Nabeschouwing: 'Evenepoel moet geen last van het verleden gaan dragen' IDL-producties
IDL-producties

Nabeschouwing: 'Evenepoel moet geen last van het verleden gaan dragen'

Nabeschouwing: 'Evenepoel moet geen last van het verleden gaan dragen'

Heroïsche koersen, mooie en minder mooie momenten, spraakmakende incidenten en opmerkelijk nieuws. Wekelijks gebeurt er genoeg in de wielerwereld. Daarom blikt In de Leiderstrui iedere maandag met één van de redactieleden terug op de afgelopen koersweek. In deze editie stellen we de vragen aan redacteur Arnout Tamerus.

We beginnen met de maandag, de kranten stonden vol met Evenepoel. Iedereen was lovend over hem na de Clasica en het vergelijken met Merckx is al amper origineel meer. Hoe was jouw gevoel maandag, twee dagen na die demonstratie van Remco?
'Negentien jaar en dan Clasica winnen. Wat kan je zeggen? Mijn gevoel zegt dat we een prachttijd in het wielrennen gaan krijgen. Evenepoel, Mathieu van der Poel, Wout van Aert, Tom Pidcock die even huishoudt in Tour d’Alsace en nog vele jonge renners die overal en nergens winnen of hun neus aan het venster steken. De vergelijking met Merckx begint wel een beetje oud te worden inderdaad. Het is niet onlogisch misschien, maar Merckx was de grootste in een andere tijd. Laten we renners alsjeblieft gaan beoordelen op hun eigen kwaliteiten, afgezet in de huidige tijd. De last van het verleden hoeven zij niet mee te dragen.'

Juist die last lijkt bij Evenepoel enorm. Media maken nu zelfs melding over mogelijke nieuwe vriendinnetjes en dat soort zaken. Gaat dit zo'n jong talent opbreken?
'Hij zou niet de eerste zijn die aan zulke randzaken onderdoor gaat. Het is ook bijna onmogelijk om een groot talent te zijn in België. Zodra er een daar boven uitsteekt, dan is het de nieuwe Merckx of Boonen en dan gaat de pers ook aan de haal met de privé. Bij alle positieve aandacht hoort helaas ook negatieve aandacht. Ieder nieuws is opeens een reden voor mensen om op een artikel te klikken en al helemaal als het een beetje sappig is. Ik hoop vooral dat het een beetje mee gaat vallen met deze vorm van aandacht. Verder hoop ik dat Evenepoel mensen in zijn omgeving heeft die hem hier goed mee leren omgaan. Van de week reageerde hij op een foto met de vraag of het zijn nieuwe vriendin was op de foto. Hij zou er boven moeten staan en lekker laten gaan, maar ja, je bent negentien en ziet opeens zulke berichten. Dat lijkt me niet makkelijk.'

Er was na de Clasica ook kritiek, omdat er veel renners vermoeid afstapten. Moet de agenda minder vol, of heb je een andere oplossing?
'Het heeft ook met de breedte van de ploegen te maken. Met verkleinen van het aantal renners per ploeg in wedstrijden hebben ploegen simpelweg minder renners onder contract. Ze hebben dus een kleinere selectie om uit te kiezen en dan komt de prestatiedruk in al die wedstrijden bij minder renners te liggen. Als je kijkt in de lagere regionen van het wielrennen is daar nu veel minder plek voor jong talent of voor wielrenners die langer nodig hebben om te ontbolsteren.'

'Dus mijn inziens zit het probleem niet zozeer in een volle agenda, maar juist ook in de grootte van ploegen. Daar is dan weer het probleem in budgetten en toppers die steeds meer lijken te verdienen, waardoor er minder budget overblijft voor de rest van de ploeg. Het is niet een simpel probleem van alleen de kalender in mijn ogen. We zien juist ook wedstrijden verdwijnen en dat vind ik dan weer ontzettend zonde. Zeker op een niveautje lager is het voor koersen moeilijk om te overleven, terwijl dit niveau onontbeerlijk is om het topniveau in stand te houden.'

Alle kritiek verstomde nog op dezelfde maandag, de dag van het overlijden van Bjorg Lambrecht. Heb jij nog een waardevol inzicht, buiten alle meningen en informatie die zijn gedeeld over dit tragische verlies?
'Nee, ik heb hier niet veel aan toe te voegen. Het maakt je misselijk en zonder dat je de renner in kwestie kent, ben je met stomheid geslagen. Als ik nu mijn handtekening kan zetten onder een contract voor nooit meer koers, de sport waar ik zo van houd, en dan nooit meer een dode in het wielrennen, dan zou ik dat blind tekenen. Helaas werkt het niet zo simpel. Het enige wat ik kan doen is hopen dat het niet meer gebeurt. Als je de beelden ziet, dan is het een split-second waarin iets gebeurt en het is over. Dat zal nooit wennen.'

De dood van Lambrecht lijkt een geval van ongelofelijke pech te zijn geweest, maar er waren veel renners die het overlijden aangrepen om over veiligheid te praten. Airbags, paalkussens, wat moet er volgens jou gebeuren?
'Poe, dat is een heel moeilijke vraag. Als je naar dit ongeluk specifiek kijkt, dan weet ik niet wat had kunnen helpen. Als je zoiets zou willen, dan moet je op een afgesloten circuit gaan rijden. Daar kan je alles zo veel mogelijk veilig maken. Natuurlijk moet er nagedacht worden over veiligheid en wat er extra kan gebeuren, maar ik vrees dat we het nooit helemaal kunnen uitsluiten. Na de dood van Fabio Casartelli werd ook gevraagd of er geen helmplicht moest komen. Het duurde tot de dood van Andrei Kivilev, voordat deze eindelijk kwam. Dat is wel iets waar de wielersport iets aan kan doen. Vooruitstrevend zijn, in plaats van conservatief.'

De Ronde van Polen ging gewoon door. Moeten we bij zulke gebeurtenissen niet gewoon zeggen; we kappen ermee, ga allemaal naar huis om na te denken en dit te verwerken?
'Deze vraag is echt onmogelijk om te beantwoorden. Op het moment dat het gebeurt, dan wil je dat alles stopt, dat het niet zo is. Wielrennen is wat mij betreft helemaal niks meer waard op zo’n moment. Dus dan zou stoppen, verwerken en samen kijken welke weg voorwaarts het beste zijn. Aan de andere kant zitten veel renners in de voorbereiding op La Vuelta en zij zullen ook de wedstrijdkilometers willen maken. Ook dat is wielrennen, altijd maar door willen, nooit opgeven en nooit omkijken. De nieuwe doelen liggen in de toekomst en niet in het verleden.'

Het 'mooie' van Lambrechts dood was dan weer de veerkracht van zijn ploegmaats en landgenoten. Evenepoel ging bij het EK tijdrijden zelfs harder dan ooit, met Lambrecht in het achterhoofd. Hoe heb jij gekeken naar die nieuwe demonstratie, enkele dagen na de Clasica?
'Als je achteraf hoort dat hij boven zijn wattageplan reed, dat hij harder ging dan hij eigenlijk kon, dan is dat heel mooi. De emoties na de finish waren ook authentiek en heel aangrijpend. Sowieso als je naar de reacties van het peloton kijkt, dan zie dat het lelijkste in de sport het mooiste in de renners naar bovenhaalt. Niemand wil dat er iemand overlijdt, maar wat wij die dagen na het overlijden van Lambrechts hebben gezien, is van grote schoonheid.'

We zagen ook de Mix Team Relay. Voor herhaling vatbaar?
'Zeker! Er is altijd veel discussie over mannen- en vrouwensport. De beloningen in het wielrennen liggen wat dat betreft ook heel ver uit elkaar. Juist de combinatie tussen mannen en vrouwen wielrennen vind ik een mooie combinatie. Allebei zijn absolute topsport en ik denk dat je op deze manier kan bijdragen aan meer gelijkheid in de sport.'

Van der Poel had ook weer een succesvol weekje. Criterium hier, short track daar en als slotstuk een nieuwe mountainbike-zege. Even een tricky vraag: Van der Poel of Evenepoel?
'Dat is absoluut geen tricky vraag. Frank Heinen zei ooit dat het compleet ridicuul is om voor een sporter te zijn, omdat die uit hetzelfde land komt. Rationeel heeft hij gelijk, maar emotioneel niet. Als uitvinder van het Dumoulisme weet hij dat zelf ook. Ik stond op de top van de Cauberg toen we op een groot scherm Van der Poel vanuit het niets de Amstel Gold Race zagen winnen. De euforie en pure vreugde was enorm. Dat maakt de sport mooi in mijn ogen. Kijk naar de Basken op een klim, kijk naar de Fransen in de Tour, een beetje chauvinisme hoort er bij. Daar doe ik graag aan mee, dus zonder twijfel: Van der Poel.'

Ze waren er allebei niet bij op het EK, waardoor het een Italiaans feestje werd met Viviani. Maar veel belangrijker; wat vond je van de kritiek op het parcours in Alkmaar?
'In eerste instantie kon ik de kritiek wel begrijpen. Het was veel draaien en keren met rare bochten en het slalommen om middenbermen. Achteraf kunnen we zeggen dat het wel mee viel. We hebben een aantal mooie koersen gezien. Slechts één koers werd echt een massasprint en de wind maakte het vaak een boeiend gevecht. Zelf had ik graag iets minder rondjes in Alkmaar gezien en meer over dijken en door open velden, maar ja, dat weet je ook pas als het waait.'

En wat vond je van de kritiek op de koerstactiek van de Nederlandse vrouwen?
'Het was op zijn minst een aparte tactiek. Vol er achter rijden en ook nog mee op kop draaien. De uitleg van Marianne Vos klonk vrij logisch, maar dan had Amy Pieters moeten stoppen met meedraaien op kop. Hiermee gaf Nederland toch ook andere landen de kans om terug te keren. Uiteindelijk gebeurt het niet en wint Nederland het EK, dus hebben ze gelijk gehad. Toch blijft het wel een vreemd gezicht als een land vol op kop trekt met een snelle renster in de kopgroep.'

Tot slot wil ik nog even met je mee naar de transfermarkt. Landa, Nibali, Mas, Formolo; het was een mooie transferweek. Van welke transfer verwacht je het meest?
'Oei! Goede vraag. Nibali is al in de herfst van zijn carrière, van Landa verwacht je altijd meer, dan dat hij laat zien en van Formolo ben ik nooit heel groot fan geweest. Dan komen we automatisch bij Enric Mas uit. Mooie renner die ons allemaal verraste in de Vuelta van vorig jaar. Deze Tour viel hij wel tegen, maar reed wel gewoon twee weken goed. Met alles wat er nog komen gaat aan talent, vind ik wel de vraag hoe ver zijn ster kan rijzen, maar mooie renner. Hopelijk voor hem heeft Movistar zijn zaken eens goed voor elkaar. Het is niet iedere renner die bij Deceuninck-Quick-Step weggaat, gegeven om beter te gaan rijden.'

Zit er in jouw ogen al een mispeer tussen? Eén waarvan je denkt; waarom nou toch jongen?
'Nou, nee. Eigenlijk niet. Ik kan de meeste transfers wel begrijpen, denk ik. Er zitten ook een aantal mooie jonge renners tussen, die nu hun kans gaan krijgen. Als ik dan één iemand moet aanstippen, dan is het Daan Olivier. Helaas moet hij stoppen, maar ik had hem zeker wat meer gegund. In eerste instantie stoppen met wielrennen, omdat je het mentaal niet aan kan. Vervolgens tot het inzicht komen dat je het wel wilt en ook daadwerkelijk weer terug komen. Dat vind ik knap en dat vind ik getuigen van veel lef. Ik had graag gezien dat hij nog een paar jaar op niveau had meegedraaid en op die manier loon naar werken zou hebben gekregen. Helaas gooide een blessure roet in het eten.'

Dan de week die komen gaat. De BinckBank Tour, wie gaat 'm pakken?
'Als ik een favoriet moet kiezen, dan ga ik voor Dylan van Baarle. Natuurlijk vanuit chauvinisme, hij komt hier uit de buurt, maar ook als beloning voor zijn seizoen. Hoe goed hij in de Tour was, dat was echt ongelofelijk. Hij heeft volgens mij heel hard aan zichzelf gewerkt de laatste seizoenen en je ziet hem steeds een stapje maken. Daarnaast komt hij altijd leuk over in de pers en lijkt het een goede jongen. Ik zou het mooi vinden als hij hem kan pakken.' (foto: Sirotti)

Door: Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: redactie@indeleiderstrui.nl)

Met dank aan: Arnout Tamerus (Twitter: @ArnoutTam)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws