Een WK-parcours maakt altijd veel tongen los, dus dat is anno 2023 niet anders. Op de knotsgekke omloop van ongeveer veertien kilometer in Glasgow moeten de coureurs circa 45 bochten door en tal van korte steile heuveltjes over, wat het een soort cyclocross-parcours maakt. Tegenover onder meer In de Leiderstrui deden de verantwoordelijken hun zegje.
Dan denk je natuurlijk in eerste instantie aan Mathieu van der Poel en Wout van Aert, waarbij die laatste eerder al richting Schotland trok om het te verkennen. Aan fietsvriend Jan Bakelants bracht hij verslag uit, wat door de ex-prof weer geopenbaard werd in de podcast Wielerclub Wattage. 'Wout gelooft er rotsvast in, maar hij vindt het een belachelijk parcours', aldus Bakelants, die er een citaat van Van Aert bijhaalde over de omloop waar je dol van kan worden. 'Hij zei: Het is goed dat het mij ligt, maar het trekt eigenlijk op niets.'
UCI-voorzitter David Lappartient en Paul Bush, hoofd van het Schotse organisatiecomité, werden daarover aan de tand gevoeld op hun persconferentie in Glasgow. 'We hopen uiteraard dat het niet gaat regenen, maar daar kunnen we als organisatie niets aan doen. Het is een technisch parcours, dat klopt. In 2019 was dat in Yorkshire echter ook het geval, maar toen zagen we bijna niemand vallen en reden de toprenners gewoon vooraan.'
Organisatie heeft naar eigen zeggen 'alles gedaan om risico's te beperken'
'De wegen zijn volledig afgezet en overal zullen stewards zijn', aldus Lappartient, recent ook aanwezig in Bilbao bij de persconferentie van het nieuw gepresenteerde veiligheidsinitiatief SafeR. 'Uiteindelijk draait het ook vooral om de spanning die er in het peloton zit. Ik denk dat het een veeleisende omloop is, dus ik geloof er eerlijk gezegd ook niet in dat er tweehonderd mannen kunnen gaan vechten om hun plekje op het circuit. We moeten erop hopen dat de renners zich kunnen gedragen in het peloton.'
'Als er valpartijen zijn door obstakels op de weg of slechte markeringen, dan is het de verantwoordelijkheid van de organisatie', is de UCI-voorzitter van mening. 'Op dat vlak hebben we overal aan gedacht, maar het blijft een technisch parcours in de regen. Er kunnen dus valpartijen voorkomen, maar dat is altijd het geval. Vanuit onze kant hebben we er echter alles aan gedaan om de risico's te beperken. Sterker nog: ik heb met coureurs gesproken die zeggen: dit is juist goed voor mij, zo'n circuit waar je schifting kan doorvoeren.'
Tom van der Salm (Twitter: @TomvanderSalm) | e-mail: t.vandersalm@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties