Tegenwoordig is fietsen bijna voor iedereen mogelijk. Zelfs als je conditie niet meer is wat het is geweest, of je moeite hebt met hellende wegen. Moderne elektrische fietsen kunnen dan een uitkomst bieden. In het begin was er alleen de gewone elektrische fiets, tegenwoordig zijn ze er in allerlei verschillende uitvoeringen. Er zijn zelfs e-racefietsen, zoals de Giant Road-E. Onder deze naam heeft Giant twee modellen uitgebracht met een gebogen stuur. Prachtige fietsen om te zien en de ondersteuning die dit model biedt, kan in bepaalde situaties uitkomst bieden.
Sportieve prestaties met een beetje hulp
Het gaat hier om een standaard e-bike die gebruikt wordt in een raceframe. De fiets verliest hierdoor niet zijn sportieve uiterlijk. Daarnaast worden er nog steeds sportieve prestaties verwacht als je echt wilt racen, de ondersteuning valt namelijk weg als je harder dan 25 kilometer per uur rijdt. Misschien vraag je jezelf dan af wat deze e-racefiets je voor extra voordeel biedt? Tenslotte rijdt de gemiddelde wielertoerist al snel 28 kilometer per uur. Dat klopt, maar zodra de weg omhoog gaat wordt er extra inspanning van je verwacht om het tempo hoog te houden en op dit punt krijg je te maken met de voordelen van de Giant Road-E+.
Geen berg te hoog
Klimmen wordt eenvoudiger dan ooit, waardoor iedere route voor de wielrenner een aantrekkelijke uitdaging kan zijn. Iedereen die dus graag in de bergen fiets, kan hier met de Road-E+ plezier aan beleven. Zelfs voor mensen met fysieke problemen of een mindere gezondheid blijft een dergelijk fietstripje haalbaar. De motor levert 250 Watt en als je zelf nog mee trapt, ben je zo boven. Het afdalen is wat lastiger, want het frame van de Road E+ is wat langer dan dat we gewend zijn bij een ‘normale’ racefiets. Toch geeft de fiets een goed comfort, een stabiel rijgedrag en voldoende grip. Dit heeft mede te maken met de dikkere banden, een stevige QR15-as en de schijfremmen die gemonteerd zijn op het aluminium frame.
De Giant Road-E+ 1 en 2
Er zijn twee versies van de Road-E+; de Road-E+ 1 en de Road-E+ 2. Het eerste model is voorzien van Shimano Ultegra, hydraulische schijfremmen, banden van Schwalbe en heeft 11 speed. De tweede versie heeft mechanische TRP-schijfremmen, Tiagra met 10 speed en banden van het eigen merk Giant. Bij beide fietsen wordt de ondersteuning geleverd door het Yamaha Sync Drive systeem, dat eigenlijk veel meer kan bieden dat de 250 Watt – misschien zelfs wel het dubbele. Sommige fietsers zullen het daarom een aantrekkelijk idee vinden om de begrenzer eraf te halen. De kosten voor het opladen van de accu zijn minimaal, zeker als je de accu voornamelijk thuis oplaadt en een lage prijs per kWh betaalt. Met behulp van een energievergelijker kun je controleren bij welke energieleverancier jij het goedkoopst uit bent.
Een krachtige accu
Via de RideControl display op het stuur, kun je switchen tussen drie standen: Eco, Normal en Power. De accu is geïntegreerd in de schuine buis van de fiets. Dit is een accu van het type 500Wh Lithium Ion in model één. En het tweede model zit een 400Wh accu. Natuurlijk is de afstand die je met deze accu kunt fietsen compleet afhankelijk van het gebruik. Het spreekt voor zich dat als je de Mont Ventoux wilt beklimmen in de hoogste stand, je accu sneller leeg is dan wanneer je hem af en toe gebruikt op een licht hellende weg in de Eco-stand.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties