Demi Vollering moest zondag de eindzege in de Ronde van Zwitserland voor vrouwen aan Marlen Reusser laten. De Nederlandse van FDJ-Suez gaf na afloop van de etappe te kennen dat de koers in het land waar ze woont er misschien wel niet die wedstrijd te veel aan was, maar ploegleider Lars Boom maakt zich geen zorgen richting de Tour de France Femmes. Dat vertelde hij in Küssnacht aan In de Leiderstrui.
Vollering kwam overkookt binnen na de slotrit van de Zwitserse wedstrijd, waar ze een blok met ook de Ardennenklassiekers en rondes van Spanje, Baskenland en Catalonië afsloot. 'Hoe ik me voel? Leeg', zei ze aan de aankomst. 'Het is tijd om te gaan slapen. Ik voelde het al aankomen dat ik niet zou kunnen volgen.'
'Nu kijk ik er vooral naar uit om in een meer hier te springen, naar huis te gaan en wat rust te pakken. Ik heb de afgelopen weken heel veel gekoerst en heb de Vuelta, Baskenland en Catalonië gewonnen. Het kan ook niet altijd raak zijn en schijnbaar was dit de wedstrijd teveel. Elke keer dat ik tegen mijn limiet aan reed, kreeg ik het moeilijk. In deze laatste etappe ben ik op en over mijn limiet gegaan', aldus Vollering.
Lees verder onder de foto!

Boom: 'Mannen koersen 3 weken, vrouwen 9 dagen'
De vrouwenkalender zit anders in elkaar bij de mannen, met een gebalder programma in mei en juni en vervolgens een rustiger juli. Voor degenen die de Giro d'Italia niet rijden althans, zoals Vollering. Volgens Boom kan zijn kopvrouw nu dus ook wel de rust pakken richting de Tour de France Femmes missen.
'Ze doet nu alleen een hoogtestage en ik weet ook niet of we zo'n voorbereidingskoers richting de Tour moeten missen, zoals we die bij de mannen wel meerdere hebben. Dit is de laatste wedstrijd die Demi zal rijden voor de Tour de France Femmes', aldus Boom over de koers die op 26 juli start in Vannes. 'Bij de vrouwen is het natuurlijk ook iets anders. Bij de mannen koers je drie weken, bij de vrouwen negen dagen', stipt de ploegleider aan.
'Demi weet ook wel wat ze bij zo'n hoogtestage moet doen', gaat hij verder. 'Die stages zijn heel belangrijk en het effect is duidelijk te zien. Demi gaat al langer op hoogte, ze doet dat al een aantal jaar. Voor andere vrouwen is dat minder het geval, maar je ziet het toch wel steeds meer terug. Namens ons zitten er nu bijvoorbeeld ook al vier op hoogte voor de Giro. Zo vult het elkaar wat aan.'
FDJ-Suez - dat niet gelieerd is aan Groupama-FDJ, hoort daarin bij de best gestructureerde ploegen, met de toprenners die het aan boord heeft. 'Bij andere ploegen is die overgang wat makkelijker, omdat ze bij de mannen al langer gaan. Wij moeten dat zelf nog een beetje uitvinden en dat lukt tot nu toe goed.'
Lees verder onder de foto!

Performance Coach Decroix: 'We zijn geen robots'
Bij Sporza kwam Lieselot Decroix, performance coach bij FDJ-Suez, ook terug op de woorden van Vollering. 'Het leek ons een uitgebalanceerde planning met voldoende rustmomenten. Demi is iemand met een enorme motor die erg snel herstelt van dergelijke inspanningen', aldus de Belgische.Maar nu voelde ze zich niet goed en moeten we op zoek naar de redenen waarom. Logisch, want we zijn geen robots. Ook toprensters kunnen iets voorhebben.'
Ook zij maakt zich niet druk. 'Verschillende wegen leiden naar Rome. Het is dan van belang om 100% te blijven geloven in de keuzes die je maakt . We gaan steeds op zoek naar manieren om de grenzen te verleggen. Soms moeten we bijschakelen, maar dat is net het mooie aan coaching. Het gaat Demi nu deugd doen om even thuis te zijn en erna een trainingsblok op hoogte af te werken', herhaalt ze de woorden van Boom.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties