Interview | Performance-trainer Heijboer: 'Van Aert kan wereldkampioen tijdrijden worden' IDL-producties
IDL-producties

Interview | Performance-trainer Heijboer: 'Van Aert kan wereldkampioen tijdrijden worden'

Interview | Performance-trainer Heijboer: 'Van Aert kan wereldkampioen tijdrijden worden'

Mathieu Heijboer is als Head of Performance bij Jumbo-Visma verantwoordelijk voor de voorbereiding op alle wielerkoersen. Samen met In de Leiderstrui blikt hij terug op enkele sleutelmomenten het afgelopen seizoen, zoals de Tour de France-tijdrit die zijn team de gele trui kostte. Ook keken we vooruit naar renners met tijdrit-potentie én het nieuwe materiaal: 'We kunnen niet stil blijven zitten.'

NaamMathieu Heijboer
NationaliteitNederlands
Leeftijd38 (04-02-1982)
PloegTeam Jumbo-Visma
FunctieHead of Performance

Dag Mathieu, het is half januari. Aan het uitrusten van een druk opeengepakt wielerseizoen?

‘Nou. Ik ben kneiterdruk. De kinderen krijgen thuis school en ik sta voor een trainingskamp met het team in Spanje. We gaan in een grote bubbel, die weer onderverdeeld wordt in kleine bubbels. Binnen de ploeg help ik dat organisatorisch te regelen. Dat moet secuur en veilig gebeuren. Een hele klus, maar we gaan er weer voor.’

Je bent vooral bekend als tijdrittrainer. Blik eens terug op de tijdrit in de Tour de France waarin Roglic de gele trui kwijt raakte aan Pogacar.

‘We hebben die tijdrit als team zeker niet onderschat. Ik was ook in Frankrijk. We werkten die dag gewoon ons plan af. We waren goed voorbereid. Primoz was goed in de verkenning. Vol vertrouwen gingen we de strijd in, maar we wisten ook dat de marge op Pogacar klein was. Ik reed die tijdrit achter Wout van Aert aan en keek de rit van Primoz met een groepje op de berg. Zittend bij een camper, turend naar een laptopje. Het was superspannend. Ik ben een aantal keren weggelopen, hard hopend dat Primoz nog tijd zou terugpakken. Na afloop was ik echt verbijsterd. Diezelfde avond ben ik nog naar huis gereden in Rotterdam. Ondertussen het verlies van de gele trui verwerkend.”

Heeft die nieuwe tijdrit-helm van Roglic een rol gespeeld?

‘Eens dat die helm er optisch niet goed uit zag. De helm is uitgebreid getest, ook in de windtunnel. Hij is ontworpen mét vizier, dus als één geheel. Toen het vizier eraf ging, was het geen geheel meer. Daardoor zag het dragen er niet optimaal uit, maar dat is geen oorzaak van het tijdverschil. Dat valt echt te verwaarlozen.’

Lees verder onder de foto.

Interview | Performance-trainer Heijboer: 'Van Aert kan wereldkampioen tijdrijden worden'

'Het tijdsverschil door de helm valt te verwaarlozen'

Mathieu Heijboer

In hoeverre is een fietswissel van belang? Tom Dumoulin bleef zitten, Primoz wisselde.

‘Voor elke renner is dat inderdaad anders. Tom voelde zich tijdens de Tour op zijn tijdritfiets veel beter dan op zijn wegfiets. Daarom wilde hij niet wisselen en in zijn ritme blijven. Een klimfiets is weer lichter in gewicht. Voor beide opties is iets te zeggen, alhoewel rekenkundig gezien een wissel voordeliger was.’

Tom zei dat Pogacar als een mijnwerker op zijn fiets zat en toch won. Hoe dan?

‘Die uitspraak werd gedaan een half uurtje na de ontknoping, in emotie. Pogacar zat wel goed op zijn fiets en zette een geweldige prestatie neer. Tom reed zelf ook een hele goede tijdrit. Het was zijn beste prestatie in de afgelopen Tour de France. Samen met Merijn Zeeman ben ik één van zijn vaste coaches. Dumoulin was er lang uit en reed ondanks de problemen vóór en tijdens de Tour gewoon top tien in de grootste ronde.’

Is hij vollediger geworden ten opzichte van zijn Sunweb-periode? Wat heb je aan hem verbeterd?

‘Dat is lastig te zeggen. Ik heb niet bij Sunweb al zijn gegevens opgevraagd, dat kan ook niet. Tom zelf geeft aan waar de verbeteringsslagen zitten. Alles houden we kritisch tegen het licht. Op materiaalgebied hebben we een stap gemaakt door een speciaal, op maat gemaakt, tijdritstuur te laten ontwerpen. Als tijdrijder is hij zelfverzekerd. hij filtert slechte dingen weg, blijft rustig en heeft een goede routine. Niet onbelangrijk ook: hij is tevreden bij Jumbo-Visma.’

Mooi. Sepp Kuss ontwikkelt zich ook als ronderenner. Kan hij verbeteren in het tijdrijden?

‘Natuurlijk, maar ik zie hem uiteraard geen wereldkampioen tijdrijden worden. Daarvoor is hij te licht in gewicht. Bergop is hij super, wereldtop al. Wil hij een echte klassementsrenner worden dan moet hij nog groeien. Gelukkig kunnen wij hem bij Jumbo-Visma daarin heel goed helpen.’

Hoe is het voorbereiden op wedstrijden en rondes in de wielerwereld de afgelopen vijf jaar veranderd?

‘Ik houd het dan bij Jumbo-Visma. Hier werken we met drie pijlers die enorm zijn geprofessionaliseerd. De eerste pijler is training. We rijden nu minder voorbereidingskoersen op grote rondes en gaan vaker met een groep op trainingskamp. Dat is om als groep voor het grotere resultaat te gaan. We stellen het groepsbelang voorop en daarbij zijn de individuele belangen van de renners ondergeschikt. Al probeer je dat wel in balans te houden. We zijn in het peloton het WorldTour-team met de minst gereden aantal wedstrijden, maar sluiten wel als nummer één van de wereld het jaar 2020 af. Kwaliteit gaat bij ons dus boven kwantiteit.’

Welke andere twee pijlers hanteren jullie?

‘Pijler twee is voeding. Vroeger hadden we alleen voor de kopmannen in grote rondes gepersonaliseerde voeding. Nu hebben we voor elke renner een voedingsapp, de Foodcoach app. Elke renner krijgt elke dag, advies welke voeding hij het beste kan nemen. Dat is erg grondig. Recepten en hoeveelheden worden ook voortdurend aangepast. Blijkt een etappe tijdens een koers plotseling toch niet zo zwaar en een wandeletappe te worden, dan is erna ook ander voedsel wenselijk. Dat luistert nauw.’

De derde pijler is materiaal. Wat betekent de nieuwe Cervélo-fiets voor de renners?

‘Veel nieuwsgierigheid vooral. We hebben de Cervélo natuurlijk al ver voor de bekendheid van onze nieuwe materiaalpartner getest. Dat is best een groot project met impact. Ik krijg van de renners dan al direct vragen; hoe is 'ie? Renners hangen wat nieuwe fietsen betreft echt direct aan de lijn bij mij. Je meet frame-maten op en stelt veel details af. Je krijgt feedback van ze. Dat is een voortdurend proces. Dat we schijfremmen krijgen op de Cervélo betekent dat in nat weer en bij afdalingen je anders, later, kan remmen. Dat is van belang voor de renners. De sprinters vinden het lekker dat hun fiets ‘stijver’ is dan voorheen. Dan kunnen ze er meer kracht op zetten en er nóg explosiever zijn. Zo zijn er voor iedereen pluspunten. Wout krijgt in de toekomst een speciale cross-fiets bijvoorbeeld.’

Lees verder onder de foto.

Interview | Performance-trainer Heijboer: 'Van Aert kan wereldkampioen tijdrijden worden'

'Renners hangen wat nieuwe fietsen betreft direct aan de lijn bij mij'

Mathieu Heijboer

Over Wout gesproken. Heeft hij als veldrijder voordeel bij het tijdrijden?

‘Zeker. Veldrijders kunnen een uur lang achter elkaar diep gaan en toch gefocust zijn. Daarbij bijvoorbeeld ook oneffenheden opmerken op het wegdek. Ze rijden gedurende een lange periode op maximale intensiteit. Dat is een specialisme dat Wout goed beheerst. Zijn programma is daarop afgestemd. Hij gaat de Olympische Spelen rijden en het WK. Hij kan zeker wereldkampioen tijdrijden worden in zijn carrière.’

Mooi vooruitzicht. Hoe kijk je verder naar het aankomend wielerseizoen?

‘Ik heb er vertrouwen in dat alle grote koersen en rondes worden verreden. Met publiek zal de vraag zijn, maar het wordt alleen maar beter dan in 2020. Ikzelf zal vooral bij de tijdritten en op trainingskampen en hoogtestages aanwezig zijn. Onze renners zijn inmiddels weer uitgerust en gestart met de voorbereiding op het nieuwe seizoen. We sloten afgelopen jaar af als nummer één en willen dat blijven. Als Jumbo-Visma kunnen we niet stil blijven zitten.’

Door: Gerrit van Loon - g.vanloon@indeleiderstrui.nl

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws