Waarom wereldster Harrie Lavreysen bij het EK baanwielrennen alleen de Teamsprint rijdt Baanwielrennen
Baanwielrennen

Waarom wereldster Harrie Lavreysen bij het EK baanwielrennen alleen de Teamsprint rijdt

Waarom wereldster Harrie Lavreysen bij het EK baanwielrennen alleen de Teamsprint rijdt

Een 'Super EK' klinkt lekker. In München zal van 14 tot en met 21 augustus worden gestreden op meerdere fronten om eremetaal en een kek truitje. Alle wielerdisciplines zijn van de partij, al mist het baanwielrennen met Harrie Lavreysen wel z'n grote wereldster op de belangrijkste nummers.

Lavreysen won de laatste jaren alles wat er te winnen viel, individueel en met de ploeg. Op de individuele Sprint werd hij vorig seizoen olympisch-, wereld- én Europees kampioen. De 25-jarige Nederlander gaat zijn Europese titel echter niet verdedigen, vertelt hij aan de NOS. Lavreysen rijdt alleen de Teamsprint en dat is een bewuste keuze. 'Ik baal er ook wel een beetje van, maar ben wel blij dat het de EK zijn en niet de WK.'

De baan die in München wordt neergelegd is korter en daarmee anders, en dat is volgens Lavreysen een te groot risico. 'Baanwielrennen is bijna altijd op een 250-meterbaan. Nu bij de EK is er voor ons een pop-upbaan gebouwd, omdat ze per se het baanwielrennen ook in München wilden hebben. En dat is een 200-meterbaan, 50 meter korter dan normaal.'

Lavreysen verwacht compleet andere Sprint en Keirin

Volgens Lavreysen heeft die vijftig meter minder grote invloed op de uitvoering van de individuele Sprint. 'Ik had graag m'n Europese sprinttitel verdedigd, maar de kans op valpartijen is iets groter. Het is natuurlijk een krappere bocht, we kunnen niet de topsnelheden halen die we normaal halen. De sprint- en keirinritten gaan er anders uitzien. Ze zullen vanaf de start wegsprinten, de tactiek kan eigenlijk helemaal overboord. Er is bijna niet in te halen op zo'n krappe baan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws