Tweede, tweede en nu eerste. Florian Vermeersch en het WK gravel, het is een goed huwelijk. De Belg van UAE Emirates-XRG rondde het in Zuid-Limburg zondag op voortreffelijke wijze af, door in de slotfase zijn laatste overgebleven mede-vluchter Frits Biesterbos te lossen. Bij In de Leiderstrui deed de Belg zijn relaas.
In zijn flashinterview vertelde de hardrijder al waarom deze zege zo bijzonder voor hem is. 'Ik heb een moeilijk seizoen gehad na mijn beenbreuk vorig jaar', aldus Vermeersch, die in februari vorig jaar zijn dijbeen brak. 'Dit is een sluitstuk van die periode. Ik moet iedereen me bedanken om deze terugkeer te bewerkstelligen.'
'Mijn start was tumultueus', begon Vermeersch zijn versie van het wedstrijdverhaal. 'Na tien kilometer reed ik lek en moest ik snel pluggen. Twintig kilometer later kon ik weer aanpikken bij het peloton. Dat kostte veel krachten, maar het voordeel was dat alles nog op een lint zat en dat ik nog niet echt gaten hoefde dicht te rijden.'
'Het was eerder zaak om gewoon mensen te passeren en je weet dat je ook rustig moet rijden. Ik weet uit ervaring dat er in het eerste uur enorm hard wordt gereden, maar dan komt iedereen toch al een beetje op zijn plek. Daarna koos ik mijn moment om weg te springen. Zodra we met een groepje waren, wist ik: nu wordt het vol rijden tot de finish', vervolgt hij.
Lees verder onder de video!
Vermeersch vol lof over Biesterbos
Vermeersch was vol lof over zijn laatste metgezel, de Nederlander Biesterbos. 'Er is iemand die zei: win maar eens een koers. Het niveau is hier enorm hoog. Het was een van de lastigste koersen die ik al gereden heb. Chapeau voor Biesterbos, want we reden een hele dag in de aanval. Hij bleef heel lang hangen, dus even werd ik ongerust.'
'Ik kende hem niet heel goed, maar wist wel dat hij heel hard met de fiets kon rijden. We werkten ook heel goed samen. Hij sloeg geen beurt over, reed goed hard door en heeft ook niet lopen linkeballen. Ik kan er niets verkeerd over zeggen', aldus Vermeersch.
Biesterbos kon het uiteindelijk niet bolwerken, waardoor het driemaal is scheepsrecht was voor Vermeersch. Wat is het geheim van zijn WK gravel-reeks, een koers waarbij het tch ook dikwijls om geluk draait? 'Allereerst een goed vermogen en uithoudingsvermogen, maar toch ook wel de stuurmanskunsten. En je moet jezelf kunnen positioneren in die hectiek.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties