Beerput bij Zaaf Cycling gaat helemaal open: Onderzoek toont bizarre details bij duistere wielerploeg Vrouwenwielrennen
Vrouwenwielrennen

Beerput bij Zaaf Cycling gaat helemaal open: Onderzoek toont bizarre details bij duistere wielerploeg

Beerput bij Zaaf Cycling gaat helemaal open: Onderzoek toont bizarre details bij duistere wielerploeg

Zaaf Cycling zal op 1 mei niet aan de start van La Vuelta Feminana verschijnen. Dat maakt de organisatie van de zevendaagse ronde bekend op Twitter. De ploeg kampt met financiële problemen en heeft de aangeboden wildcard afgeslagen.

De problemen van Zaaf Cycling kwamen in maart aan het licht toen Audrey Cordon-Ragot de noodklok luidde. De Française vertelde dat ze het gehele jaar nog niet betaald was, zelfs niet voor de reiskosten, en vertrok uiteindelijk met toestemming van de UCI naar Human Powered Health. Meerdere rensters volgden haar voorbeeld en vertrokken.

Na alle perikelen bleef het een tijdje stil rondom de Spaanse ploeg, maar nu is dus duidelijk geworden dat het niet mogelijk is om de Vuelta te rijden. Het gevolg van de afmelding is dat er 23 ploegen naar Torrevieja afreizen.

Tekst gaat verder onder de tweet.

Onderzoek wijst uit: Bizarre situatie bij Zaaf Cycling

Dat er bij Zaaf Cycling niet alleen sprake was en is van financiële problemen, blijkt uit een groot onderzoek van Escape Collective. Journalist Joe Lindsay dook in de materie en stuitte op een bizarre situatie. 'De vraag is niet alleen waarom het team van Zaaf faalt; de vraag is meer hoe het überhaupt mocht bestaan', zo klinkt het. In de allereerste WorldTourkoers van de ploeg - de Tour Down Under in januari - werden de rensters begeleid door mecaniekers die nooit eerder in een wielerwedstrijd hadden gewerkt. Ze kregen allemaal één fiets en twee tenues voor de hele week. De dames mochten niet zelfstandig het ploeghotel verlaten, dit zou volgens de (mannelijke) ploegleiding gevaarlijk zijn.

In de UAE Tour die volgde werd het nog maller: Zaaf Cycling huurde twee plaatselijke masseurs in, die totaal geen verstand hadden van wielrennen. Tijdens de bevoorrading kreeg iedere renster slechts één bidon en het tekort aan fietsen begon zich op te breken. Toen de koers eenmaal in Europa was aangekomen, werden rensters aangemoedigd om de goedkoopst mogelijke vluchten te boeken richting de races. Als het even kon, moest het met de auto, zelf betalen voor een duurdere transfer was niet toegestaan. De rensters kwamen soms in nachtelijke reizen per auto terecht, waarbij de chauffeurs niet al te scherp overkwamen.

Dat er al die tijd geen cent betaald werd, maakt de situatie des te schrijnender. Escape Collective baseert het onderzoek op 'tien bronnen, waaronder meerdere rensters en mensen van binnen de ploeg'. Ook werden er financiële documenten en teamcommunicatie ingezien. Het team is eigendom van Riad Belatreche, de kleinzoon van de Algerijnse oud-renner Abdel Kader Zaaf. Hij zou garant staan voor het betalen van vier miljoen euro, verdeeld over vijf seizoenen. Er werd veel beloofd, maar weinig waargemaakt. Waar het geld waar de ploeg zich mee heeft aangemeld nu precies vandaan komt, wordt ook nergens duidelijk.

Er staan bizarre details in het uitgebreide artikel, van banden die rensters bij andere teams moesten laten oppompen voor de start tot aan het uitblijven van raceprogramma's. Teammanager Manel Lacambra bleek een rasoptimist die met niets over de brug kwam, of het moesten al z'n kleinerende opmerkingen zijn over vrouwen in het algemeen en de rensters van z'n eigen ploeg. Hij probeerde in een teammeeting in februari de boel nog te lijmen door te stellen dat alles goed zou komen, maar toen rensters begonnen te praten over de wanorde, werden ze pardoes niet meer opgesteld of kregen ze intimiderende mailtjes.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws