Jumbo-Visma aast op meer tijdritsucces: speciale stuurtjes en 'geheim wapen' IDL-producties
IDL-producties

Jumbo-Visma aast op meer tijdritsucces: speciale stuurtjes en 'geheim wapen'

Jumbo-Visma aast op meer tijdritsucces: speciale stuurtjes en 'geheim wapen'

Ook in 2020 zet Jumbo-Visma weer vol in op overwinningen in tijdritten. In de Leiderstrui vernam in gesprek met Mathieu Heijboer, performance manager van de ploeg, dat ze het succes in races tegen de klok van 2019 absoluut willen doorzetten.

Eerder werd bijvoorbeeld al bekend dat een aantal renners, waaronder ook Wout van Aert, een speciaal tijdritstuur krijgt om nóg beter te presteren. Heijboer legt uit dat dit veel voordeel kan bieden voor de renners: ‘Het levert gemiddeld vijf tot tien watt winst op. Dat verschilt voor iedereen, maar het is hoe dan ook een verbetering. Zelfs als renners er niet aerodynamischer van zouden gaan rijden, levert het nog voordelen op het gebied van comfort en gewicht.’

De Tour de France kent weinig tijdritkilometers, maar kort daarna staat voor veel renners de olympische tijdrit aangekruist in de agenda. Van Aert zal deelname aan die wedstrijd stiekem in zijn achterhoofd houden. Toch benadrukt Heijboer dat een deelname van de Belgische coureur aan de Spelen absoluut geen zekerheid is: ‘Ik ga er niet bij voorbaat van uit, maar hij is absoluut één van de kanshebbers.’ Volgens de manager moet hij er ook niet zoveel mee bezig zijn van tevoren: ‘Hij moet eerst tot in Parijs rijden.’

'Geheim wapen' voor Jumbo-Visma in Utrecht

Ook in ploegentijdritten excelleerde de geel-zwarte ploeg in 2019. Het steekt Heijboer dan ook dat alleen de Vuelta a Espana er in het komende wielerjaar één kent: ‘Het is heel jammer dat het aantal ploegentijdritten vermindert, maar daarom is die in de Vuelta ook zo’n groot doel. Zeker ook omdat het in eigen land is.' Speciaal voor die dag in Utrecht heeft hij nog een 'geheim wapen': 'Het is een reden om Jos van Emden achter de hand te houden.’

Van Emden krijgt in de ploegentijdrit steun van de klassements- én sprintploeg. Een bont gezelschap, maar ook dat kan volgens Heijboer prima samengaan. ‘De Vuelta gaat nou eenmaal om meer dan de ploegentijdrit’, vertelt hij. ‘Maar Mike (Teunissen, red.) staat bijvoorbeeld ook prima zijn mannetje. Mannen in de sprinttrein hebben een hoge basissnelheid en kunnen de snelheid van de twee motoren hooghouden. Daarom is Dylan (Groenewegen, red.) bijvoorbeeld ook waardevol. Ze hebben misschien niet dezelfde uithouding als een Tony Martin, maar ze zijn wel heel erg goed.’ (Foto: Wesley van Bavel / In de Leiderstrui)

Door: Wesley van Bavel & Jannick van der Hooft

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws