Column: Eigenlijk best prima dat jij elke dag naar de finish van de Giro-E moet kijken Wielrennen
Wielrennen

Column: Eigenlijk best prima dat jij elke dag naar de finish van de Giro-E moet kijken

Column: Eigenlijk best prima dat jij elke dag naar de finish van de Giro-E moet kijken

De Giro d’Italia zit dit jaar boordevol verrassingen. Richting het slotweekend staan meerdere 35+’ers nog hoog in het klassement, rijdt iemand uit het Montferland in de bergtrui en blijkt dat er nog verrassend veel liefhebbers van pizza Hawaii zijn. Toch kunnen we voor deze zaken tenminste nog wel een verklaring vinden, voor iets anders op het eerste gezicht niet...

Kijk, wanneer Vincenzo Nibali en Domenico Pozzovivo hoog staan in het klassement, kunnen we dat toeschrijven aan hun klasse en ervaring. Datzelfde geldt voor Koen Bouwman in het blauw, die met zijn vrije rol, sterke sprint bergop en een flinke dosis onverzettelijkheid terecht bovenaan dat bergklassement staat. Over die pizza Hawaii kunnen we ook niet twisten: dat blijft smaak.

Toch hebben we deze Giro d’Italia een groter vraagstuk. Misschien dat nog niet iedereen hem zichzelf gesteld heeft, maar waar hij of zij ongetwijfeld benieuwd naar is: WAAROM MOETEN WE ELKE DAG NAAR DE FINISH VAN DE GIRO-E KIJKEN?

Dit moest even van mijn hart. Na bijna drie weken koers volgen heb ik, net als vele anderen, bijna iedere dag wel de finish van de Giro d’Italia voor e-bikes meegepakt. Een klein stukje van de koers, zonder verdere context en zonder enig idee wat we nou daadwerkelijk zien. Nu de ronde bijna op zijn eind loopt, is het nodig tijd dat er antwoorden volgen. Dus ging ik maar op onderzoek uit.

Oké, dat is niet helemaal waar. Ik heb slechts de website van de Giro-E gelezen.

Wat is de Giro-E eigenlijk?

Zoals we na alle korte fragmentjes vast al doorhadden, finisht de Giro-E iedere dag op dezelfde plek als die van de reguliere ronde. De renners op de elektrische fietsen hebben bij binnenkomst echter een stuk minder kilometers in de benen. De etappes zijn zo tussen de 70 en 100 kilometer lang. Het openingsweekend in Hongarije werd niet aangedaan.

In tegenstelling tot bij de gewone Giro wordt het algemeen klassement in de Giro-E niet op basis van tijd beslist. Je kunt op basis van verschillende ‘opdrachten’ punten verdienen, die uiteindelijk bepalen wie het hoogst komt te staan. Wat mij vooral goed deed, is dat er ook een team namens Giro-organisator RCS meedoet. Gezien hun zesde plaats in de ranking wordt hier niet aan competitievervalsing gedaan.

Bij verschillende teams doen bekende namen mee. Zo hoorden we Eurosport-commentator Karsten Kroon al meermaals speculeren over die renner in de regenboogtrui die het al een aantal dagen goed deed in de ronde: ‘Is het Igor Astarloa?’ Ja hoor, het bleek hem te zijn! Ook Andrea Tafi en Roberto Ferrari zijn van de partij. Die laatste staat met zijn team momenteel zelfs eerste. Toch mooi, aangezien hij in zijn tijd bij de spierkracht-categorie eerder te boek stond als sprinter dan klassementsrenner. Dat moet voor meer renners met gebroken klassementsambities interessant klinken (vul gerust zelf een naam in).

Maar goed, dit verklaart nog niet wáárom de Giro-organisatie het nodig vindt om iedere dag in aanloop naar de finale van hun publiekstrekker een stuk Giro-E uit te zenden. Zij doen dat om aandacht te creëren voor duurzame mobiliteit. In plaats van de auto de fiets pakken, ook op moeilijk begaanbaar terrein met veel hoogteverschil. Eerlijk is eerlijk, dat doen die fietsen zeer netjes. Het streven is ook nobel, gezien de klimaatuitdagingen en andere aan de auto gerelateerde problemen.

Genieten van cultstatus

Toch vraag ik me af of je op deze manier het gewenste effect weet te bereiken, zeker wanneer niemand echt weet waarvoor je evenement dient. Op deze manier lijkt het er eerder op of een tegengesteld effect gecreëerd wordt. Althans, het zou niet het beeld zijn waar ik (mocht ik een verstokte autogebruiker zijn) mezelf door aangesproken zou voelen. Zelfs bij twee van de grootste wielerliefhebbers van de Benelux doet het weinig enthousiasme aanwakkeren:

Lees verder onder de tweet.

Vooralsnog lijkt het erop dat de Giro-E vooral veel aan cultstatus aan het winnen is. Maar ook op die manier kun je natuurlijk mensen over de streep trekken om mee te doen en die elektrische fiets op te stappen. Laten we er daarom dan maar vooral van genieten.

Ben nu al benieuwd naar de dertig seconden die we morgen te zien krijgen...

Jannick van der Hooft (E-mail: j.vanderhooft@indeleiderstrui.nl / Twitter: @jannick_der)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws