...
Waarom Aerts en Telenet-Baloise Lions sinds Gieten stoeien met ketting en SRAM
IDL-producties

Waarom Aerts en Telenet-Baloise Lions sinds Gieten stoeien met ketting en SRAM

Waarom Aerts en Telenet-Baloise Lions sinds Gieten stoeien met ketting en SRAM

De problemen met het materiaal bij Telenet-Baloise Lions, en dan vooral Toon Aerts, gaan niet over één nacht ijs, zo blijkt. In de Leiderstrui sprak met mecanieker Marcel van Rossum, die voor Aerts' ploeggenoot Lars van der Haar het materiaal verzorgt. Hij probeert uit te leggen wat er dit seizoen is veranderd aan het materiaal van de ploeg en zoekt naar verklaringen.

Van Rossum legt allereerst uit dat er bij Telenet-Baloise Lions niet gewerkt wordt met vaste mecaniekers voor de hele ploeg, dus kan hij alleen voor zichzelf en de fiets van Van der Haar spreken. 'Ik help uiteraard de andere teamleden als die een beroep op mij zouden doen, maar in de praktijk komt dat zelden voor. Bij de ploeg is het zo geregeld dat de renners aan het begin van het crossseizoen opgebouwde fietsen vanuit Trek krijgen. Uitzonderingen zijn Lars van der Haar en Corné van Kessel. Ik bouw de fietsen van Lars compleet zelf op en Corné heeft daar ook iemand voor.'

Waarom Aerts en Telenet-Baloise Lions sinds Gieten stoeien met ketting en SRAM

Telenet-Baloise van Shimano naar SRAM

Voordat we het over de bewuste kettingproblemen gaan hebben, is het goed om te weten dat er voor dit seizoen iets veranderd is: 'De ploeg rijdt nu al voor het vierde jaar met de Trek Boone, een fiets waar we uiterst tevreden mee zijn. Het is wel zo dat we dit seizoen voor het eerst met de nieuwe SRAM-onderdelen rijden. Dat is voor iedereen zeker even schakelen, omdat de meesten al jaren met de vertrouwde Shimano Dura-ace Di2 onderdelen reden. Lars zelfs al zijn hele carrière.'

Wat is er dan precies veranderd? 'De remmen reageren nu anders en voelen anders aan, de remhendel is groter en voor renners met kleine handen is die dus lastiger vast te houden. Het schakelen gebeurt nu ook met twee hendels, in plaats van voor en achter met zelfde hendel voor op en afschakelen', zo luidt de uitleg.

Aerts naar dubbelblad na kettingprobleem in Gieten

Vervolgens komen we bij de ketting en het verzet. Sven Nys legde in een interview al uit dat Aerts bij Telenet-Baloise Lions tot voor kort als enige met twee bladen voor reed, maar dat is niet helemaal juist. SRAM leverde begin dit seizoen in de basis een verzet met één blad voor. Met een zogenaamde beschermbeugel wordt ervoor gezorgd dat de ketting er niet afvalt bij dit blad. Aerts startte het seizoen dan ook wel degelijk met één blad voor, maar tijdens de cross in Gieten ging het mis.

Van Rossum was in de buurt in Gieten en legt uit wat er gebeurde: 'Tijdens een fietswissel of bij het afspuiten was de ketting er vooraan gedeeltelijk afgekomen. Maar doordat die beschermbeugel ervoor zat, kon de ketting er niet direct op. Ik ging een imbussleutel pakken om hem los te draaien, zodat de ketting er weer op kon, maar de vader van Toon was te ongeduldig en probeerde het met geweld. Daardoor brak de beschermbeugel af. Later kreeg Toon deze fiets terug en gebeurde wat iedereen kon zien.' Aerts reed in winnende positie, reed zijn ketting eraf en werd uiteindelijk negende. 'Hierdoor besloot Toon om met dubbelblad te gaan rijden', aldus Van Rossum.

Waarom Aerts en Telenet-Baloise Lions sinds Gieten stoeien met ketting en SRAM

Dubbelblad levert nieuwe problemen op

Daarmee werd Aerts voor enkele weken de enige van de ploeg. Nadat de Belgisch kampioen in Hamme echter meermaals langs de kant stond met kettingproblemen ging Aerts weer overstag. Zolang er geen oorzaak en oplossing is gevonden aangaande het dubbelblad, rijdt hij weer met een enkel blad voor. Waarom de ketting er bij een dubbelblad zo vaak af schiet, weet Van Rossum niet meteen. 'Het probleem bij de voorderraileur is volgens mij dat er geen vaste eindaanslag op zit waardoor de kooi (te) ver naar buiten kan. Hierdoor kan door het klapperen van de ketting deze er nog afschieten', zo luidt één verklaring. 'Ik ken ook alleen de problemen van Toon, voor de rest is mij niets bekend.'

'Het kan zo zijn dat Toon op een ongelukkig moment schakelde of dat hij zijn pedalen achteruit heeft getrapt. Ik heb in Hamme de fietsen niet van dichtbij gezien, dus kan alleen speculeren wat er gebeurd is', zo vervolgt Van Rossum, die in ieder geval niet met de verwijtende vinger naar Trek of SRAM wijst. 'Iedere renner is in principe zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van zijn of haar fietsen. Er is regelmatig een back-up van SRAM en/of Trek aanwezig bij de wedstrijden, waar iedereen op terug kan vallen bij problemen. Bij SRAM is men druk bezig om het te onderzoeken. De eerste wedstrijden waren ook nat en modderig, waardoor de remblokken enorm snel erdoor gingen. Dit hebben ze van SRAM snel opgepakt. Ze zijn meteen gestart met het ontwikkelen van verbeterde blokken.' (foto's: Marcel van Rossum/Telenet-Baloise Lions)

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: redactie@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws