Hoewel er volgens UAE Team Emirates-XRG nog genoeg groei zit op grote ster Tadej Pogacar, helpt de ploeg hem naast z'n fysieke en mentale groei ook met een razendsnelle, nieuwe fiets onder zijn kont. Met de Colnago Y1Rs heeft de meest succesvolle wielerploeg van het moment naar eigen zeggen een nieuwe standaard gezet aangaande aerodynamica. In de Leiderstrui sprak met Project Engineer Filippo Galli over het nieuwe pronkstuk van Colnago en UAE Team Emirates-XRG.
Met een prijskaartje van 10.500 euro is de Colnago Y1Rs vanaf mei pas te koop, maar Pogacar en consorten werken er sinds december mee. 'Ontworpen om de wind te trotseren, de ultieme uitdrukking van aerodynamische efficiëntie', zo wordt de aero-fiets omschreven via de officiële kanalen van het Italiaanse fietsmerk. 'Deze fiets is gebouwd voor optimale prestaties in de snelste races, gecombineerd met alle geavanceerde technologieën het design voor sprinters en aanvallers.'
Niet te vergelijken met de V4RS dus, de vederlichte klimfiets van UAE Team Emirates-XRG, waar Pogacar mee wegreed wanneer hij wilde. Maar anno 2025 leven we ook niet meer in een wielersport, waarin één fiets genoeg is. Voor ieder soort race is er iets en Team Pogi denkt voor het vlakke en heuvelachtige terrein een wapen gevonden te hebben. 'Tests in de windtunnel hebben aangetoond dat de Y1Rs 20 watt bespaart bij een snelheid van 50 kilometer per uur.'
Lees verder onder de foto

Gehoekte zadelpen en hippe cockpit als belangrijkste vernieuwingen in Colnago Y1Rs
Duiken we in de details van de fiets, dan vallen meteen twee dingen op. Het eerste is de gehoekte achterkant, met schuine zadelpen. Een blik op het stuur - of de cockpit zoals Galli het graag noemt - toont een soort Batman-achtige vorm, met een diepe V-vorm richting het frame. 'De speciale vorm van het stuur is niet nieuw, dat pretendeert Colnago ook niet. Cervélo heeft al eens zoiets gedaan en Colnago heeft op de baan in de jaren tachtig zelfs al zo'n vorm gebruikt', benadrukt Galli.
En toch is het bijzonder dat Colnago een dergelijke lay-out winstgevend heeft weten te maken. 'Het was aan ons om de vorm te optimaliseren, voor aerodynamica, stijfheid en daarmee het gevoel op de fiets. Ik ben trots op de voorkant, omdat het echt een uitdaging was en ik weet hoeveel werk erin zit. Dat we de performance er uiteindelijk uit hebben gekregen, is met dank aan het hele proces met alle partijen.'
'En voor de toekomst hebben we er tevens een model uitgehaald, waarmee we de aerodynamica beter kunnen blijven testen', zo kijkt Galli alvast vooruit naar de toekomst. 'We denken altijd aan de volgende fiets en werken aan nieuwe projecten. Er staat geen nieuwe launch gepland, maar als je de beste renners in de wereld verzorgt, moet je altijd vooruit. Andere teams zullen proberen deze fiets na te bootsen, dus we moeten up to date blijven.'
Lees verder onder de foto

UAE Team Emirates wilde niet ten koste van alles meer aerodynamica
Het zijn stevige uitspraken van Galli, die er heilig van overtuigd is dat de Colnago Y1Rs een nieuwe trendsetter is in de constante zoektocht naar aerodynamica en snelheid. 'Ik ben vooral bezig geweest met de aerodynamica en performance van deze fiets. Aerodynamica is de basis en de belangrijkste pijler van de Y1Rs, dat zie je al als je ernaar kijkt. We hebben echter meer proberen te doen, met dank aan de input van de ploeg.'
UAE Team Emirates-XRG had logischerwijs een heel belangrijke stem in de bouw van de nieuwe fiets. 'Ze wilden graag een aerodynamische fiets, als we daarmee niet zouden tornen aan het gevoel in de koers, bijvoorbeeld voor sprinters in de bochten van finales of in snelle etappes. We hadden een luxeprobleem bij de start van dit proces, want we hebben reeds de beste renner in de wereld die tevreden was over de Colnago-fiets die we hadden, in alle racesituaties.'
We praten over Tadej Pogacar, een man met wie volgens Galli constant rekening is gehouden. 'Als je de fiets wil verbeteren, moet je verder vanuit dat startpunt, waarbij we met Colnago vol vertrouwen waren dat we de fiets nog meer aerodynamisch konden maken, zonder daarbij afbreuk te doen aan de fiets waar Tadej zo blij mee was. Die was al heel snel en goed en die blijven we ook gebruiken voor bergetappes, of wedstrijden met veel hoogtemeters. Deze aerodynamica-fiets is namelijk 200 a 300 gram zwaarder dan de V4RS.'
Lees verder onder de foto

Wanneer kies je als UAE-renner voor aerodynamica en wanneer voor gewicht?
200 gram is een lichtjaar in het wielrennen. Je zou er in één klap een aerodynamisch voordeel van 20 watt weer mee verspelen. De renners van UAE Team Emirates-XRG kiezen daardoor per koers welke fiets ze nemen, de Y1Rs of toch de V4RS. 'Het is aan de renners en op basis van tests welke fiets er wordt gebruikt. Daarvoor gaan we de frames ook nog met verschillende wielen en banden testen, al weet ik nu al dat dit aerodynamische frame niet samen gaat met de lichtste wielen', aldus Galli.
'We hebben ook verschillende aerodynamische bidons gebruikt, maar vanuit de renners kwam al snel naar voren dat ze liever de ronde bidons hebben in de race-dynamiek, dus die hebben we geoptimaliseerd', toont de Italiaan oog voor detail. 'Ook hebben we met renners heel veel getest op de juiste stijfheid van de voorkant, wat best een uitdaging was. Door nieuwe ideeën voor het design zijn we er uiteindelijk in geslaagd.'
'In december en januari hebben we diepere analyses gedaan, door alle renners op de fiets te laten rijden, op verschillende parcoursen', klinkt het verder. Zo krijgen ze in de performance-staf een perfect beeld van wanneer welke fiets het meeste winst geeft. 'Ik weet niet exact waar het kantelpunt ligt. De aerodynamische fiets is zwaarder, maar wint ook 20 watt. Het gaat ook van de renner afhangen en hun rol', benadrukt Galli.
Lees verder onder de foto

Pogacar mag in Milaan-Sanremo kiezen tussen Colnago V4RS en Y1Rs
Als we doorvragen, wil Galli best iets meer vertellen over wanneer hij denkt dat de Y1Rs voor een echt verschil kan zorgen. 'Denk aan renners die in vlakke stukken moeten achtervolgen in het peloton, of een lange aanval van 50, 60 of zelfs 100 kilometer, zoals Tadej in 2024 vaak heeft gedaan. Als hij wegrijdt en het laatste deel van de etappe is vlak of glooiend, of er staat wind, dan is het de beste keuze.'
Een typische Milaan-Sanremo-fiets? Galli glimlacht. Hij kan niet ontkennen dat de aero-fiets in het eerste Monument van het jaar voor verschil kan zorgen. 'Voor Milaan-Sanremo is deze fiets heel geschikt. Ik zou het logisch vinden als Pogacar hem daar gaat gebruiken, omdat het een race op hoge snelheid is. En dan denk ik ook aan de mannen die de hele dag op kop moeten gaan rijden. Wat Tadej uiteindelijk gaat doen, is aan hem. Maar als je het me nu vraagt, zou het logisch zijn als hij voor de nieuwe fiets gaat.'
'Snelle races, lange uren in de kopgroep, heel snelle etappes, maar ook de cols aan 4 of 5 procent, die tegenwoordig aan meer dan 30 kilometer per uur omhoog worden gefietst', somt Galli de perfecte ondergrond voor de nieuwe Colnago op. 'Pas als je het echt hebt over stevige beklimmingen, wordt het gewicht van de V4RS een groot voordeel.'
Lees verder onder de foto

Team Pogacar verwacht met stuur en zadel toonaangevend te zijn
Pogacar gaf tijdens de teampresentatie in december aan dat hij blij is met de nieuwe fiets, ondanks dat hij er op dat moment amper op gezeten had. Zijn woorden moesten toen dus waarschijnlijk ook met een korreltje zout genomen worden. 'In Sanremo zal de aerofiets niet het belangrijkste zijn, maar je moet ook de klimmetjes over en de afdalingen zijn heel risicovol. Het is een technische finale, dus je hebt een snelle fiets nodig', zei de Sloveen.
Maar misschien is de Y1Rs wel net dat voordeeltje, waarmee Pogacar wél zijn rivalen op een gat kan krijgen. Op zijn lichte klimfiets lukte dat de afgelopen jaren niet, dan waren watt-monsters zoals Mathieu van der Poel en Wout van Aert in staat om op de Cipressa en Poggio bij te blijven. Kan 20 watt dan het verschil maken in de finale? 'Deze fiets is heel stijf, maar door de vorm van het onderstel van het zadel, bieden we de renners extra comfort in actieve zitpositie, met dank aan vertical compliance. Als renners daarbij ook de meest aerodynamische houding kunnen aanhouden, dan heeft dat een groot voordeel.'
Galli praat er trots over, maar weet ook dat dit Colnago-ontwerp voor 2023 niet mogelijk was geweest. 'Dankzij de nieuwe regels van de UCI van begin 2023 konden we bouwen aan deze fiets, maar we zijn al sinds de start van onze samenwerking bezig met automatiek. Het gaat daarbij veel over de cockpit, maar het zadel is een ander belangrijk onderdeel van deze fiets. Door de nieuwe UCI-regels, die stellen dat je alles met het zadel mag doen, zolang deze maar in positie staat met de bovenkant van de tube. We hebben ook een andere lay-out van carbon getest, maar deze bleek het beste.'
Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties