...
Ganzenbord meets Mens Erger Je Niet in tactisch Le Tour de France bordspel
Algemeen nieuws

Ganzenbord meets Mens Erger Je Niet in tactisch Le Tour de France bordspel

Ganzenbord meets Mens Erger Je Niet in tactisch Le Tour de France bordspel

Helemaal in de Tour de France-sferen, zoals eigenlijk de helft van Nederland? Denk je alleen nog maar in gele truien en bonificatieseconden? Dan is het Tour de France bordspel van Just Games iets voor jou! In de Leiderstrui mocht het uitproberen en vermaakte zich opperbest met een kruising tussen Ganzenbord en Mens Erger Je Niet.

Wat is de bedoeling?
Je kunt het spel met minimaal twee en met maximaal vier personen spelen, maar de ervaring leert; hoe meer, hoe beter! Iedere speler krijgt drie renners (lees: poppetjes) en daarna is het simpel: zo snel mogelijk naar de finish over twee verschillende parcours. Aan de ene kant vinden we een vlakke etappe, aan de andere kant van het speelbord is een bergetappe uitgetekend, met uiteraard bergpunten.

De finish bereik je door jouw vijftien kaarten met daarop seconden (van 1 t/m 12) slim in te zetten. Je moet dus een beetje geluk hebben met het schudden, maar het loont ook zeker niet altijd om altijd maar een kaart met veel seconden op te gooien, zodat je veel vakjes vooruit kan. Uiteindelijk moet je jouw drie renners samen zo snel en gunstig mogelijk naar de finish brengen, dus één renner vooruit sturen, loont niet altijd.


De vlakke etappe, met start, finish en tussensprints. En belangrijk: de secondekaarten.

Tactiek
Het komt aan op tactiek, en dat maakt het spel interessant. Want zoals je in bovenstaande foto kan zien; je kunt via verschillende wegen naar de meet. Als je op de vraagtekens staat, kun je een kaart pakken waarmee je altijd enkele vakjes extra vooruit kan. Soms is dat er één omdat een fan je even duwt en soms zijn het er zelfs vier, als je op het juiste moment een bidon krijgt aangereikt. De bedenkers hebben hun fantasie de vrije loop gelaten bij het bedenken van redenen voor bonus-vakjes.

Naast de vraagtekens kun je op het wissel-vakje gaan staan, waardoor je drie van je secondekaarten mag inwisselen voor drie andere van de stapel. Soms loont dat, als je bijvoorbeeld vooral lage kaarten over hebt. Je krijgt namelijk pas vijftien nieuwe kaarten als je al je vijftien kaarten bij de start gespeeld hebt. En dan kun je al flink achter lopen. Tot slot kun je het soms slim spelen door een secondekaart te gebruiken, waardoor je precies een vakje achter een andere renner uitkomt. Die houdt jou uit de wind, waardoor je ook een vakje extra naar voren mag.

Kortom: genoeg om op te letten om buiten seconde-kaarten zoveel mogelijk bonusvakjes mee te nemen. Maar let op, want je kunt ook tegenslag kennen. Hoewel de weg breed is, is een valpartij soms onvermijdelijk. Een valpartij komt voor als twee renners op hetzelfde vakje staan of komen te staan, zonder dat hier iets aan te doen is. Je kunt dus niet bewust tegenstanders rammen, maar als je valt, moet je wel een dure beurt overslaan, samen met de renners die me je mee vallen over de breedte van de weg. Het is de reden waarom dit spel moeilijker, maar ook leuker wordt met vier spelers!

Eenmaal bij de finish komt het laatste competitie-element om de hoek kijken. Na de finish zijn vakken getekend tot en met -8. Dat klinkt negatief, maar in dit geval niet! Wie na de finish het verst door kan trekken en dus op -8 of -9 uitkomt, mag de meeste seconden van zijn eindtijd aftrekken. Daarna wordt het rekenen geblazen...


Klassementen bijhouden!

Klassement
Het Tour-spel zou het Tour-spel niet zijn als je klassementen bij moet houden. Nu is dat niet per se interessant als je één kant van het bordspel (lees: 1 etappe) speelt, maar als je de vlakke- en bergetappe uitspeelt, kunnen er leuke dingen gebeuren. Onderweg kun je bonificatiesconden pakken en je speelt extern voor het puntenklassement. Bovendien haal je als ploeg punten. Natuurlijk ga je voor die gele trui, maar ook de ploegwinst is een opgave.

Die gele trui zit in het spel als je één etappe hebt gespeeld. De renner die onder de streep (na het verrekenen van bonificatieseconden en seconden na de finish) de minste seconden achter zijn naam heeft, mag hem in het tweede spel verruilen voor het poppetje met de gele trui aan. Dit levert aan het einde dan weer extra punten op. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om beide kanten van het bord meerdere keren te gebruiken voor een echte meerdaagse koers.

Het feit dat er twee kanten van het bord zijn en dat je voor meerdere klassementen speelt, zorgt ervoor dat je op een gegeven moment all-in kan gaan. Laat een poppetje wegspringen of ruil zo vaak mogelijk secondekaarten om te zorgen dat je jouw renners zo snel mogelijk bij de finish krijgt. De gele trui kan gaan verdedigen, maar is het genoeg?

Doe mee!
Ben jij overtuigd of in ieder geval geïnteresseerd geraakt? Het Tour-spel van Just Games is nu te koop, online of in de winkels. Lees hier vooral nog even de spelregels door, dan weet je precies waarom jij deze zomer als voorproefje op de Tour zelf voor het geel kan strijden. Óf laat je hieronder nog eens helemaal bijpraten:

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws