Na Visma en UAE moet het voor toptalent nú gebeuren bij Red Bull: 'Heb een kick die niet veel anderen hebben' Wielrennen
Wielrennen

Na Visma en UAE moet het voor toptalent nú gebeuren bij Red Bull: 'Heb een kick die niet veel anderen hebben'

Na Visma en UAE moet het voor toptalent nú gebeuren bij Red Bull: 'Heb een kick die niet veel anderen hebben'

We hebben er geen bindend onderzoek op losgelaten, maar het zou zomaar kunnen dat Finn Fisher-Black de allereerste renner is die in dit tijdperk voor de drie grootste ploegen van de WorldTour heeft gereden. Na Visma | Lease a Bike trok hij naar UAE Team Emirates en nu is het tijd voor Red Bull-BORA-hansgrohe. Wat zien al die grote teams in de nog altijd maar 23-jarige Nieuw-Zeelander? In de Leiderstrui sprak met hem.

'Het is een fijne verandering, ik ben enthousiast om van zo'n nieuw project deel uit te maken', begint Fisher-Black, die dus al een hele route heeft afgelegd. Toen hij in 2019 als 17-jarig talent bij de Nederlandse wielerclub Willebrord Wil Vooruit was het Visma | Lease a Bike dat hem opnam in de opleidingsploeg. Toen hij zich in 2021 langzaam maar zeker mocht tonen op het hoogste niveau, volgde een gevoelige overstap naar UAE. Dat was bereid flink geld te betalen.

Fisher-Black kon toen niet voorspellen dat hij in een ploeg terecht kwam, waar in de jaren erna de één na de andere superster werd aangetrokken. 'Ik was nog jong toen ik van Visma naar UAE ging. UAE was toen nog een compleet andere ploeg, geen superteam zoals afgelopen seizoen, zo dominant heb ik een ploeg nog nooit gezien', zegt hij eerlijk. 'Dat was gekkenwerk en mooi om deel van uit te maken. Maar vier jaar geleden kon ik niet voorspellen dat het zo zou lopen.'

Lees verder onder de foto

finn fisher black
Fisher-Black won in Oman

Gebroken dijbeen wierp Fisher-Black in de anonimiteit

Hoewel Fisher-Black zich goed ontwikkelde en vanaf 2023 ook begon te winnen, kwamen zijn ambities niet helemaal uit. Ritzeges in de Ronde van Sicilië, Ronde van Oman en Ronde van Asturias en winst in de Muscat Classic, daar bleef het bij. 'Ik heb nergens spijt van, UAE Team Emirates heeft me opgenomen, ook in slechte tijden. Ze gaven me een thuis om te leren en groeien en nu moet ik van plek veranderen om verder te gaan.'

De nog altijd jonge klimmer doelt met 'slechte tijden' op een gebroken dijbeen in de Boucles de la Mayenne, in mei van 2022. Dat hielp niet mee in zijn positie binnen een superploeg, waar Fisher-Black nooit echt z'n plekje vond. Voorbeeld: hij reed slechts één grote ronde, de Vuelta á España in 2023. 'Het waren 2,5 mooie jaren bij UAE, die zijn voorbij gevlogen. Ik wilde echter graag weg, om meer uit mezelf te halen.'

'Daar zijn een paar redenen voor', begint Fisher-Black zijn uitleg. 'Vooral omdat ik bij UAE in een situatie zat, waarin ik niet langer door groeide. Er rijdt zoveel talent rond, wat tot op bepaalde hoogte heel mooi is om deel van uit te maken. Maar om mezelf terug te vinden, moest ik iets anders doen. Red Bull-BORA-hansgrohe toonde meteen veel vertrouwen in mij, dus dat trok mij wel aan.'

Lees verder onder de foto

finn fisher black

Fisher-Black krijgt kansen bij Red Bull-BORA-hansgrohe

Waarom Red Bull-BORA-hansgrohe interesse toonde? 'Ze geloven in wat ik zou kunnen uitrichten. De droomraces die ik graag wil rijden, zijn de Tour Down Under, de Ardense klassiekers en grote rondes voor ritzeges', klinkt het. 'Vooral in het voorjaar heb ik nog niet echt m'n eigen kans gekregen. Ik reed weleens voor Tadej (Pogacar, red.), maar hier geloven ze erin dat ik ook zelf iets kan doen. Dat blijkt uit het programma, waarin ik Down Under, de Ardennen en een grote ronde ga rijden voor eigen rekening of in een co-leidersrol.'

Dat strookt dus met zijn dromen, want Fisher-Black blijft fantaseren over de mooiste dingen. 'Wat mij motiveert, zijn de grootste wedstrijden. Na een goede start had ik het gevoel bij UAE dat ik mijn kans verdiende in die koersen, maar met het team hadden we afgesproken dat ik vooral de kleinere wedstrijden zou doen, om zo meer te winnen. Ik verloor een beetje de honger voor die koersen en wilde graag meer, maar ik reed alleen grote wedstrijden in dienst van anderen. Daarin geen slecht woord over UAE, want die rol was logisch en ik deed het ook graag voor de andere jongens. Voor Pogacar rijden, daar leer je ook veel van. Maar het is de drive in mezelf die mij naar een andere ploeg leidde.'

Dat na Visma | Lease a Bike en UAE Team Emirates nu weer zo'n grootmacht op de stoep stond, is natuurlijk een groot compliment. 'Ik kan moeilijk over mezelf praten, maar al die ploegen zien waarschijnlijk potentie dat er nog niet uit is gekomen. Als scout kijk je ook naar de grote teams, naar renners die niet per se ongewaardeerd worden, maar misschien niet genoeg gebruikt. Er zit meer in en misschien is dat bij mij het geval, dat ze zien dat ik een niveau omhoog kan. Hopelijk komt dat er hier uit.'

Lees verder onder de foto

finn fisher black

Een rol á la Hirschi, het moet nu gebeuren

'Ik denk dat we er wel een glimp van hebben gezien, dat ik races kan winnen in punchy finales', zegt Fisher-Black ook nog. 'Ik heb een kick die niet veel anderen hebben. Als ik daar aan blijf werken, kan dat een doorslaggevende factor zijn in het winnen van meer wedstrijden. Er zijn veel races voor types zoals ik, bijvoorbeeld in de Ardennen of bepaalde etappes in grote rondes. Ik denk dat we nu wel weten dat ik geen klassementrenner ben, dat ligt mij niet. Een soort Marc Hirschi? Ja, exact. Hij is zeker iemand met wie ik veel overeen kom als renner.'

In 2025 krijgt hij alvast de kans om een grote ronde te rijden, al is nog even de vraag welke. Hij droomt van de Vuelta. En in het voorjaar is hij kopman in de Ardennen met Maxim Van Gils. Is Red Bull-BORA-hansgrohe een kwestie van 'drie keer is scheepsrecht? Bij de Duitse ploeg zijn de ambities ook weer groot. Risico op weer een stormvloed aan sterren? 'Dat is zeker mogelijk, maar ik ben nu wel op een punt in mijn carrière dat ik weet hoe het werkt. Toen ik bij UAE terecht kwam, was alles in de WorldTour nog zo nieuw voor mij. Ik liep constant achter de feiten aan. Als je eerste jaar niet meteen goed is, komen er het jaar erna nieuwe, jonge gasten. Bij Red Bull-BORA-hansgrohe kom ik nu wel binnen met ervaring en heb ik het vertrouwen dat ik meteen sterk kan beginnen. Met ieder jaar dat deze ploeg gaat groeien, zal ik ook groeien. Op die manier zal ik m'n plekje in het team wel krijgen.'

Fisher-Black is duidelijk: 'Als ik over drie jaar niet ben waar ik dan graag wil zijn, dan gaat het misschien ook nooit meer gebeuren. Dan ben ik gewoon niet goed genoeg. Ik krijg nu de kans om mee te groeien met het team, ze zijn er pas net aan begonnen. Dus hopelijk kan ik één van de gezichten worden van de groei van dit team.'

Lees verder onder de foto

ralph denk redbull bora hansgrohe

Met meer duurvermogen wil Fisher-Black finales winnen

Om meer te gaan winnen, weet Fisher-Black precies wat hij moet doen. 'Het grootste ding waar ik aan moet werken, is mijn duurvermogen. Ik moet in staat zijn om ook na 200 kilometer nog te kunnen racen, daar hebben we de laatste jaren in training te weinig aan gedaan. Het is geen geheim dat ik de power heb, maar die moet ik ook hebben na zes uur koers. Meer inhoud kweken, hoeft niet per se ten koste te gaan van m'n punch. Ik ga er de komende zes maanden hard mee aan de gang en hopelijk zien we het jaar erop al de resultaten.'

Tijdens trainingskamp in Mallorca merkt hij meteen de gevolgen. 'Vorige week heb ik meteen mijn grootste trainingsweek afgewerkt, sinds mijn tijd bij UAE. Dat is bizar, dat ik dat met een nieuwe trainer in mijn derde week bij deze ploeg al doe. Hopelijk betaalt het zich uit. Voor UAE werkt deze manier van training duidelijk voor ze, maar voor mij en mijn ambities denk ik dat een nieuwe aanpak goed is.'

Gaat UAE op die manier spijt krijgen van de weinige kansen die het Fisher-Black gaf? 'Ik heb weleens thuis gezeten met de gedachte dat ik ook zou kunnen wat de mannen op tv deden. Het is soms lastig om voor een ander te rijden, als je weet dat je zelf ook kunt winnen. Dan hebben we het niet over Tadej, maar wel over enkele kleinere koersen. Ik denk dat ik de cijfers heb, maar het gaat er ook om, om op het juiste moment in de juiste race te zijn en om het vertrouwen te krijgen dat jij de juiste man bent om ervoor te gaan.'

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws