Het eerste huwelijksjaar van Tom Dumoulin en Jumbo-Visma in tien ijkpunten

Het eerste huwelijksjaar van Tom Dumoulin en Jumbo-Visma in tien ijkpunten

De hunkering naar de wonderbenen van Tom Dumoulin was groot bij de Nederlandse wielerliefhebbers de afgelopen twee jaar. De overstap van Team Sunweb naar Jumbo-Visma, dat moest het ontbrekende puzzelstukje zijn toch? Maar hoe verging het de Limburger in zijn eerste jaar bij de killer bees en wat kunnen we daaruit opmaken voor de komende jaren? In de Leiderstrui licht het uit aan de hand van tien referentiepunten in dit knotsgekke wielerjaar.

1. De knieval bij Sunweb

We kunnen dit artikel natuurlijk niet beginnen zonder enige duiding van zaken. Dumoulin viel op 14 mei 2019 na een manoeuvre van Salvatorce Puccio hard op zijn knie in de vierde etappe van de Giro d'Italia. De kopman van Team Sunweb probeerde het daags daarna tegen beter weten in, maar het bleek te veel van het goede: de knie (een fragiel onderdeel van het lichaam van een wielrenner) had tijd nodig. Tijd om te herstellen. Tijd waarin Dumoulin zichzelf vragen begon te stellen.

Het eerste huwelijksjaar van Tom Dumoulin en Jumbo-Visma in tien ijkpunten

Wat volgde was een soap die leidde tot een onoverkomelijk einde: een vertrek bij Team Sunweb, de ploeg die hem in acht jaar zoveel had gegeven en waar hij nog een contract had tot en met 2021. Wel starten in de Dauphiné, wel of geen Tour; het draaide tegen de zin van Tom in alleen maar om zijn knie en de staat waarin die verkeerde. De Vlinder van Maastricht was een mot geworden, die weer herkenbaar moest worden vanwege zijn bonte kleuren en prestaties. De knieval bij Team Sunweb en Iwan Spekenbrink was ongetwijfeld een lastige keuze voor Dumoulin, maar hij was toe aan nieuwe invloeden voor het jaar 2020.

2. Het overnamegeweld van Jumbo en Visma

Leg de bedrijfsvisie van Jumbo en Visma naast elkaar en één ding zal opvallen. Ze staan allebei bekend om hun drang tot overnames. Jumbo is al bijna vijftien jaar bezig met het opzetten van een imperium in Nederland supermarktland, voornamelijk door een uitgekiende lange termijnvisie en gedurfde overnames. Onder leiding van Frits van Eerd bouwt het bedrijf uit Veghel gestaag aan een topformule, waar het (net zoals de wielerploeg) aardig in slaagt.

Visma, een van oorsprong Noors bedrijf, is eveneens bekend met het overnemen van gevestigde namen in het bedrijfsleven. Het softwarebedrijf nam in de afgelopen vijf jaar al twintig (!) bedrijven over. 'De wielerploeg helpt om van alle overnames één bedrijf te maken', zegt John Reynders, directeur Visma Benelux, daarover tegen FD. 'Collega's kunnen bijvoorbeeld samen een wielerclinic volgen of we kunnen de Tour de France gebruiken om klanten te ontvangen.'

In die lijn paste het spectaculaire aantrekken van posterboy Dumoulin volledig. Naast Max Verstappen en Sven Kramer was de Limburger het ontbrekende stukje in de sponsorpuzzel van Jumbo. Drie mondiale publiekslievelingen met de gunfactor. De droom is duidelijk bij financieel topman Ton van Veen: de Tour winnen met een Nederlander. 'Niet zo gek toch? Dan was de tourmania pas echt losgebarsten in ons land, met een Sloveense nummer één is dat minder. Maar goed, volgend jaar is er een nieuwe kans voor Dumoulin', aldus Van Veen tegen De Ondernemer.

3. De Vlinder slaat zijn vleugels weer uit

Op de ploegenpresentatie eind december 2019 zag het er allemaal zo gelikt uit. De drietand Dumoulin, Roglic en Kruijswijk pontificaal op het podium, klaar om voor de Tourzege te strijden. Dumoulin gaf destijds zelf meerdere malen aan dat hij 'niet wilde dat er voor hem gereden werd als hij niet goed genoeg was'. De 29-jarige coureur wilde vooral iets moois laten zien, voor de ploeg die hem het vertrouwen had gegeven. 'Zolang we accepteren dat iedereen een eerlijke kans krijgt om zijn eigen ambitie waar te maken, zie ik geen problemen. Als ik niet goed genoeg ben binnen mijn eigen ploeg, dan zou ik de Tour de France ook niet kunnen winnen wanneer ik bij een ander team had gereden. Zo eerlijk moet je zijn.'

Het eerste huwelijksjaar van Tom Dumoulin en Jumbo-Visma in tien ijkpunten

'Fijn', dat is het woord dat vaak terugkwam in de eerste weken van Dumoulin bij Jumbo-Visma. Hij zat lekker in zijn vel, en bekend is dat hij dan op zijn best is. Op trainingskamp, tijdens de ploegpresentatie of voor de camera; het plezier straalde er vanaf. 'Ik voel me thuis en dat is fijn' of 'Iedereen deelt dezelfde passie en dat is fijn', het zat gewoon helemaal goed met het vertrouwen van Dumoulin. 'Hij trapte in december een van de beste testen van de hele ploeg na 2,5 maand gerichte training', zei sportief directeur Merijn Zeeman al. Totdat de tegenslagen weer één voor één om de hoek kwamen kijken.

4. Parasiet en corona zorgen voor kink in de kabel

In de Ronde van Valencia mocht Dumoulin begin februari voor het eerst opdraven in het shirt van de geelzwarte brigade, maar dit plannetje werd last minute gecanceld door darmklachten, die uiteindelijk van een parasiet bleken te komen. Achteraf gezien een ramp voor Dumoulin, die naarstig op zoek was naar vertrouwen in wedstrijdverband. En dan kan het veel schelen of je na tien maanden je rentree maakt in wedstrijdverband of na vijftien maanden. Weer vijf maanden in onzekerheid verkeren en in je eigen hoofd en benen kruipen.

Want het coronaspook kwam even later nog meer schade aanrichten. De gehele kalender werd weggeveegd en opgeschoond, en Dumoulin moest het ineens doen zonder perspectief. Voor een gretige topsporter die al zo lang langs de kant stond, was dat ongetwijfeld een gigantische klap. Dumoulin overwoog zelfs een sportpsycholoog: 'Er vallen wéér heel veel ambities in duigen. Ik vind het steeds moeilijker om hiermee om te gaan.' Gelukkig voor hem en alle andere profrenners werd er uiteindelijk nog wel gekoerst in het jaar 2020.

5. Tour de l'renAissance 

De renaissance, de wedergeboorte, van Tom Dumoulin als volwaardig profwielrenner kwam uiteindelijk op 7 augustus 2020. Voor het eerst in vijftien (!) maanden (420 dagen) mocht hij weer een rugnummer opspelden, dat moet gevoeld hebben als een glas water na een tocht door de Sahara. Tussen de topfavorieten voor de Tour mocht hij meteen laten zien wat hij waard was, waar hij in een normaal jaar makkelijk vier maanden had gehad om gestaag naar zijn topvorm te groeien. Een onderschat verschil.

Maar goed, Dumoulin toonde meteen dat hij het fietsen niet verleerd was. In de eerste rit van de kleine Franse rittenkoers werd hij meteen vierde na de spurt aangetrokken te hebben voor Roglic, terwijl hij in de slotrit naar de Grand Colombier zich héél sterk handhaafde tussen al het klimgeweld uit Colombia en Slovenië. 'Daar zit meer in!', hoorde je bijna nagalmen in Nederland. Er was hoop.

6. De Dauphiné Liberté, égalité, fraternité

Het motto wat Frankrijk heeft meegenomen uit de Franse revolutie is liberté, égalité, fraternité en dat staat eigenlijk ook symbool voor de verdeling tussen de drie kopmannen van Jumbo-Visma: Vrijheid, gelijkheid en broederschap zijn termen die Roglic, Dumoulin en Kruijswijk toch in meer of mindere mate hebben benoemd in hun jacht op de Tour de France-trofee. De vrijheid om voor je kans te gaan, de gelijkheid als het ging om de kopmanpositie vooraf en de broederschap om eerlijk naar elkaar te zijn als het daarop aan zou komen.

Het voorexamen voor de Tour was vanaf 12 augustus het Criteríum Dauphiné, de vroegere Dauphiné Liberé. Met de gouden selectie trad Jumbo-Visma aan, en er werd ook meteen uitgehaald. Wout van Aert won rit één, terwijl Roglic heer en meester was in de daaropvolgende ritten. Dumoulin was 'blij onderdeel te zijn van een goed team', maar zal toch onderschat hebben in hoeverre de weg die hij achter de rug had, hem parten speelde op het hoogste niveau. 'De topvorm was er nog niet', concludeerde de Limburger al snel.

Het eerste huwelijksjaar van Tom Dumoulin en Jumbo-Visma in tien ijkpunten

Leider Roglic kon door een val niet van start gaan in de laatste etappe, waardoor Dumoulin plots de hoogst geklasseerde was van de sterrenformatie. Kruijswijk was namelijk eerder al gevallen, de Nuenenaar moest afhaken in de strijd om het Tourkopmanschap. In de slotrit waren alle ogen plots dus alsnog gericht op Dumoulin, die er een hele knappe zevende plek uitsleepte in het eindklassement. 'Ik ben helemaal af', gaf hij aan na afloop van die etappe.

7. Blikvanger tegen wil en dank

In de aanloop naar het Grand Départ waren vele ogen gericht op Dumoulin. Vergeet niet: tussen de koershervatting van Dumoulin na vijftien maanden en de start van de Tour in Nice zaten maar 22 dagen. Dat is een zware kluif voor iemand die nog zoekende is naar bevestiging en zijn topvorm. Een zoektocht zonder einde, zo bleek later. Mede door Roglic, die wel in topvorm stak en dat ook grandioos etaleerde.

Na vijftien maanden van 'Hoe is het met de knie van Tom Dumoulin?' was er nu 'Hoe is het met de vorm van Tom Dumoulin?' De Nederlander liet na afloop van rit vier al weten dat Roglic een streepje voor had. Roglic won die rit, terwijl Dumoulin met moeite meekon. 'Het was hangen en wurgen en vechten. Ik wil beter zijn dan dit. Vandaag was in ieder geval niet goed genoeg. Het was een fantastische dag, maar voor mezelf had ik meer gehoopt.' En over zijn ambities tegenover die van Roglic: 'We zijn hier om de Tour te winnen, niet om aardig te doen.'

8. Luxe-knecht is geld waard

We moeten bewondering hebben voor hoe Dumoulin zich heeft ingezet voor zijn ploeg. De Tour winnen als ploeg was het doel en daar heeft de Limburger zich altijd kranig aan gehouden. Niks haantjesgedrag, gewoon eerlijk zijn richting jezelf en je ploeggenoten. Tuurlijk, hij had in rit acht naar Loudenvielle misschien niet heel de groep op een lint moeten trekken, maar van een topsporter die zich niet top voelt, kan je niet meer verwachten dan volledige overgave. En dat heeft Dumoulin gedaan en dat was ook het enige wat hij kon doen.

In de daaropvolgende twee weken heeft Dumoulin méér dan zijn werk gedaan voor de ploeg, zowel in en buiten de koers. De Nederlander is een rustpunt, een verademing om naar te luisteren en iemand die zijn gewicht en salaris in de ploeg driedubbel waard is. Tuurlijk, een zevende plaats is niet waar Dumoulin voor naar Nice is getrokken, maar kan je wel meer verwachten van iemand na zo'n lange periode van inactiviteit?

Het eerste huwelijksjaar van Tom Dumoulin en Jumbo-Visma in tien ijkpunten

Richting volgend jaar heeft hij genoeg laten zien. Met knechten (ellenlange kopbeurten), klimmen (telkens net achter de favorieten) én tijdrijden (tweede in de slottijdrit). Mocht Jumbo-Visma niet gestuit zijn op een ontketende Pogacar, hadden we nu gesproken over een imponerende Dumoulin die zich in dienst heeft gesteld van de Tourwinst. Dat heeft hij nog steeds gedaan, maar dat wordt nog wel eens vergeten.

9. Telkens een weekje verder

Mentaal en fysiek was Dumoulin na de Tour toe aan rust, zo gaf hij al aan in de slotweek van de Ronde van Frankrijk. 'Voor mij heeft het ontzettend veel energie gekost om terug te komen na mijn blessure. Dat merk ik op dit moment. Je ziet het wel vaker bij renners die lang weg zijn geweest, dat het ontzettend veel energie kost, mentaal en fysiek.'

Maar, één week na de Tour volgde al het WK, toch ook geen koersje van niks? En daarna de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik, ook niet misselijk toch? Dat pakken we toch maar even mee, want 'niet geschoten is altijd mis', moet hij gedacht hebben. En die keuze pakte niet slecht uit, want zowel op het WK als in Luik-Bastenaken-Luik kon Dumoulin nét niet mee met de besten. De conclusie luidde achteraf telkens: 'Ik kwam iets te kort.' Dat is het ding in het wielrennen, als je iets onder je topvorm zit, hoor je ineens bij de vijftig besten in plaats van de vijf besten. Het verschil tussen winnen en verliezen is zo klein.

10. Mentale overgave

Dat Dumoulin richting de Vuelta trok, was eigenlijk al te veel van het goede. Iemand die zo vaak aangaf al 'gesloopt' of 'toe aan rust' te zijn, gaat niet heel zijn karkas uit elkaar trekken. Desondanks werd hij door veel mensen nog als mede-favoriet gezien, want ja, we hadden nog niet het beste van Dumoulin gezien dit jaar toch? Hijzelf sprak ook uit dat hij naar de Vuelta kwam om te winnen. 'Richting 2021 kan dit een belangrijke stap zijn', gaf Merijn Zeeman aan. Voor de Vuelta van 2020 leek het meer een probeersel.

Het eerste huwelijksjaar van Tom Dumoulin en Jumbo-Visma in tien ijkpunten

Het melkzuur in de benen en de moeheid in de hersenen bleken al tegen het kookpunt aan te zitten. In de eerste rit ontstonden de eerste barstjes, die alleen maar groter werden. In het wielrennen heb je niet zoiets als Carglass die dat komt fixen, dus zijn ze bij Jumbo-Visma uiteindelijk tot de verstandige conclusie gekomen om hun poulain naar huis te laten gaan. Genieten van zijn welverdiende fysieke en mentale rust na al die hectische maanden.

2021. Wat staat ons te wachten?

Dumoulin mag ontzettend trots zijn op wat hij heeft gepresteerd in 2020. Hij had ook door de achteruitgang kunnen verdwijnen als Egan Bernal, maar heeft ervoor gekozen om altijd eerlijk, transparant en vooruitziend te blijven spreken en presteren. En dat is anno 2020 heel knap voor een topsporter, om je gevoel op zo'n manier te uiten en jezelf aan te voelen. Dat hij nu kritiek krijgt dat hij 'niet stabiel' is en dergelijke, is een regelrechte aanfluiting. Als er iemand in de wielerwereld zijn lichaam kent en stabiel is, is het Dumoulin wel. Een heel jaar zoeken naar je topvorm als goedbetaalde topsporter is hoe dan ook niet makkelijk.

2021 is op sportief gebied het jaar van 'aanhaken of afhaken' voor Dumoulin. De sport verandert, zoveel is duidelijk. De koersen worden niet meer na jaren van gestagneerde en ingecalculeerde manier van koers gewonnen door de gevestigde namen, maar juist opgeëist door de jongere hongerige leeuwen. Daar zal Dumoulin in mee moeten, al heeft hij met zijn tijdrit en veelzijdigheid altijd zijn eigen wapens in huis. Voor nu is het belangrijk dat hij lekker zijn rust pakt en zowel fysiek als geestelijk helemaal uitgerust begint aan 2021. Dan ben ik ervan overtuigd dat we als Nederlandse en wereldwijde liefhebber nog heel veel gaan genieten van Tom Dumoulin in een Jumbo-Visma-shirt. (foto: Sirotti)

Tom van der Salm ( mail: t.vandersalm@indeleiderstrui.nl )

Plaats reactie

666

0 reacties

Meest gelezen

Stybar en Van der Poel trainden elkaar kapot: 'Reden vaak hard, echt hard'

Zdenek Stybar en Mathieu van der Poel hebben elkaar door de lockdown in april en mei geholpen. Dat vertelt de Tsjech van Dece...

L'Equipe weet meer: 'Hirschi klaagde over erkenning, Sunweb werkte verstikkend'

De transfer van Marc Hirschi naar UAE Team Emirates is nog altijd een hot gespreksonderwerp. De 22-jarige Zwitser ging in sam...

Trek-Segafredo 2021 | 'Schat de kans groot dat Giro-plan van Mollema slaagt'

De WorldTour-ploegen zijn bezig met de laatste voorbereidingen voor het nieuwe wielerseizoen. Voordat we compleet losbarsten,...

Column: Keuze van Tom Dumoulin een wijze les voor ons allen

Het kwam voor velen als donderslag bij heldere hemel. Ook ik moest een paar keer knipperen toen ik het bericht voorbij zag ko...

Sprookje Haussler (36) compleet: Van vergapen aan Van der Poel naar meedoen aan WK

Het verhaal leest als een sprookje, het uitgebreide interview van Het Nieuwsblad met Heinrich Haussler. De 36-jarige Australi...

Voor Lefevere is maat vol na nieuw Evenepoel-artikel: 'Zoek een ander slachtoffer'

Patrick Lefevere heeft via Twitter woest gereageerd op een artikel van Sporza, waarin de status van Remco Evenepoel wordt uit...

Eerste blik op WK: 'Parcours voor machtsmens', 'met beetje fantasie een sprint'

He WK veldrijden in Oostende staat voor de deur en dus staat er een regenboogtrui op het spel. Dat we zondag een zandcross kr...

Hoe Stybar ook in 2014 pas laat WK-deelname toezegde (en wereldkampioen werd)

Zdenek Stybar kwam maandag met het verrassende nieuws dat hij komend weekend deel zal nemen aan het WK veldrijden in Oostende...

Vragen bij keuze 'te lieve' Dumoulin: 'Met een burn-out ga je in de ziektewet'

Tom Dumoulin maakte afgelopen zaterdag bekend om voorlopig te stoppen met wielrennen. Dat riep veel vraagtekens op in de wiel...

UAE 'sterker dan ooit' voor Tour de France: 'Maar we gaan niet rijden als Jumbo-Visma'

Met Tour de France-winnaar Tadej Pogacar in de gelederen ontwikkelt UAE Team Emirates zich verder als ploeg. Waar het in voor...

Lees meer

Net binnen

Vragen bij keuze 'te lieve' Dumoulin: 'Met een burn-out ga je in de ziektewet'

Tom Dumoulin maakte afgelopen zaterdag bekend om voorlopig te stoppen met wielrennen. Dat riep veel vraagtekens op in de wiel...

Ondertussen in het peloton | Geen NK in Colombia, Boels en Dolmans blijven in wielrennen

Dagelijks gebeurt er enorm veel in de wielerwereld en de informatiemachine stopt vrijwel nooit. Maar naast het grote en belan...

Gemengd seizoen Nieuwenhuis: 'Sterkere renner geworden', cross 'moet beter'

Joris Nieuwenhuis heeft geen al te best crossseizoen achter de rug. Hij reed geen enkele keer top tien en was nagenoeg onzich...

UAE 'sterker dan ooit' voor Tour de France: 'Maar we gaan niet rijden als Jumbo-Visma'

Met Tour de France-winnaar Tadej Pogacar in de gelederen ontwikkelt UAE Team Emirates zich verder als ploeg. Waar het in voor...

Column: Keuze van Tom Dumoulin een wijze les voor ons allen

Het kwam voor velen als donderslag bij heldere hemel. Ook ik moest een paar keer knipperen toen ik het bericht voorbij zag ko...

Lees meer