Hoe langer het secondenspel tussen Jonas Vingegaard en Tadej Pogacar duurt, hoe groter het belang van tactiek wordt. En wie over tactiek praat, komt tot discussies en vele meningen. In de Leiderstrui zet er richting de tweede Alpenrit op zondag een paar op een rij.
In de podcast In het Wiel komt Thijs Zonneveld met een duidelijk theorie: Jumbo-Visma moet gas blijven geven om de winstkansen op 50-50 te houden. 'Als Jumbo-Visma wacht tot de laatste klim, verliezen ze 95 procent zeker. Tactiek is daarom een ander woord voor winst-maximalisatie: hoe vergroot je de kans dat je gaat winnen? Als ze rustig aan gaan doen, zal Pogacar iedere dag tijd winnen op de slotklim. Het alternatief is om het zó zwaar te maken, dat er nog maar één overblijft. En als je de verhoudingen nu inschat, wordt het 50-50. Kies je dan voor 50-50 of voor 95-5? Er is alleen wel een kans dat je verliest.'
Weer de hele dag vol gas voor Jumbo-Visma? Zonneveld ziet ook wel een ander scenario voor de etappe op zondag. 'Ik weet niet of Jumbo-Visma heel andere smaken heeft, maar ik denk wel dat ze het iets anders gaan aanpakken. Zaterdag sprongen ze niet mee in de eerste fase en ik denk dat dat nu eigenlijk wel zou moeten. Als je kijkt naar het zwaartepunt van de wedstrijd, dan begint het pas op het laatst. Daar zit een tussenstuk in van zo'n vijftien á twintig kilometer, waar je eigenlijk wel iemand wil hebben die op je wacht. De Van Aert-tactiek, dat hij op je staat te wachten op de op twee na laatste col. Anders heeft het weinig zin om al vroeg iets te doen. Het zou logisch zijn als ze meer renners vooruit sturen.'
Tekst gaat verder onder de foto.
Breukink verwacht geen oorlog van Jumbo-Visma, Clement wel
In De Telegraaf denkt Erik Breukink eigenlijk iets heel anders. Hij verwacht geen vlammend Jumbo-Visma, maar juist meer rust dan op zaterdag. 'Ik verwacht hier niet Vingegaard of Pogacar als winnaar, maar eerder een ontsnapping. Ik denk ze allebei alles op alles zetten voor de tijdrit van dinsdag. Die twee zijn zó aan elkaar gewaagd. Voor het klassement wordt het een gecontroleerde koers. Een sterke klimmer die ruim op achterstand staat, zou hier kunnen winnen. Een Tom Pidcock bijvoorbeeld.'
Ook op zaterdagavond in de praatprogramma's werd al een beetje vooruit gekeken naar wat nog komen gaat. Stef Clement verwacht net als Zonneveld 'eenzelfde koersverloop' als zaterdag. 'Het is alleen aankomst bergop, met een iets minder lastige aanloop. Het is aan Jumbo om het weer zo lastig mogelijk te maken, om de scherpe randjes er bij Pogacar af te halen en zo de kaart van het uithoudingsvermogen van Vingegaard te trekken.'
Tekst gaat verder onder de foto.
Dekker zou grote groep laten rijden, voor de bonificaties
In de podcast Live Slow, Ride Fast deden Laurens ten Dam en Thomas Dekker ten slotte nog een duit in het zakje. 'Ik denk dat Jumbo-Visma een groep laat rijden en er dan op vijf of tien minuten achter een strak tempo aanhoudt. Dan kunnen ze net zo hard, maken ze het net zo zwaar, maar dan laat je de groep rijden en zijn alle bonificaties overal weg. Ze gaan de koers wel moordend maken, omdat de benen van Pogacar daardoor gisteren wel zijn afgesneden, en het daardoor nog spannend is. Als ze niet hadden gedaan wat ze hebben gedaan, was het misschien niet zo onduidelijk geweest wie er nu de morele winnaar was.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties