...
delcourt-vollering
Wielrennen

Ploegbaas Vollering trekt aan de bel: minder rensters én wedstrijden voor FDJ-Suez in 2026

delcourt-vollering

De Franse economie draait op het moment niet echt lekker en dat sijpelt ook door in het wielrennen. Arkéa - B&B Hotels stopt ermee na dit jaar, Cofidis is gedegradeerd en zelfs het bij de vrouwen succesvolle FDJ-Suez moet aanpassingen doorvoeren die het misschien liever niet had willen doen. Ploegbaas Stephen Delcourt doet zijn verhaal.

De manager van Demi Vollering sprak met Cyclism'Actu bij de presentatie van het Tour de France (Femmes)-parcours van 2026 in Parijs. 'Als we de balans van 2025 opmaken, dan is die heel goed. We hebben een uitstekend seizoen gehad en waren de beste ploeg van de wereld, maar toch ontbreekt er duidelijk één ding. Dat is de eindzege in de Tour de France Femmes.'

'Maar we hoeven ons niet te schamen: we worden alsnog tweede en hebben niet verloren door een fout of probleem in de voorbereiding. Nee, Pauline Ferrand-Prévot was echt onklopbaar en stond boven de rest', is Delcourt eerlijk. 'Het is nu aan ons om ons niveau te verhogen als we de Tour willen winnen in 2026. Ik zie de nodige valkuilen in het parcours, maar we gaan ons goed voorbereiden', doelt hij op onder meer de Mont Ventoux.

Lees verder onder de foto!

vollering-ferrand-prevot-tour-de-france-femmes

3 Nederlandse dames vertrekken bij FDJ-Suez

FDJ-Suez gaat komend seizoen in met 16 rensters, waar het er in 2025 nog 18 waren. Onder meer Franziska Koch en Eva van Agt komen erbij, terwijl er met Nina Buijsman, Lauren Molengraaf en de naar Lidl-Trek vertrekkende Loes Adegeest ook drie Nederlandse dames weggaan bij de ploeg.

'We hebben een groep die heel solide is. Maar ik moet ook zeggen: de economische situatie is heel slecht. Ik heb deze dagen nog nooit zo makkelijk afspraken gehad met nieuwe potentiële sponsors, maar om die vervolgens aan ons te binden: dat is nog nooit zo moeilijk geweest', stelt Delcourt.

Lees verder onder de foto!

20250803TDFFAZ1158

FDJ-Suez gaat minder wedstrijden rijden in 2026

'We hebben een economische crisis die maakt dat sponsoring niet de prioriteit is van bedrijven, dat kunnen we begrijpen. Dus moeten we vechten aan die kant. We verkleinen dan liever de selectie naar zestien rensters. Dan koersen we maar een beetje minder in 2026', legt hij uit.

'We gaan bijna tussen de vijf en tien procent minder wedstrijden rijden, maar dat is geen probleem. Het topsportleven is heel zwaar, dus op deze manier kunnen we proberen zo fris mogelijk te zijn', besluit Delcourt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws