In een grote ronde worden de grenzen opgezocht van het fysiek mogelijke en om dat voor elkaar te krijgen, zoeken renners en teams natuurlijk ook de grenzen op. Het is dagelijks aan de wedstrijdjury van de Giro d'Italia om overtredingen van de regels vast te stellen en te bestraffen, met een gele kaart, een boete en/of tijdstraffen. In de Leiderstrui houdt gedurende drie weken dagelijks het jury-rapport voor je bij.
Er zijn in het wielerpeloton verschillende soorten overtredingen. Denk aan een plakbidon, het verkeerd weggooien van afval, plassen in het zicht van publiek, eten aannemen in de diepe finale, een gevaarlijke houding aannemen op de fiets, stayeren achter een auto, schelden, fysiek uitdelen jegens een tegenstander en ga zo maar door. De jury kan straffen op verschillende manieren, van een waarschuwing (lees: een gele kaart) tot aan diskwalificatie.
Boetes en tijdstraffen Giro d'Italia 2025
Etappe 6, donderdag 15 mei: Potenza - Napoli (227 kilometer)
Enkel Matteo Moschetti moest op de blaren zitten voor het hinderen van Olav Kooij in volle sprint. De Q36.5-Italiaan kreeg 500 Zwitserse frank boete en moest ook 13 punten inleveren in het puntenklassement.
Etappe 5, woensdag 14 mei: Ceglie Messapica - Matera (151 kilometer)
Een primeur: geen enkele renner, ploegleider of motard heeft een overtreding begaan in de lastige vijfde etappe van de Giro d'Italia. Na de vierde rit, die bol stond aan boetes, meldt de organisatie nulla da segnalare: niets te melden, dus.
Etappe 4, dinsdag 13 mei: Alberobello - Lecce (189 kilometer)
Een kleine rectificatie van de jury wat betreft zondag: niet Darren Rafferty, maar Kasper Asgreen (EF Education - EasyPost) kreeg de straf na het weggooien van de drinkbus. De Deen ontving daarmee een boete van 500 Zwitserse Frank, 25 UCI-punten in mindering en een gele kaart. Geen bidon-gooiers in rit vier, maar wel wildplassers. Quinten Hermans (Alpecin-Deceuninck), Jan Maas (Cofidis) en Milan Vader (Q36.5) kregen daar een boete van 200 Frank voor.
Picnic kon juichen met de ritwinst van Casper van Uden, maar zijn lead-out Bram Welten werd wel bestraft. Hij vertraagde tijdens de sprint en bracht anderen zo in gevaar, zo luidde het verdict van de jury: de straf: een gele kaart. Bij Groupama-FDJ was er goed nieuws voor de Italiaan Lorenzo Germani, die in de laatste 5 kilometer van de etappe een lekke band kreeg, maar door de jury in dezelfde tijd werd gezet als de winnaar.
De belangrijkste en en opvallendste straf was er voor Max Kanter van XDS Astana. De Duitser werd vijfde in de sprint, maar werd al snel gedeclasseerd vanwege een schouderduw bij Mads Pedersen (Lidl-Trek). Ook kreeg Kanter 500 frank boete, 13 punten aftrek in het puntenklassement en een gele kaart. Astana reageerde daar in een officieel statement fel op via ploegleider Alexandr Shefer: 'In onze ogen heeft Max veilig gesprint, in lijn met acties van anderen in het peloton.'
'Declasseren en geel is veel te veel', klonk het verder. 'Als we zulke momenten gaan bestraffen, moeten we het gedrag van renners buiten de laatste 5 á 10 kilometer ook evalueren. Vandaag gebeurt het onze ploeg, maar morgen kan het een ander zijn. Dit is teleurstellend nieuws voor ons.'
Etappe 3, zondag 11 mei: Vlorë - Vlorë (160,0 kilometer)
Wederom een renner van Bardiani die in overtreding is gegaan. Ditmaal was het de beurt aan Martin Marcellusi. De Italiaan gebruikte iets te vaak zijn schouders in aanloop naar de sprint, en werd daarvoor beboet. Een dure fout, want de renner sprintte naar plek acht, maar werd teruggezet naar de laatste plek van zijn groep (85e). Bovendien kreeg hij een gele kaart, een boete van 500 Zwitserse frank en 7 punten in mindering in het puntenklassement.
Twee renners gooiden tijdens de etappe hun bidon onzorgvuldig weg, waardoor de drinkbus weer terug de weg op schoot. Darren Rafferty (EF Education-EasyPost) en Ben Turner (INEOS Grenadiers) kregen daarvoor 500 Zwitserse frank aan hun broek, inclusief 25 UCI-punten in mindering. Rafferty kreeg zelfs een gele kaart voor het incident.
We zijn nog niet klaar: Arnaud Gerard (staflid bij Arkéa-B&B Hotels) gaf bevoorrading buiten de toegestane zone en is om die reden ook opgenomen in het communiqué van de jury. De Fransman moet hiervoor 500 Zwitserse frank betalen. Tot slot moet Pello Bilbao (Bahrain Victorious) gaan letten op zijn fietshouding. De coureur, in deze etappe in de aanval, heeft een waarschuwing gekregen.
Etappe 2, zaterdag 10 mei: Tirana - Tirana (13,7 kilometer, tijdrit)
Vrij weinig renners in overtreding op dag 2 van de Giro d'Italia, maar de jury had z'n handen wel vol aan de ploegleiderswagens die er achteraan reden. Alexandr Shefer (XDS Astana) kreeg 500 Zwitserse frank boete voor het niet stoppen toen zijn renner werd ingehaald, Roberto Reverberi (Bardiani) kreeg dezelfde geldstraf voor het foutief wegrijden aan de finish.
De enige coureur die we terugzien in het juryrapport is Enrico Zanoncello, ook al van Bardiani. De Italiaan hield zich niet aan de geldende afstand richting zijn voorganger (lees: hij liftte waarschijnlijk even mee op iemand die inhaalde) en kreeg daarvoor een waarschuwing.
Etappe 1, vrijdag 9 mei 2025: Durrës - Tirana (164,0 km)
Op de eerste dag moest de jury al enkele keren ingrijpen. Zo werd nummer 4 uit de daguitslag Francesco Busatto (Intermarché-Wanty) beschuldigd van een 'onregelmatige sprint'. De 22-jarige Italiaan - die door zijn resultaat tevens de witte jongerentrui draagt - zou in de sprint twee keer hebben uitgedeeld, met elleboog en zijn hoofd. Hij kreeg er slechts een gele kaart voor en geen declassering, waardoor hij zijn daguitslag en witte trui mag behouden.
Bij Bahrain Victorious werd de rekening geopend door ploegleider Gorazd Stangelj, die zich met zijn ploegleiderswagen niet hield aan de daarvoor geldende regels. Als eindverantwoordelijke voor auto 218 kreeg Stangelj 500 Zwitserse frank boete voorgeschoteld, omgerekend 534,50 euro.
Place comments
0 Comments
You are currently seeing only the comments you are notified about, if you want to see all comments from this post, click the button below.
Show all comments