...
Dit is de pagina over Decathlon CMA CGM. Het is een vaste waarde in het wielerpeloton, voorheen als AG2R La Mondiale en AG2R. De Franse wielerploeg is al sinds 2006 actief in de WorldTour, met door de jaren heen grote renners onder contract, zoals Christophe Peraud, Domenico Pozzovivo, Romain Bardet en Ben O'Connor. In de Leiderstrui houdt hier het nieuws bij.
De wielerploeg die sinds 2024 onder de naam Decathlon–AG2R–La Mondiale rijdt, heeft zijn oorsprong in de AG2R Citroën Team (en eerder AG2R La Mondiale), een Franse ploeg met een lange geschiedenis in het profwielrennen. Deze ploeg werd al in 1992 opgericht als amateurteam en trad in 2000 toe tot het hoogste niveau. Het team stond jarenlang bekend om zijn Franse kern en deelname aan grote rondes, met renners als Jean-Christophe Péraud en Romain Bardet die uitgroeiden tot kopmannen in de Tour de France.
In 2023 kondigde het team een belangrijke koerswijziging aan. De sportwinkelketen Decathlon trad toe als hoofdsponsor, waarmee het team vanaf 2024 onder de naam Decathlon–AG2R–La Mondiale verderging. Tegelijkertijd werd de kleding- en materiaalkeuze aangepast, met Decathlon-producten (merk Van Rysel) als onderdeel van de nieuwe identiteit. De ploeg verschoof de focus iets meer naar internationalisering en prestatieverbetering, terwijl het zijn Franse karakter behield.
Onder de nieuwe naam zette het team sterk in op jonge talenten en wetenschappelijke begeleiding. Renners als Valentin Paret-Peintre, Andrea Vendrame en Felix Gall vertegenwoordigden de nieuwe generatie die kon meestrijden in etappes en eendaagse koersen. Ook werd er fors geïnvesteerd in trainingsfaciliteiten en materiaalontwikkeling via de samenwerking met Decathlon. De ploeg profileerde zich als een modern, prestatiegericht team met oog voor innovatie en duurzaamheid.
In 2024 kreeg het team ook een extra impuls door de komst van de Franse logistieke gigant CMA CGM als nieuwe co-sponsor. Deze samenwerking versterkte de financiële slagkracht van de ploeg aanzienlijk en onderstreepte de groeiende interesse van grote Franse bedrijven in het wielrennen als uithangbord voor duurzaamheid, innovatie en internationale zichtbaarheid. Met Decathlon, AG2R La Mondiale en CMA CGM als gezamenlijke partners beschikt de ploeg over een solide basis om sportieve ambities waar te maken in de WorldTour. De toetreding van CMA CGM markeert bovendien een bredere trend waarbij het Franse wielrennen opnieuw aan invloed wint binnen het internationale peloton.
Nog niet bekend
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties