...
visma giro rome Wielrennen
Wielrennen

Boetes en tijdstraffen Giro d'Italia 2025 | Jury deelt geen straffen uit, Kruijswijk wel

visma giro rome

In een grote ronde worden de grenzen opgezocht van het fysiek mogelijke en om dat voor elkaar te krijgen, zoeken renners en teams natuurlijk ook de grenzen op. Het is dagelijks aan de wedstrijdjury van de Giro d'Italia om overtredingen van de regels vast te stellen en te bestraffen, met een gele kaart, een boete en/of tijdstraffen. In de Leiderstrui houdt gedurende drie weken dagelijks het jury-rapport voor je bij.

Er zijn in het wielerpeloton verschillende soorten overtredingen. Denk aan een plakbidon, het verkeerd weggooien van afval, plassen in het zicht van publiek, eten aannemen in de diepe finale, een gevaarlijke houding aannemen op de fiets, stayeren achter een auto, schelden, fysiek uitdelen jegens een tegenstander en ga zo maar door. De jury kan straffen op verschillende manieren, van een waarschuwing (lees: een gele kaart) tot aan diskwalificatie.

Boetes en tijdstraffen Giro d'Italia 2025

Etappe 21, Rome - Rome (143 kilometer)

Het defile in Rome verliep uiterst rustig, en de organisatie zal vast hier en daar een oogje hebben toegeknepen als iemand iets te lang een bidon heeft vastgehouden. Niemand is dus tot de orde geroepen. Behalve een renner van Groupama-FDJ, die door Steven Kruijswijk werd teruggeroepen bij zijn aanval. De ongeschreven regel is namelijk dat de ploeg van de Girowinnaar het eerste rondje op kop mag rijden: die demarrage kwam dus te vroeg.

Etappe 20, Verrès - Sestrière (205 kilometer)

Er gebeurde van alles in de laatste bergrit, maar boetes of andere straffen werden niet uitgedeeld in de twintigste etappe over de Colle delle Finestre. Al moet men bij UAE Team Emirates - XRG misschien wel een strafrondje afwerken.

Etappe 19, Biella - Champoluc (166 kilometer)

Drie renners zijn op de bon geslingerd in de negentiende etappe van de Giro d'Italia. Zowel Louis Meintjes (Intermarché-Wanty), Carlos Verona (Lidl-Trek) als Damien Howson (Q36.5) kregen een boete van 200 Zwitserse Frank voor de alom bekende 'sticky bottle', het te lang vasthouden van een bidon. Ook hun ploegleiders (die 500 Frank moesten betalen) werden bestraft, maar winnaar Nicolas Prodhomme, die meerdere keren wat aannam in de finale, had blijkbaar precies genoeg gedaan om eenzelfde straf te ontlopen.

Voor Intermarché-ploegleider Dimitri Claeys was de boete niet de enige straf, want hij moest ook nog eens 500 Frank betalen voor een 'breuk in de regulaties wat betreft bewegingen van voertuigen tijdens de race en het niet opvolgen van de instructies van de commissarissen'. Zo moet de Belg in totaal liefst 1000 Frank dokken. Ook Jesus Hernandez Blazques, ploegleider van Polti VisitMalta, kreeg een boete van 500 Frank wegens dezelfde redenen.

Etappe 18, Morbegno - Cesano Maderno (144 kilometer)

Waar de renners en vrijwel alle stafleden zich in de achttiende etappe van de Giro d'Italia voorbeeldig gedroegen, viel één staflid van Israel-Premier Tech buiten de boot. Elvi Fumagelli, lid van de medische staf van Israel-Premier Tech, ging tegen de instructies van de koersorganisatie in en dat kwam hem duur te staan. Fumagelli kreeg een boete van 500 Zwitserse frank opgelegd en mag de laatste etappes niet meer als bestuurder fungeren. Ook de auto zelf wordt voor het restant van de Giro uitgesloten.

Etappe 17, San Michele all'Adige - Bormio (155 kilometer)

Lidl-Trek moest aftikken na afloop van de zeventiende rit. Renner Mathias Vacek kreeg 500 Zwitserse frank boete en 25 UCI-punten in mindering voor het weggooien van afval op een plek waar dat niet is toegestaan, terwijl ploegleider Michael Schär een gele kaart en 500 Zwitserse frank boete kreeg voor gevaarlijk rijgedrag. Op beelden was te zien dat hij de klassementsrenners probeerde in te halen op de steilste stroken van de Mortirolo.

Etappe 16, Piazzola sul Brenta - San Valentino (203 kilometer)

In de krankzinnige zestiende etappe waren het niet renners, maar vooral ploegleiders en -assistenten die op de bon geslingerd werden. Zo werden mecaniciens van Cofidis en Q36.5 beboet met 500 Zwitserse frank en een gele kaart voor het onrechtmatig ondersteunen vanuit de auto. Voor ploegleiders Gorka Guerricagoitia (Cofidis) en Kurt Bogaerts (Q36.5) was de boete twee keer zo duur en ook zij kregen een gele prent.

Groupama-FDJ en EF Education-EasyPost zagen beiden een ploeglid een gele kaart krijgen en een boete van 200 Zwitserse frank, voor het niet correct gedragen in de bevoorradingszone. David McPartland, sportief directeur van Jayco AlUla, kreeg op zijn beurt een waarschuwing omdat hij zijn auto in de verkeerde richting het parcours op reed, terwijl ook een fotograaf een gele kaart kreeg voor een 'incorrecte beweging' tijdens de koers.

Etappe 15, Fiume Veneto - Asiago (219 kilometer)

De vijftiende rit werd andermaal gewonnen door Lidl-Trek. Ditmaal was Carlos Verona de gelukkige, al werd hij wel op de bon geslingerd doordat de Spanjaard een bidon weggooide buiten de daarvoor bestemde zones, met een teamauto vlak bij zich. Naast 500 Zwitserse frank boete kreeg hij ook 25 UCI-punten in mindering.

Twee renners werden tijdens de etappe betrapt op het urineren in het bijzijn van publiek. Dit ongepaste gedrag werd vastgesteld bij Patrick Konrad (ook Lidl-Trek) en Wout van Aert (Visma | Lease a Bike). Boete: 200 Zwitserse frank.

Ook stelde de jury in het communiqué na de etappe, waar er vijftig fietsen zijn gecheckt op mechanische doping, dat ploegleider Roberto Reverberi van Bardiani zich ook niet aan de regels hield. De Italiaan krijgt een geldboete van 200 Zwitserse frank voor het niet na leven van de regels, nadat de ploeg al een waarschuwing ontving.

Etappe 14, Treviso - Nova Gorica (195 kilometer)

Damiano Caruso kreeg een gele kaart voor een opvallend moment met Dylan van Baarle. De ervaren Italiaan van Bahrain Victorious gooide zijn jasje weg en raakte daarbij de bril van de coureur van Visma | Lease a Bike, wiens bril bijna afviel. Caruso kreeg ook 25 UCI-punten in mindering en moet 500 Zwitserse frank boete betalen. Ploegleiders Tullio Pellicioli en Pieter Weening (Jayco AlUla) kregen samen 1500 Zwitserse frank boete voor het uit de auto hangen, waarbij Weening ook nog een gele kaart kreeg.

Etappe 13, Rovigo - Vicenza (180 kilometer)

Voor Kaden Groves van Alpecin-Deceuninck was het al een moeilijke zaak om nog hoog te eindigen in het puntenklassement, maar dat is het na de dertiende etappe helemaal. De Aussie verloor na afloop van de rit namelijk 10 van zijn 38 punten in het puntenklassement voor het aannemen van proviand in de laatste twintig kilometer, waar dat niet meer toegestaan was. Daarnaast kreeg hij ook 20 seconden tijdstraf en 500 Zwitserse frank boete, terwijl ploegleider Gianni Meersman 1000 Zwitserse frank moet aftikken.

Brandon McNulty (UAE Emirates-XRG) kreeg 200 Zwitserse frank boete voor urineren.

Etappe 12, Modena - Viadana (172 kilometer)

Een colaatje van een goede vriend langs de kant is Giousue Epis van Arkéa - B&B Hotels duur komen te staan. In de vroege vlucht nam hij het blikje frisdrank in eigen regio aan, maar de jury kon er niet mee lachen - aannemen van voeding buiten de feedzone van een toeschouwer - en gaf hem 500 Zwitserse frank boete en nam hem ook twee bergpunten, tien punten in het puntenklassement en twintig seconden af. Gorazd Stangelj (Bahrain Victorious) kreeg als ploegleider ook 500 Zwitserse frank boete omdat één van zijn renners een bidon weggooide.

Etappe 11, Viareggio - Castelnove ne' Monti (186 kilometer)

De kas van de UCI is in rit elf goed gespekt. Brandon Rivera en zijn INEOS-ploegleider Zak Dempster werden samen voor 700 Zwitserse frank beboet voor het geven van proviand op een niet toegestaan moment. Tom Pidcock kreeg dan weer 500 Zwitserse frank boete én moest 25 UCI-punten inleveren voor het weggooien van een bidon, terwijl ploegleiders Maxime Monfort (Lidl-Trek), Alexander Shefer (XDS-Astana) en Roberto Reverberi (VF Group-Bardiani) een waarschuwing kregen voor gevaarlijk rijgedrag.

Etappe 10, Lucca - Pisa (28 kilometer, tijdrit)

Na een voorbeeldig weekeinde hebben de ploegleiders in de tweede tijdrit van de ronde de nodige boetes gekregen. Matthew Winston (Picnic PostNL), David McPartland (Jayco AlUla), Thierry Bricaud (EF Education-EasyPost), Alexandr Shefer (XDS-Astana) en Gabriele Missaglia (Q36.5) kregen elk 500 Zwitserse frank boete voor het niet houden aan de opgestelde regels voor hun voertuig. Bergtrui Lorenzo Fortunato (Astana) kreeg 200 Zwitserse frank boete voor het niet houden van afstand ten opzichte van een voorganger.

Etappe 9, Gubbio - Siena (181 kilometer)

Twee op rij, daar ook in de negende etappe geen enkele boete of straf is uitgedeeld. Dat is misschien nog wel meer bijzonder dan een dag eerder, want het was een volledig chaotische dag op de Toscaanse grindwegen!

Etappe 8, Giulianova - Castelraimondo (197 kilometer)

Na de vijfde etappe was ook de achtste etappe een rit zonder incidenten. En dat mocht best opvallend genoemd worden, want de renners maakten er namelijk een kneiterharde koers van. Desondanks had de jury na afloop dus niets te melden.

Etappe 7, Castel di Sangro - Tagliacozzo (168 kilometer)

Carlos Verona (Lidl-Trek kreeg een boete van 200 Zwitserse frank voor het urineren in het openbaar, terwijl er drie ploegleiders een berisping kregen voor het uit het raam hangen: Fabio Baldato (UAE), Alexander Shefer (Astana) en Maximilian Sciandri van Movistar.

Etappe 6, donderdag 15 mei: Potenza - Napoli (227 kilometer)

Enkel Matteo Moschetti moest op de blaren zitten voor het hinderen van Olav Kooij in volle sprint. De Q36.5-Italiaan kreeg 500 Zwitserse frank boete en moest ook 13 punten inleveren in het puntenklassement.

Etappe 5, woensdag 14 mei: Ceglie Messapica - Matera (151 kilometer)

Een primeur: geen enkele renner, ploegleider of motard heeft een overtreding begaan in de lastige vijfde etappe van de Giro d'Italia. Na de vierde rit, die bol stond aan boetes, meldt de organisatie nulla da segnalare: niets te melden, dus.

Etappe 4, dinsdag 13 mei: Alberobello - Lecce (189 kilometer)

Een kleine rectificatie van de jury wat betreft zondag: niet Darren Rafferty, maar Kasper Asgreen (EF Education - EasyPost) kreeg de straf na het weggooien van de drinkbus. De Deen ontving daarmee een boete van 500 Zwitserse Frank, 25 UCI-punten in mindering en een gele kaart. Geen bidon-gooiers in rit vier, maar wel wildplassers. Quinten Hermans (Alpecin-Deceuninck), Jan Maas (Cofidis) en Milan Vader (Q36.5) kregen daar een boete van 200 Frank voor.

Picnic kon juichen met de ritwinst van Casper van Uden, maar zijn lead-out Bram Welten werd wel bestraft. Hij vertraagde tijdens de sprint en bracht anderen zo in gevaar, zo luidde het verdict van de jury: de straf: een gele kaart. Bij Groupama-FDJ was er goed nieuws voor de Italiaan Lorenzo Germani, die in de laatste 5 kilometer van de etappe een lekke band kreeg, maar door de jury in dezelfde tijd werd gezet als de winnaar.

De belangrijkste en en opvallendste straf was er voor Max Kanter van XDS Astana. De Duitser werd vijfde in de sprint, maar werd al snel gedeclasseerd vanwege een schouderduw bij Mads Pedersen (Lidl-Trek). Ook kreeg Kanter 500 frank boete, 13 punten aftrek in het puntenklassement en een gele kaart. Astana reageerde daar in een officieel statement fel op via ploegleider Alexandr Shefer: 'In onze ogen heeft Max veilig gesprint, in lijn met acties van anderen in het peloton.'

'Declasseren en geel is veel te veel', klonk het verder. 'Als we zulke momenten gaan bestraffen, moeten we het gedrag van renners buiten de laatste 5 á 10 kilometer ook evalueren. Vandaag gebeurt het onze ploeg, maar morgen kan het een ander zijn. Dit is teleurstellend nieuws voor ons.'

Etappe 3, zondag 11 mei: Vlorë - Vlorë (160,0 kilometer)

Wederom een renner van Bardiani die in overtreding is gegaan. Ditmaal was het de beurt aan Martin Marcellusi. De Italiaan gebruikte iets te vaak zijn schouders in aanloop naar de sprint, en werd daarvoor beboet. Een dure fout, want de renner sprintte naar plek acht, maar werd teruggezet naar de laatste plek van zijn groep (85e). Bovendien kreeg hij een gele kaart, een boete van 500 Zwitserse frank en 7 punten in mindering in het puntenklassement.

Twee renners gooiden tijdens de etappe hun bidon onzorgvuldig weg, waardoor de drinkbus weer terug de weg op schoot. Darren Rafferty (EF Education-EasyPost) en Ben Turner (INEOS Grenadiers) kregen daarvoor 500 Zwitserse frank aan hun broek, inclusief 25 UCI-punten in mindering. Rafferty kreeg zelfs een gele kaart voor het incident.

We zijn nog niet klaar: Arnaud Gerard (staflid bij Arkéa-B&B Hotels) gaf bevoorrading buiten de toegestane zone en is om die reden ook opgenomen in het communiqué van de jury. De Fransman moet hiervoor 500 Zwitserse frank betalen. Tot slot moet Pello Bilbao (Bahrain Victorious) gaan letten op zijn fietshouding. De coureur, in deze etappe in de aanval, heeft een waarschuwing gekregen.

Etappe 2, zaterdag 10 mei: Tirana - Tirana (13,7 kilometer, tijdrit)

Vrij weinig renners in overtreding op dag 2 van de Giro d'Italia, maar de jury had z'n handen wel vol aan de ploegleiderswagens die er achteraan reden. Alexandr Shefer (XDS Astana) kreeg 500 Zwitserse frank boete voor het niet stoppen toen zijn renner werd ingehaald, Roberto Reverberi (Bardiani) kreeg dezelfde geldstraf voor het foutief wegrijden aan de finish.

De enige coureur die we terugzien in het juryrapport is Enrico Zanoncello, ook al van Bardiani. De Italiaan hield zich niet aan de geldende afstand richting zijn voorganger (lees: hij liftte waarschijnlijk even mee op iemand die inhaalde) en kreeg daarvoor een waarschuwing.

Etappe 1, vrijdag 9 mei 2025: Durrës - Tirana (164,0 km)

Op de eerste dag moest de jury al enkele keren ingrijpen. Zo werd nummer 4 uit de daguitslag Francesco Busatto (Intermarché-Wanty) beschuldigd van een 'onregelmatige sprint'. De 22-jarige Italiaan - die door zijn resultaat tevens de witte jongerentrui draagt - zou in de sprint twee keer hebben uitgedeeld, met elleboog en zijn hoofd. Hij kreeg er slechts een gele kaart voor en geen declassering, waardoor hij zijn daguitslag en witte trui mag behouden.

Bij Bahrain Victorious werd de rekening geopend door ploegleider Gorazd Stangelj, die zich met zijn ploegleiderswagen niet hield aan de daarvoor geldende regels. Als eindverantwoordelijke voor auto 218 kreeg Stangelj 500 Zwitserse frank boete voorgeschoteld, omgerekend 534,50 euro.

2 claps
2 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws