Column: Een open brief aan de persoon die ons een prachtig wielerseizoen kan geven IDL-producties
IDL-producties

Het was een jaar vol ups en downs in het wielrennen. Hoewel er genoeg te genieten viel, hopen we bij In de Leiderstrui al op een nóg beter seizoen in 2021. Met kerst voor de deur is er wellicht iemand die ons kan komen helpen. Hieronder volgt een open brief:

Dag Kerstman,

Het is alweer een tijdje geleden dat we elkaar hebben gesproken. Ik geloof dat ik een jaar of vijf geweest moet zijn, al weet ik niet of ik toen überhaupt al kon schrijven. Maakt verder ook niet uit, het is lang geleden – daar houden we het op.

U vraagt zich vast af waarom ik na al die jaren weer eens probeer contact op te nemen. Snap ik, ik zou ook verbaasd zijn als ik twintig jaar niets gehoord zou hebben van iemand. Maar ja, met het afgelopen jaar in onze herinneringen is het misschien ook niet zó gek. Is er eigenlijk corona op de Noordpool bij u? Bent u er wel eens bang voor, u bent immers ook niet meer de jongste.

U wist het misschien al, maar tegenwoordig werk ik voor In de Leiderstrui, een site voor wielrennen. Het afgelopen jaar heb ik bij veel wielrenners angst voorbij zien komen. Ploegen stonden op omvallen, hun doelen werden overhoop gegooid en soms werden ze wekenlang afgezonderd van hun familie door het virus. Misschien zijn er ergere dingen op de wereld, maar hun angsten waren reëel.

Gelukkig toonde de wielerwereld veerkracht. Het afgelopen wielerseizoen was voor iedereen intenser dan ooit. We hebben schitterende zeges en knallende gevechten gezien. Daar heb ik erg van kunnen genieten. Ik kan me nog goed herinneren hoe Tadej Pogacar de maat nam van alles en iedereen in de Tourtijdrit, hoe Wout van Aert zijn blessure overwon en hoe Mathieu van der Poel zijn eerste Monument pakte. Ik hoop stiekem dat u ook heeft gekeken, al weet ik niet of u wel Sporza kan ontvangen daar in de poolcirkel.

Helaas waren er ook een hoop minder prettige dingen. U heeft vast wel iets meegekregen over die verschrikkelijke valpartij in de Ronde van Polen. Ik denk er niet per se graag aan terug, maar soms spookt de val nog wel eens door mijn hoofd. Het zet me aan het denken over de sport, waarom we het doen en wat we ermee winnen. Zijn die talloze mooie momenten het overige leed waard? Ik weet het niet. U misschien wel, want u bent ouder en wijzer bovendien.

Donderdag kwam er een groot interview in het AD met het voornaamste slachtoffer van die val, Fabio Jakobsen. Ik heb het in één adem uitgelezen. Als je ziet wat er allemaal gebeurd is, is het haast een wonder te noemen dat hij weer op een fiets zit. Het is fantastisch dat het weer mogelijk is, maar ergens had het natuurlijk mooier geweest als we hier überhaupt nooit over hadden moeten praten.

Twintig jaar geleden had ik u misschien om een mooie fiets gevraagd, of een PlayStation, geen idee. Dit jaar heb ik een andere kerstwens. Die is ten eerste voor mezelf, omdat ik het wielrennen gewoon zo’n geweldige sport vind om naar te kijken. Hij is echter ook voor alles en iedereen die met mij genoten, maar ook gevreesd en gebaald hebben.

De wens is er voor alle wielrenners. Voor de winnaars en de verliezers. Voor de talenten die zich nog volop moeten ontwikkelen, maar ook voor Rebellin die er nog een jaartje aan vast wil plakken. Voor Fabio Jakobsen, opdat hij terug mag keren op niveau, dat hij nog vele sprints mag betwisten tegen Dylan Groenewegen. Voor de kansloze vluchters, de mannen in de chasse patate en zelfs voor alle wieltjeszuigers:

Kerstman, kunt u ons een mooi, veilig en volledig wielerseizoen geven in 2021?

En als het even kan, graag ook wat regen tijdens Parijs-Roubaix.

Groeten,

Jannick van der Hooft

----------------------------------------------

De redactie van In de Leiderstrui wenst alle lezers van de website fijne feestdagen toe. In 2021 blijven wij wederom de koers op de voet volgen, dus hopen wij u graag terug te zien.

32 claps
4 bezoekers

Plaats reactie

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties