Gespot op Strava: Waarom Naesen het gevoel heeft dat hij te weinig heeft gedaan IDL-producties

Gespot op Strava: Waarom Naesen het gevoel heeft dat hij te weinig heeft gedaan

Door Bram van der Ploeg 15 februari 2020 | 08:50


Renners zijn niet altijd even open over hun prestaties, wattages en gegevens, maar Strava biedt bij veel mannen en vrouwen toch uitkomst. Wie reed er records aan puin tijdens trainingen en hoe presteerden de renners in wedstrijden? In de Leiderstrui kijkt in 'Gespot op Strava' wekelijks naar de cijfers achter de prestatie. Deze week: De twijfels van Oliver Naesen.

De 29-jarige Naesen was deze week in gesprek met Sporza eerlijk. Hij trainde de afgelopen jaren als een malle in de winter en was één van de grootste kilometervreters op Strava. Dat pakt AG2R dit seizoen anders aan. 'Ik ben op dit moment nog niet zo goed in conditie in vergelijking met de voorbije jaren. Bewust, op verzoek van de ploeg.'

Voor iemand die het liefst al op 1 januari de grenzen op zoekt, is dat best even wennen. 'Voor mij hoefde het niet per se anders. Ik volg nu exact wat de trainers zeggen. Ik heb minder zot gedaan tijdens de winter en rustig meegedraaid op training. Dat is wennen, want normaal durf ik op training in januari al eens te koersen. En dat tot grote frustratie van mijn ploegmaats. Ik moet toegeven dat het wel raar is. In vergelijking met andere coureurs heb ik nog wel veel getraind, maar toch heb ik het gevoel dat ik niet genoeg gedaan heb.'

De cijfers: Wat heeft Naesen gedaan tijdens off season?

Laten we de cijfers er maar eens bij pakken dan, want waar komt de twijfel van Naesen precies vandaan? We pakken zijn Strava-feed op in november, een paar weken na zijn laatste koers in Parijs-Tours. In november 2019 zat hij al 57 uur op de fiets, met 1.360 kilometer op de teller. In december voegde hij daar nog 2.641 kilometer aan toe; samen goed voor 4.001 kilometer tijdens off season

Vorig jaar, dus in de laatste twee maanden van 2018, fietste Naesen in november 1.590,8 kilometer bijeen, met in december nog eens 3.251,3 kilometer erbij. Daarmee kwam hij destijds bij de start van 2019 al op 4.842,1 kilometer; 841,1 kilometer meer dan afgelopen winter. Het gevoel 'dat hij niet genoeg gedaan heeft', is puur op basis van de kilometers al wel te billijken. Ook in de laatste maanden van 2016 en 2017 kwam hij met 4.321,9 en 4.316,5 kilometer ruim over zijn huidige totaal heen.

Die verschillen zijn een stukje minder groot in de maand januari van de afgelopen jaren, al zijn ze er nog wel. Naesen trainde in de afgelopen maand 3.125,8 kilometer en dat was in januari van 2019 nog 3.256,5. Ook in 2018 trainde Naesen in de eerste maand van het jaar iets meer, met 3.200,8 kilometer op de teller. Enfin, het beeld is duidelijk. Wat overigens wel in het voordeel van Naesen uitpakt, is het feit dat hij dit jaar 2.000 hoogtemeters meer overwon dan in januari van vorig jaar.

De trainingsarbeid van Naesen in cijfers.

Naesen minder zot tijdens trainingskamp?

De twijfels bij Naesen komen ook voort uit het feit dat hij zijn ploeggenoten er dit jaar kennelijk niet mocht af rijden tijdens het trainingskamp van de ploeg. Als voorbeeld hebben we het januari-kamp van 2019 en 2020 genomen, hoe intensief ging dat er aan toe? We gaan het gewoon even tot in detail bekijken en hebben de rustdag buiten beschouwing gelaten.

Dag 1:
2020: 194 km, 33,2 km/h, wattages (246 gemiddeld, 1.118 maximaal), hartslag (118 bpm gemiddeld, 158 maximaal)
2019: 145 km, 32,8 km/h, wattages (237 gemiddeld, 1.360 maximaal), hartslag (116 bpm, gemiddeld 157 maximaal)

Dag 2:   
2020: 94 km, 28,7 km/h, wattages (193 gemiddeld, 693 maximaal), hartslag (103 bpm gemiddeld, 144 maximaal)
2019: 139 km, 33,3 km/h, wattages (226 gemiddeld, 1.271 maximaal), hartslag (113 bpm, gemiddeld 169 maximaal)

Dag 3: 
2020: 108 km, 32,3 km/h, wattages (266 gemiddeld, 1.291 maximaal), hartslag (niet gemeten)
2019: 145 km, 33,4 km/h, wattages (224 gemiddeld, 1.289 maximaal), hartslag (108 bpm, gemiddeld 155 maximaal)

Dag 4:
2020: 95 km, 33,2 km/h, wattages (225 gemiddeld, 998 maximaal), hartslag (114 bpm gemiddeld, 169 maximaal)
2019: 143 km, 36,2 km/h, wattages (220 gemiddeld, 982 maximaal), hartslag (104 bpm, gemiddeld 159 maximaal)

Dag 5:
2020: 152 km, 31,0 km/h, wattages (214 gemiddeld, 919 maximaal), hartslag (118 bpm gemiddeld, 159 maximaal)
2019: 142 km, 30,6 km/h, wattages (228 gemiddeld, 1.015 maximaal), hartslag (113 bpm, gemiddeld 175 maximaal)

Dag 6:
2020: 179 km, 29,7 km/h, wattages (183 gemiddeld, 971 maximaal), hartslag (109 bpm gemiddeld, 151 maximaal)
2019: 131 km, 32,7 km/h, wattages (221 gemiddeld, 892 maximaal), hartslag (109 bpm, gemiddeld 170 maximaal)

Dag 7:
2019: 164 km, 30,7 km/h, wattages (241 gemiddeld, 1.117 maximaal), hartslag (113 bpm, gemiddeld 164 maximaal)

Dag 8:
2019: 204 km, 33,3 km/h, wattages (231 gemiddeld, 1.428 maximaal), hartslag (109 bpm, gemiddeld 172 maximaal)

Een heleboel cijfers, en dan laten we de hoogtemeters voor nu nog even buiten beschouwing. Het gaat hier om een summiere blik op de intensiteit. Naesen heeft naar eigen zeggen 'minder zot gedaan' en dat klopt wel. Allereerst was het januari-trainingskamp van AG2R in 2020 twee dagen korter, maar er werd vorig jaar ook vaak langer en harder gereden.

Nu is dat niet per se een argument voor het wel of niet 'zot' doen tijdens een trainingskamp. Een maximaal wattage en maximale hartslag geeft daar meer zicht op. In januari van 2020 ging Naesen tijdens het hele trainingskamp twee keer over de grens van 1.000 watt in zes serieuze trainingsdagen tijd. In 2019 haalde hij die grens zes van de acht keer. Vier van die zes keer ging hij zelfs door en soms zelfs ver door de 1.200 wattage-grens. 'Even zot doen', dat zat er kennelijk in 2020 een stuk minder in.

Naesen met vraagtekens én blessure naar de Omloop

Een nieuwe aanpak dus voor de Belg, die vorig jaar nog tweede werd in Milaan-Sanremo, maar door een crash vervolgens in het Vlaamse voorjaar wat te kort kwam. Ook dit jaar kwam hij niet ongeschonden door de weken richting de lente. Door een crash in de Ronde van Valencia volgde een bekkenkneuzing.

Hoe hij eind februari aan de start staat van Omloop Het Nieuwsblad is voor Naesen zelf dus ook nog een vraagteken. 'Gelukkig lijkt de schade mee te vallen. Ik heb deze week al twee keer rustig kunnen gaan trainen, zoals gepland. Ik ondervind wel nog wat hinder aan mijn heup en mijn knie, maar het komt goed. Nu is het zaak om recht te blijven. Vanaf Parijs-Nice moet die aanpak zijn vruchten afwerpen. Die periode tussen de E3 en Roubaix: dat zijn de weken waarin het moet gebeuren.' (foto: Sirotti, 2019)

Voor meer Gespot op Strava, klik hier.

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: redactie@indeleiderstrui.nl


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws