De verschrikkelijke van tijdens de zesdaagse van Londen afgelopen weekend heeft de tongen losgemaakt. Het is de tweede zware val in twee weken, na de crash tijdens het evenement in Apeldoorn. Nu wordt er gepleit voor extra veiligheidsmaatregelen om zo de gezondheid van de renners op één te zetten.
Het was een schrikwekkend beeld: Katy Marchant en Alessa-Catriona Pröpster kwamen in botsing met elkaar en vlogen de bocht uit op de baan in Londen. Met hoge snelheid vlogen ze over de boarding en het publiek in. De Britse Marchant brak hierbij haar onderarm, maar buiten die verwonding is iedereen, inclusief de mensen in het publiek, relatief ongedeerd gebleven. Maar het uitblijven van echt serieuze blessures mag niet de reden zijn dat er niet wordt ingegrepen, vindt Theo Bos.
De vijfvoudig wereldkampioen vertelt in gesprek met het AD waar de gevaren schuilen bij het baanwielrennen. 'De baan is relatief veilig omdat je niet op stilstaande objecten kunt knallen. Het gevaar zit altijd bij het haken achter het achterwiel van een ander. Over de boarding klappen is echt heel gevaarlijk. Gelukkig loopt het vaak met een sisser af. Maar het ophogen van die boarding is wel echt de oplossing. Enige probleem: dat is heel duur. Voor nieuwe banen zou ik zeggen: verplicht zo’n hoge boarding zoals je bij het ijshockey ziet.'
Lees verder onder de Tweet!
'Er ligt wel degelijk verantwoordelijkheid bij de renners'
In Apeldoorn ging het dus ook mis: daar gingen een tiental renners tegen de grond tijdens de afvalkoers. Met de zesdaagse van Rotterdam in aantocht zijn ze in Zuid-Holland ook weer wakker geschrokken. Directeur Michael Zijlaard vroeg zich hardop af: 'kunnen wij nog meer doen om ongelukken te voorkomen?' Maar de vader van renner Maikel Zijlaard ziet ook dat ze in Rotterdam veiligheid heel serieus nemen. 'Steekt er iets uit op de baan? Ligt er nog een vuiltje? We willen alles uitsluiten. Normaal al, maar nu staat iedereen door het akelige ongeluk in Londen nog meer op scherp.'
De wielersport professionaliseert snel, en dus wordt de sport zelf ook steeds sneller. En dat brengt extra risico's met zich mee. 'Het nare is dat je ongelukken nooit kunt uitsluiten. Er wordt steeds harder gereden. Het materiaal wordt stijver en beter. De snelheden gaan omhoog. De impact van valpartijen dus ook.' Ook wil hij de renners meegeven zelf voorzichtiger te doen. 'Sommige ongelukken zijn moeilijk te voorkomen, maar er ligt wel degelijk een verantwoordelijkheid bij de renners. Mijn boodschap: wees je bewust van de gevaren. Voor elkaar en voor het publiek. Iedereen moet weer heel naar huis.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties