaan volgen. Yates kan steeds beter tijdrijden, hij won dit jaar zelfs voor het eerst in een tijdrit in Parijs-Nice. Daarnaast heeft hij een punch en bewees in de Vuelta dat hij zich kan inhouden, waardoor hij altijd en overal een gevaar vormt met zijn pittige aanvallen. Goede klassementen reed hij nog dit jaar, maar misschien ligt zijn echte piek pas in de Giro?

Primoz Roglic (29)
Wat kan Primoz Roglic in de allereerste grote ronde waarin hij echt als de absolute kopman wordt uitgespeeld? Eigenlijk is iedereen benieuwd waar zijn plafond ligt en dat mag hij in de Giro laten zien. Team Jumbo-Visma neemt met niets minder dan de roze trui genoegen en dat is een druk die Roglic nog niet eerder kende. Logisch is het wel, want net als Dumoulin is het parcours gemaakt voor een tijdrijder die met de besten mee omhoog kan; Roglic dus. De Sloveen krijgt met Robert Gesink en Antwan Tolhoek twee knechten mee die tot diep in de finale mee kunnen, dus dat belooft wat. De verwachtingen zijn alleen maar hoger nu hij in 2019 reeds de UAE Tour én Tirreno-Adriatico won.

Vincenzo Nibali (34)
Ook in Vincenzo Nibali heeft Dumoulin een oude, vertrouwde concurrent terug aan boord. De Haai van Messina gaat in 2019 voor de dubbel, maar de Giro is prioriteit. De winnaar van 2016 en de nummer drie uit Dumoulins 2017 staat er altijd als het moet en kan altijd pieken richting de derde week. Juist in de Giro van 2019 wordt in die week de roze trui echt vergeven, dus moeten we sterk rekening houden met de Italiaan. Met Domenico Pozzovivo als superknecht en een aardige tijdrit in de benen lijkt een podiumplaats en misschien zelfs het roze niet uitgesloten. Dat hij in de Tour of the Alps al goede benen had, druist tegen zijn normale voorbereiding in de schaduw in.

Miguel Angel Lopez (24)
Als je in één jaar derde kunt worden in de Giro en de Vuelta, dan kun je 'm ook winnen. En dat is precies wat Miguel Angel Lopez in mei van 2019 wil doen. De Colombiaan leek voorbestemd voor de Tour de France, maar hij zet al zijn geld op Italië. En waarom ook niet? Lopez stelt terecht vast dat er weliswaar drie tijdritten in het parcours liggen, maar twee ervan zijn veredelde bergritten met flinke beklimmingen erin. Als Lopez in de laatste tijdrit de schade beperkt houdt en in de bergen los gaat tegen de machines Roglic en Dumoulin, dan kan hij een heel gevaarlijke klant worden. Bergop was hij al in topvorm in de Ronde van Colombia (eindwinst) en de Ronde van Catalonië (ritwinst én eindwinst). 

Mikel Landa (29)
De Spanjaard van Movistar krijgt in de Giro van 2019 eindelijk wat hij al die tijd al wilde; een rol als kopman. Mikel Landa bokste bij Astana op tegen Fabio Aru en Vincenzo Nibali en bij Team Sky kreeg hij te maken met Chris Froome. In 2018 wilde hij het zo graag laten zien, maar viel hij op de kasseien in de Tour en had hij bovendien te maken met Nairo Quintana én Alejandro Valverde. In de Giro lijkt hij eenzelfde scenario te hebben als Lopez; klimmen tot je een ons weegt en in de tijdritten de schade beperken. Als Landa de absolute topvorm heeft, zijn er maar weinig die hem kunnen volgen. Een sleutelbeenbreuk in zijn eerste race in 2019 gooide even roet in het eten, maar daardoor start hij wel fris in de Giro. 

Bauke Mollema (32)
Zou het kunnen? Zou hij die vorm uit zijn beste Tourdagen nog eens kunnen hervinden en mee kunnen doen om het podium in een grote ronde? Er is niemand die het Bauke Mollema niet gunt en iedere keer bewijst hij weer hoe taai hij is. Maar in dit deelnemersveld is taaiheid niet genoeg. Hij moet mee met de aanvallen van de lichtgewichten en hij moet rijden tegen de klok als de aller grootsten ter wereld. Hij krijgt een volledige ploeg in dienst van Trek-Segafredo en in de Tour van 2018 ging het tot de kasseien eigenlijk heel erg goed. Waar twee, drie of vier honden vechten om een been... We sluiten niets uit, ondanks dat Mollema gek genoeg al jaren niet meer wordt gerekend tot de podiumkandidaten. 

Ilnur Zakarin (29)
Ilnur Zakarin is in potentie een podiumkandidaat, maar dan moet hij wel een keer drie weken op zijn fiets blijven zitten. De Rus lag al in allerlei kreukels door de meeste nare valpartijen, maar stond ook telkens weer op. Hij fietst zoals hij presteert; krakkemikkig. Maar als hij er onverhoopt een keer niet bij ligt, dan klimt hij gewoon met de besten en kan hij rekenen op een puike tijdrit. Het leverde hem in 2017 een vijfde plaats in de Giro en een derde plaats in de Vuelta op. Hij zal alleen hopen dat hij het Richie Porte-virus een keer achter zich laat. Zijn resultaten in 2019 spraken nog amper tot de verbeelding, dus een favoriet op voorhand is hij zeker niet.

Bob Jungels (26)
De nog altijd pas 26-jarige Jungels keert terug in de ronde waar hij al twee keer top-10 reed. Dat is niet zo gek, want het parcours is als tijdrijder ook op zijn maat. Bovendien is er met Enric Mas al een klassementsrenner aangewezen voor de Tour, dus is het even schuiven geblazen. Jungels is zoals Dumoulin jaren geleden was; goed bergop, maar hij blinkt er niet in uit, maar in de tijdrit maakt hij veel goed. Als hij bergop stappen maakt, zit een top-10 er zeker weer in en als hij echt de vorm van Luik-Bastenaken-Luik meeneemt, lonkt zelfs top-5. Of heeft hij in het klassieke voorjaar al te veel energie verspeeld? Jungels won Kuurne-Brussel-Kuurne en knalde het hele voorjaar door op de kasseien en in de Ardennen. Dat is doorgaans geen al te goede voorbereiding gebleken voor een grote ronde...

Overige klassementsrenners Giro d'Italia 2019

Domenico Pozzovivo (Bahrain-Merida)
Richard Carapaz (Movistar)
Tony Gallopin (AG2R La Mondiale)
Davide Formolo (BORA-hansgrohe)
Rafal Majka (BORA-hansgrohe)
Ben O'Connor (Team Dimension Data)

Alle deelnemers Giro d'Italia 2019

Team Sunweb
Tom Dumoulin
Sam Oomen
Jan Bakelants
Robert Power
Jai Hindley
Chad Haga
Chris Hamilton
Louis Vervaeke

Movistar
Mikel Landa
Richard Carapaz
Lluis Mas
Jose Joaquin Rojas
Jasha Sütterlin
Antonio Pedrero
Andrey Amador
Hector Carretero

Bahrain-Merida
Vincenzo Nibali
Antonio Nibali
Domenico Pozzovivo
Damiano Caruso
Andrea Garosio
Grega Bole
Kristijan Koren
Valerio Agnoli

Katusha-Alpecin
Ilnur Zakarin
Enrico Battaglin
Marco Haller
Daniel Navarro
Reto Hollenstein
Viacheslav Kuznetsov
Dmitry Strakhov
Jenthe Biermans

BORA-hansgrohe
Pascal Ackermann
Cesare Benedetti
Rafal Majka
Pawel Poljanski
Rudi Selig
Davide Formolo
Jay McCarthy
Michael Schwarzmann

AG2R
Tony Gallopin
Alexis Vuillermoz
Francois Bidard
Nico Denz
Hubert Dupont
Ben Gastauer
Nans Peters
Larry Warbasse

Lotto Soudal
Caleb Ewan
Tosh van der Sande
Victor Campenaerts
Jasper De Buyst
Thomas De Gendt
Jelle Vanendert
Adam Hansen
Roger Kluge

INEOS
Pavel Sivakov
Tao Geoghegan Hart
Ivan Sosa
Jhonatan Narvaez
Eddie Dunbar
Sebastian Henao
Christian Knees
Salvatore Puccio

EF Education First
Sacha Modolo
Tanel Kangert

Israel Cycling Academy
Davide Cimolai
Ruben Plaza
Krists Neilands
Guillaume Boivin
Conor Dunne
Guy Niv
Awet Gebremedhin
Kristian Sbaragli

Nippo Vini Fantini
Marco Canola
Nicola Bagioli
Damiano Cima
Sho Hatsuyama
Juan Jose Lobato
Hiroki Nishimura
Giovanni Lonardi
Ivan Santaromita

Dimension Data
Ryan Gibbons
Giacomo Nizzolo
Amanuel Ghebreigzabhier
Enrico Gasparotto
Mark Renshaw
Scott Davies
Danilo Wyss
Ben O’Connor

Bardiani-CSF
Enrico Barbin
Giovanni Carboni
Luca Covili
Mirco Maestri
Umberto Orsini
Lorenzo Rota
Manuel Senni
Paolo Simion

Mitchelton-Scott
Simon Yates
Mikel Nieve
Chris Juul-Jensen
Lucas Hamilton
Luke Durbridge
Esteban Chaves
Brent Bookwalter
Jack Bauer

Deceuninck-Quick-Step
Elia Viviani
Bob Jungels
Eros Capecchi
Mikkel Honoré
James Knox
Fabio Sabatini
Florian Senechal
Pieter Serry

Groupama-FDJ
Arnaud Démare
Ramon Sinkeldam
Jacopo Guarnieri
Ignatas Konovalovas
Olivier Le Gac
Tobias Ludvigsson
Valentin Madouas
Miles Scotson

CCC
Amaro Antunes
Jakub Mareczko
Victor de la Parte
Francisco Ventoso
Kamil Gradek
Lukasz Owsian
Laurens ten Dam
Josef Cerny

Astana
Miguel Angel Lopez
Ion Izagirre
Pello Bilbao
Jan Hirt
Davide Villella
Dario Cataldo
Andrey Zeits
Manuele Boaro

Jumbo-Visma
Primoz Roglic
Antwan Tolhoek
Laurens De Plus
Sepp Kuss
Paul Martens
Tom Leezer
Jos van Emden
Koen Bouwman

Trek-Segafredo
Bauke Mollema
Matteo Moschetti
Michael Gogl
Nicola Conci
Giulio Ciccone
Gianluca Brambilla
Markel Irizar
Will Clarke

UAE Emirates
Fernando Gaviria
Tom Bohli
Simone Consonni
Valerio Conti
Marco Marcato
Juan Sebastian Molano
Jan Polanc
Diego Ulissi

Androni Giocattoli
Mattia Cattaneo
Fausto Masnada
Miguel Eduardo Florez
Manuel Belletti
Francesco Gavazzi
Marco Frapporti
Matteo Montaguti
Andrea Vendrame

Naar boven