...
Koersdirecteur betuigt spijt na beledigende teksten over stakend vrouwenpeloton: 'Het was een puinhoop'
Wielrennen

Koersdirecteur betuigt spijt na beledigende teksten over stakend vrouwenpeloton: 'Het was een puinhoop'

Koersdirecteur betuigt spijt na beledigende teksten over stakend vrouwenpeloton: 'Het was een puinhoop'

Pascal Baudron heeft met het schaamrood op de kaken zijn excuses aangeboden voor zijn uitspraken rond de volledig uit de hand gelopen Tour des Pyrénées. De driedaagse vrouwenkoers werd na twee dagen gestaakt, omdat er geen veilige omgeving kon worden geboden aan het peloton.

'De vrouwen stellen eisen die niet overeenkomen met hun niveau. Ze denken dat ze Tour de France rijden en dat alle wegen moeten worden afgezet, dat alles op slot moet. In Frankrijk kan dat echter niet', zo zei Baudron onder meer, nadat bekend werd dat de derde en laatste etappe niet meer verreden zou worden. Marta Cavalli was op papier uiteindelijk de eindwinnares, omdat ze op dag twee op Hautacam solo zegevierde.

Na een korte afkoelingsperiode komt Baudron nu met excuses, in gesprek met Sporza. 'Mijn uitspraken waren disproportioneel. Ik wil graag mijn excuses aanbieden bij alle rensters die ik gekwetst heb. Ik heb me verkeerd uitgedrukt op een moment dat ik ontgoocheld, gefrustreerd en tegelijk in colère (lees: woedend, red.) was', aldus de Fransman, die flink heeft wakker gelegen van zijn ontspoorde wielerkoers. 'Het was een puinhoop en het blijft de hele tijd door mijn hoofd spoken. Een nieuwe editie komt er niet meer. Het is gedaan met de Tour des Pyrénées.'

Gebrek aan financiële en personele middelen brak organisatie op

Dat de rensters in de tweede etappe, die al geneutraliseerd was gestart, in de remmen knepen na onveilige situaties op de weg, vindt Baudron nu logisch. 'De passage in Lourdes was heel slecht geregeld en dat was onze fout. Het was pure chaos. Als de rittenkoers die dag definitief stopgezet was, had ik daar geen problemen mee gehad', zo doelt hij op rijdende en geparkeerde auto's op het parcours. De derde en laatste etappe was volgens Baudron echter wél goed geregeld. 'Vooral omdat de voorzitter van de wedstrijdjury zelf eerst zei dat de koersomstandigheden perfect waren. Ook de UCI-commissaris was van mening dat de veiligheid verzekerd was.'

Waarom er zoveel auto's op de weg waren? De organisatie stelt dat dat aan de Franse wetgeving ligt. 'In de Franse wetgeving staat dat we het parcours tijdelijk mogen privatiseren. Lees: we kunnen de route blokkeren vanaf de auto van de koersdirecteur tot de bezemwagen. De rensters willen dat het parcours honderd procent van hen is. Maar enkel wedstrijden zoals de Tour en Parijs-Roubaix krijgen daar in Frankrijk de toelating voor. Voor seingevers hebben we niet de financiële en vooral niet de menselijk middelen niet. Op een parcours van 125 kilometer heb je 500 seingevers nodig op alle kruispunten samen. Vind die mensen maar eens.'

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws