De Ronde van de Algarve geldt al jarenlang als één van de sterkst bezette voorbereidingskoersen en dat is in 2025 niet anders. Stefan Küng geldt als één van de mannen die zweert bij de Portugese vijfdaagse. De Zwitser doet al voor de zevende keer mee, waarbij hij sinds 2018 enkel de naar mei verplaatste editie van 2021 niet reed. In de Leiderstrui sprak met de hardrijder uit het Alpenland.
Küng won in 2019 en 2023 (tijd)ritten in de Ronde van de Algarve en eindigde er ook al meermaals in de top tien. Het was dan ook geen verrassing dat hij als één van de weinigen wél goed reed op dag één in Lagos, daar hij ook die finish al meermaals keer meegemaakt heeft.
Goed, wat maakt de Ronde van de Algarve dan zo'n ideale wedstrijd voor Küng? De goede hotels, beperkte reistijd naar en binnen de koers of toch het parcours? ‘Het is een koers met de nodige balans. Er zijn enkele sprintersritten, maar ook meerdere zware etappes en een tijdrit. Dat maakt het de perfecte voorbereidingskoers, eigenlijk.’
Lees verder onder de foto!

Küng scoorde nog nooit écht in de Omloop, maar hoopt daar verandering in te brengen
Küng toont zich al jaren in de doorgaans vlakke tijdrit in de Portugese wedstrijd en gaf ook al meermaals blijk van een goed vormpeil in de zware rit naar de Alto de Malhao. De organisatie van de Ronde van de Algarve koos er in 2025 voor het eerst voor om beide elementen te samenvoegen: een tijdrit mét aankomst op de Malhao.
‘Om eerlijk te zijn, had ik liever een tijdrit zoals de andere jaren gehad. Nu wordt het voor mij heel moeilijk om tegen de betere klimmers te strijden, zoals Joao Almeida en de anderen. Maar we gaan het zien: ik ga vol gas, maar ben niet de favoriet', gaf de tijdritspecialist uit Zwitserland desgevraagd aan.
Na de Ronde van de Algarve zakt Küng traditiegetrouw af naar België voor het de Omloop Het Nieuwsblad. Waar hij in andere grote voorjaarsklassieker steevast in de top tien eindigt, lukte dat in de Omloop pas één keer. In 2020 eindigde hij als negende. ‘Het doel voor de Omloop is om het klassieke voorjaar op een goede manier te beginnen en een resultaat te halen. Daarmee doe je direct ook vertrouwen op voor de andere klassiekers.’
Lees verder onder de foto!
Küng heeft andere trainer in de hand genomen
‘Ik heb een goed trainingskamp gehad, maar daarna ging het even wat minder. Nu heb ik in de Algarve mijn eerste koers gereden, waar ik mij klaar kon stomen voor de klassiekers. Andere jaren deed ik het heel goed in de Algarve, maar ging het daarna wat moeizamer. We hebben de aanpak nu wat aangepast en hopelijk betaalt dat zich uit in het voorjaar. Na de Omloop Het Nieuwsblad rijd ik ook Parijs-Nice', verklaart de Zwitser.
Hoe ziet die aangepaste aanpak er dan uit? ‘We proberen altijd nieuwe dingen. Ik heb nu een andere trainer, dat is de grootste verandering geweest. Daarnaast heb ik aan mijn punch gewerkt, want daar draait het in de klassiekers altijd om. Als tijdrijder ben ik meer een diesel, maar we hebben nu wat turbo toegevoegd aan die diesel', verwoordt Küng, die in januari al eens afzakte naar Vlaanderen, het op een mooie manier.
De 31-jarige Küng staat voor een belangrijk jaar, daar zijn contract bij Groupama-FDJ na zeven jaar afloopt. 'Ik heb nog enkele goede jaren in me, dat voel ik. Ik zoek dus niet naar een pensioencontract, om het zo te zeggen. Ik wil vooral een plek waar ik kan presteren en voor overwinningen kan strijden in de klassiekers. Daarnaast ben ik ook niet vies van een helpersrol, zo nu en dan. Ik zit goed bij Groupama-FDJ, maar het is ook interessant om de opties te overzien.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties