Fuglsang ziet grote verandering in peloton: 'Gebrek aan respect tussen renners' Wielrennen
Wielrennen

Fuglsang ziet grote verandering in peloton: 'Gebrek aan respect tussen renners'

Fuglsang ziet grote verandering in peloton: 'Gebrek aan respect tussen renners'

De 36-jarige Jakob Fuglsang rijdt inmiddels al een hele tijd mee in het profpeloton en heeft onlangs nog een driejarig contract getekend bij zijn nieuwe ploeg Israel Start-Up Nation. In al die jaren heeft hij veel zien veranderen in het peloton, maar het respect onderling vindt de Deen toch wel het meest zorgwekkende.

Fuglsang startte zijn WorldTour-carrière in 2009 bij Saxo Bank en reed vanaf 2013 negen seizoenen voor Astana. Bij de Kazachse ploeg won hij met Luik-Bastenaken-Luik (2019) en de Ronde van Lombardije (2020) twee Monumenten en reed hij nog veel mooie andere overwinningen bijeen. Vanaf 2022 hoopt hij die zegetocht voort te zetten bij zijn nieuwe ploeg Israel Start-Up Nation. De Deen zal in 2022 worden uitgespeeld in verschillende rondes, met als hoofddoel de Tourstart in eigen land. In de Tour de France is het doorgaans nog nerveuzer dan in andere wedstrijden en is het dringen voor een goede plek.

De steeds groeiende strijd in het peloton is iets wat Fuglsang verontrust, maar vooral het feit dat renners zelf meer risico's aangaan. 'Ik denk dat er minder respect is in het peloton. Dat is niet iets wat ik denk, dat is zo. Renners rijden dichter bij elkaar en remmen minder om op een goede plek te zitten. Elk klein gat wordt gebruikt en iedereen wil vooraan zitten', zo laat hij weten aan VeloNews. Om het veiliger te maken binnen het peloton, ligt de oplossing volgens Fuglsang dan ook niet alleen bij het maken van regels. 'We kunnen praten over veiligheidsmaatregelen, barrières en andere dingen, maar wij als renners hebben de grootste verantwoordelijkheid voor de veiligheid.'

Fuglsang wil met renners een statement maken: 'OK, niet meer op deze manier'

Volgens Fuglsang moeten renners daarom nu eens duidelijk maken dat het klaar moet zijn met de gevaarlijke valpartijen. 'We moet zeggen: "OK, we willen het niet meer op deze manier." Daarnaast spreekt Fuglsang tegenver VeloNews ook over motorrijders die een probleem vormen in het huidige peloton. 'Zij hebben veel invloed op de race en kunnen ervoor zorgen dat kopgroepen wegblijven of niet. Er kan een regel of onderlinge afspraak zijn dat je niet achter de motor gaat zitten. Het moet een herenakkoord en respect zijn tussen de renners. Ik denk niet dat je met gele en rode kaarten kunt werken.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws