Fuglsang ziet grote verandering in peloton: 'Gebrek aan respect tussen renners'

Fuglsang ziet grote verandering in peloton: 'Gebrek aan respect tussen renners'

De 36-jarige Jakob Fuglsang rijdt inmiddels al een hele tijd mee in het profpeloton en heeft onlangs nog een driejarig contract getekend bij zijn nieuwe ploeg Israel Start-Up Nation. In al die jaren heeft hij veel zien veranderen in het peloton, maar het respect onderling vindt de Deen toch wel het meest zorgwekkende.

Fuglsang startte zijn WorldTour-carrière in 2009 bij Saxo Bank en reed vanaf 2013 negen seizoenen voor Astana. Bij de Kazachse ploeg won hij met Luik-Bastenaken-Luik (2019) en de Ronde van Lombardije (2020) twee Monumenten en reed hij nog veel mooie andere overwinningen bijeen. Vanaf 2022 hoopt hij die zegetocht voort te zetten bij zijn nieuwe ploeg Israel Start-Up Nation. De Deen zal in 2022 worden uitgespeeld in verschillende rondes, met als hoofddoel de Tourstart in eigen land. In de Tour de France is het doorgaans nog nerveuzer dan in andere wedstrijden en is het dringen voor een goede plek.

De steeds groeiende strijd in het peloton is iets wat Fuglsang verontrust, maar vooral het feit dat renners zelf meer risico's aangaan. 'Ik denk dat er minder respect is in het peloton. Dat is niet iets wat ik denk, dat is zo. Renners rijden dichter bij elkaar en remmen minder om op een goede plek te zitten. Elk klein gat wordt gebruikt en iedereen wil vooraan zitten', zo laat hij weten aan VeloNews. Om het veiliger te maken binnen het peloton, ligt de oplossing volgens Fuglsang dan ook niet alleen bij het maken van regels. 'We kunnen praten over veiligheidsmaatregelen, barrières en andere dingen, maar wij als renners hebben de grootste verantwoordelijkheid voor de veiligheid.'

Fuglsang wil met renners een statement maken: 'OK, niet meer op deze manier'

Volgens Fuglsang moeten renners daarom nu eens duidelijk maken dat het klaar moet zijn met de gevaarlijke valpartijen. 'We moet zeggen: "OK, we willen het niet meer op deze manier." Daarnaast spreekt Fuglsang tegenver VeloNews ook over motorrijders die een probleem vormen in het huidige peloton. 'Zij hebben veel invloed op de race en kunnen ervoor zorgen dat kopgroepen wegblijven of niet. Er kan een regel of onderlinge afspraak zijn dat je niet achter de motor gaat zitten. Het moet een herenakkoord en respect zijn tussen de renners. Ik denk niet dat je met gele en rode kaarten kunt werken.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Klassementen veldrijden 2021/2022 | Aerts en Betsema nieuwe leiders X2O

Het veldritseizoen 2021-2022 is inmiddels in gang geschoten. Na enkele opwarmers beginnen de renners en rensters stilaan ook...

Ondertussen in het peloton | Pogacar op visite bij Manchester City-coach Guardiola

Dagelijks gebeurt er enorm veel in de wielerwereld en de informatiemachine stopt vrijwel nooit. Maar naast het grote en be...

Van Aert wil in 2022 voor groen gaan: 'Verwacht van de ploeg dat die me daarin steunt'

Het hoge woord is eruit: Wout van Aert gaat zich in 2022 voor het eerst in zijn loopbaan richten op de groene trui in de Tour...

Movistar Team 2022 | Selectie rond, Alba verlaat ploeg voor Androni Giocattoli

Movistar Team, de ploeg waar altijd iets gebeurt! Het is de ploeg van superster Alejandro Valverde, maar voor hoe lang nog? I...

Interview | Wél Van der Poel, geen publiek in Rucphen: 'We kunnen heel wat bieden'

Het was een week van ups en downs voor de organisatie van de Wereldbekercross in Rucphen, die zaterdag 18 december op het pro...

Baanwielrennen: Programma, uitslagen en klassementen UCI Track Champions League 2021

Niet alleen een EK, WK en Olympische Spelen in 2021 voor de beste baanwielrenners ter wereld. Met de UCI Track Champions Leag...

Hoe Fabio Aru als gewezen Italiaanse wielerlegende uiteindelijk vertrok door de achterdeur

In zijn beste dagen gebruikte hij zijn fiets niet als vervoersmiddel, maar als geweer. Als hij op de pedalen ging staan, viel...

Voorbeschouwing Wereldbeker Besançon 2021 | Wereldtop voor het eerst op uitdagend parcours

De wereldbekerkalender in het veldrijden werd voor dit seizoen flink uitgebreid, met de nadruk op een meer internationaal kar...

Wielrennen op TV 27 november 2021 | Naast veldrijden ook baanwielrennen op televisie!

In de weken dat de wielerfan van veldrit naar veldrit leeft, is het verfrissend dat er op zaterdag 27 november meer moois is...

Aerts ploetert naar overtuigende winst in Kortrijk, Van Kessel sterk derde

Toon Aerts heeft op karakteristieke wijze de Urban Cross in Kortrijk op zijn naam geschreven. De renner van Baloise-Trek Lion...

Lees meer

Net binnen

IDL Kijktip | Voor de jonge (en oude) kijkers: zo won Joop Zoetemelk de Tour de France

Toen ons vrijdagochtend het bericht bereikte dat het nog altijd niet super gaat met Joop Zoetemelk, schrokken we toch even. D...

Voorbeschouwing Wereldbeker Besançon 2021 | Wereldtop voor het eerst op uitdagend parcours

De wereldbekerkalender in het veldrijden werd voor dit seizoen flink uitgebreid, met de nadruk op een meer internationaal kar...

Hoe Fabio Aru als gewezen Italiaanse wielerlegende uiteindelijk vertrok door de achterdeur

In zijn beste dagen gebruikte hij zijn fiets niet als vervoersmiddel, maar als geweer. Als hij op de pedalen ging staan, viel...

Interview | Wél Van der Poel, geen publiek in Rucphen: 'We kunnen heel wat bieden'

Het was een week van ups en downs voor de organisatie van de Wereldbekercross in Rucphen, die zaterdag 18 december op het pro...

Klassementen veldrijden 2021/2022 | Aerts en Betsema nieuwe leiders X2O

Het veldritseizoen 2021-2022 is inmiddels in gang geschoten. Na enkele opwarmers beginnen de renners en rensters stilaan ook...

Lees meer