...
marco frigo Wielrennen
Wielrennen

'Italiaanse Wout van Aert' schrijven we op na krankzinnige solo: 'In de Giro zijn er veel van zulke beklimmingen'

marco frigo

Als je hem op de fiets ziet zitten, de gespierde kuiten ziet ronddraaien en de blik op oneindig ziet staan, is de vergelijking met Wout van Aert snel gemaakt. De Belg van Visma | Lease a Bike heeft misschien wat bredere benen, maar hij kan in de Giro d'Italia nog weleens heel vaak te maken krijgen met Marco Frigo. De 25-jarige Italiaan van Israel-Premier Tech boekte woensdag in de Tour of the Alps zijn eerste profzege en zette daarmee zijn ambities voor de Giro stevig in de verf. In de Leiderstrui hoorde hem aan.

Dat Frigo in de derde etappe in de Tour of the Alps mee zat in de vlucht, mocht geen verrassing heten. Sinds hij in 2023 de overstap maakte van de opleidingsploeg naar het WorldTour-team van Israel-Premier Tech greep de Italiaan iedere kans aan om aan te vallen. In zijn eerste Giro in 2023 zat hij al drie keer mee, vorig jaar twee keer. In de Vuelta a España maakte Frigo maar liefst zes keer deel uit van de vlucht van de dag, met allerlei ereplaatsen tot gevolg.

Woensdag zat hij in een grote kopgroep en besloot hij op 72 kilometer van de streep solo te gaan. 'We wisten dat het een dag kon zijn voor de vlucht en dus moesten we oplettend zijn. Gelukkig zat ik mee in een grote groep, waarin het nooit heel lekker ronddraait. Daarom vond ik het een goed idee om van ver aan te vallen en zo een selectie te maken. Het was een risico, maar ik wilde ook graag de benen testen, als voorbereiding op de Giro. Eerst geloofde ik er niet in, maar toen groeide het gat...', zei hij na afloop.

In de persconferentie ging Frigo dieper in op zijn krankzinnige onderneming. Eigenlijk klonk het allemaal vrij logisch, toen de analyse volgde. 'Het was niet het plan om van zo ver te gaan, maar ik heb vanuit zo'n grote groep ook weleens verloren, dus is het beter om te anticiperen. Met mijn manier van koersen is het beter om één tempo aan te houden, voor zolang dat kan. Dat heb ik gedaan en het heeft gewerkt.'

Lees verder onder de video

Frigo vergeleken met Van Aert en De Marchi

Een dagje lekker trainen, zo bleek. 'Ik kom van een trainingskamp, dus deze Tour of the Alps is in dienst van de Giro. Ik miste de laatste dagen een beetje intensiteit, dus was het nodig om één tempo te rijden en niet te wachten op de laatste klim, waar de betere klimmers mij hadden kunnen lossen. Ook daarom viel ik aan', aldus Frigo, die moet lachen als we hem 'de Italiaanse Wout van Aert' noemen, qua koers-stijl en houding op de fiets. 'Dit is mijn karakter. Als ik voel dat ik kan winnen, dan vecht ik heel hard om mee vooraan te zijn.'

'Als ik won in mijn carrière, was het in 99 procent van de tijd met een solo. Ik heb niet veel gewonnen, maar het is wel de manier voor mij om te winnen', vervolgt Frigo, die door de Italianen de vergelijking met de na 2025 afzwaaiende Alessandro De Marchi (Jayco-AlUla) kreeg voorgelegd. 'Alessandro heeft een geweldige carrière gehad en ik zou mijn ziel verkopen, om een carrière zoals die van hem te hebben. We lijken inderdaad wel op elkaar. Ik heb één jaar met hem samen gereden en heb toen al zoveel van hem geleerd. Ik vond het jammer toen ik hoorde van zijn besluit om te stoppen.'

De Marchi won in 2014 en 2015 een etappe in de Vuelta, precies zoals Van Aert dat al zo vaak deed in grote rondes: vanuit de vlucht. Frigo droomt van zo'n rol in mei. 'Ik ben opgegroeid in de wetenschap dat ik nooit een klimmer zou worden, maar ik heb altijd de mindset gehad dat ik bergop moet blijven vechten. Daarom geef ik niet zo makkelijk op, ondanks mijn 70 kilo (en 1.88 meter, red.). Als het een lange klim is met gunstige percentages, dan kan ik echt mijn tempo rijden. In de Giro zullen er veel van zulke beklimmingen zijn, op zware dagen, waarop het veel zal gaan om het lijden op de fiets en de motor die je hebt, helemaal in de kopgroep. Vanuit daar kan ik mijn ei kwijt en voel ik me comfortabel.'

Lees verder onder de foto

marco frigo

Giro-hoop Derek Gee noemt Frigo 'indrukwekkende renner'

Als iemand weet waartoe Frigo in staat is, is het Derek Gee. De 27-jarige Canadees rijdt als sinds 2022 samen met de Italiaan, toen nog bij de continentale opleidingsploeg. Samen gaan ze in mei naar de Giro, Gee als klassementsrenner en Frigo als rittenkaper. 'Marco is een geweldige gast. Hij werkt hard en is een goede vriend. Ik ben gelukkig dat ik hem mijn teamgenoot mag noemen, en dat hij hier wint', klonk het glimlachend bij de man, drie zelf derde werd bij de klassementsmannen in rit 3 op woensdag.

Dat Frigo het ging halen, had Gee eerlijk gezegd niet verwacht. 'Ik hoorde op een bepaald punt de voorsprong, maar het was nog best ver van de finish. Toen dacht ik wel: je weet het nooit, het zou indrukwekkend zijn als hij dit afrondt. Maar hij is een ook een indrukwekkende renner.' Ook bij hem gooien we de vergelijking met Van Aert er maar in. 'Haha, ja. Hij is heel divers, lastig om te zeggen wat voor soort renner hij echt is. Hij is gewoon een heel goede renner.'

In de Giro rekent Gee zich rijk, met Frigo als hulp aan z'n zijde. 'Het wordt mooi om met hem samen te werken in ons klassementsdroom voor de Giro, nadat we in 2023 al samen in zoveel kopgroepen zaten. Het is cool om met hem te rijden, want we zijn best wel hetzelfde.' Klassementen zitten er voor Frigo echter nog niet in, gaf hij toe. 'Het is een proces dat aan de gang is. In de grootste wedstrijden ben ik nog niet de leider, maar bij deze ploeg krijg ik wel alle steun in mijn ambities in de kleinere wedstrijden. Verantwoordelijkheid in bijvoorbeeld klassementen zal na de Giro wel komen. Daar ben ik nog niet, mijn doel is nu om iedere dag beter te zijn dan de dag ervoor.'

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Place comments

666

0 Comments

More comments

You are currently seeing only the comments you are notified about, if you want to see all comments from this post, click the button below.

Show all comments

more news

Are you visiting from outside the Netherlands? Check out our international site: